שיירת הרכבים
שיירת הרכביםצילום: Andras D. Toth

תהלוכת ל״ג בעומר חגיגית התקיימה אמש (שלישי) במרכז העיר בודפשט, כאשר למעלה מ-50 רכבים נסעו בשיירה ברחובות העיר תוך השמעת מוסיקה שמחה.

על הרכבים נישאו שלטים עם סלוגנים לחיזוק צוותי הרפואה ועידוד התושבים המצויים בסגר בשל מגפת הקורונה.

לאור ביטול אירועי ל״ג בעומר השנה שכללו התכנסות וקיום מדורות, בקהילת ׳עמיך׳ – איגוד הקהילות בהונגריה בראשות הרב שלמה כובש בעיר בודפשט, החליטו לקיים את חגיגת היום באופן שונה ובדרך שתאפשר שמירה על כללי הזהירות והמרחק הדרושים בעת מגיפת הקורונה.

בתוך כך הוחלט על קיום שיירת רכבים שתיסע ברחובות המרכזיים של העיר בודפשט. התהלוכה החגיגית עברה בכיכר הגיבורים בעיר והמשיכה בשדרה המרכזית אנדראשי ובהמשך ברחוב דוהאני, השיירה עברה ליד מרכז קרן אור- מרכז חב״ד וישראל בעיר, בית כנסת ז׳יליפ ונקודת הסיום היא בבית כנסת אובודה (Óbuda Synagogue), בית הכנסת של מארגן השיירה הרב שלמה כובש.

הנוסעים חצו את נהר הדנובה ולאורך כל הנסיעה נאסרה היציאה מהרכבים על מנת למקסם שמירה של הוראות הציבור וכן מתוך דאגה לשלום המשתתפים.

על הרכבים השונים נתלו שלטים המבקשים לעודד את הציבור בשעה קשה זו של משבר הקורונה וכן לתמוך בצוותי הרפואה על עמלם הרב. בין היתר נכתב ״ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה״, ״אין ייאוש בעולם כלל״ וכן ״מצוה גדולה להיות בשמחה״. המשתתפים הרבים שלא הדליקו מדורת ל״ג בעומר השנה קיבלו ערכת מנגל סימלית בסיום האירוע.

צילום: Andras D. Toth
צילום: Andras D. Toth


הונגריה מדורגת במקום השלישי מלמטה ברשימת כמות הנדבקים הכללית בנגיף הקורונה באירופה וזאת הודות לפעילות מוקדמת ומקיפה למניעת התפשטות הנגיף. סך הכל התגלו במדינה 3,313 מקרי הדבקה ו-425 מתים. רוב הנדבקים, 60% הינם מהעיר בודפשט או ממחוז פשט, המחוז המקיף את עיר הבירה.

בתוך מצב החירום איגוד הקהילות ׳עמיך׳ מפעיל מספר שירותי חירום לקהילה היהודית ובכלל. בכל יום מאז תחילת ההסגר מחולקים 1,500 ארוחות חמות בשתי נקודות חלוקה במרכז העיר. בנוסף לכך ישנן 500 חבילות מזון שמחולקות אחת לחודש למשפחות נזקקות בתיאום עם שירותי הרווחה. כלל בתי הכנסת ובתי הספר היהודיים סגורים בהתאם להוראות ורבני הקהילות השונות ממשיכים בהעברת שיעורים לציבור באמצעים מקוונים שונים.

הרב שלמה כובש ביקש לחזק את המשתתפים בתהלוכה ואמר בדבריו ״ל״ג בעומר הוא חג של תקווה שאנו מציינים בכדי לזכור מגיפה היסטורית שהגיעה אל סיומה ביום זה. בתקופה זו בה אנו ניצבים בפני אתגרים רבים ובראשם נגיף הקורונה אנו למעשה חווים מעין הבנה מעמיקה של משמעות המגיפה מימי רבי עקיבא ואובדן 24,000 תלמידיו לפני כאלפיים שנה.

''הימים האלו גוזרים עלינו ריחוק פיזי ולפיכך חשוב עד מאוד כי נגדיל ונתאמץ להעלות על נס את חשיבות אהבת ישראל, הכבוד לכל צלם אנוש ואהבת חינם. ערכים אלו יכולים להגדיל את האור מול החושך בסביבתנו האישית, הקהילתית והחברתית״, הוסיף הרב כובש.