אריה דרעי
אריה דרעיצילום: יהונתן ולצר/TPS

חמישה ימים לאחר הקמת הממשלה שהותירה את 'ימינה' מחוץ לממשלה, שר הפנים אריה דרעי, שהיה השושבין הראשי בהקמת הקואליציה, שובר שתיקה ומספר מזווית ראיה שלו מדוע 'ימינה' לא נכנסה לקואליציה.

בראיון לעיתון הבית של ש"ס 'הדרך' טוען דרעי כי 'ימינה' דרשה מספר תיקים לא הגיוני והאשים: "ככה זה כשאין הנהגה רוחנית ברורה".

"אני רוצה לעשות סדר בכל הנושא הזה, ולהעמיד את הדברים על דיוקם. מפלגת ימינה על מרכיביה עברו בשנה וחצי האחרונות הרבה תהפוכות. בתחילה, הם פירקו את הבית היהודי ורצו לבד, וזה מה שגרם שלצערנו הרב לא יכולנו להקים ממשלה מיד אחרי הבחירות הראשונות בחודש ניסן.

"אם היו מתאחדים לרשימה אחת ולא זורקים כמעט שבעה מנדטים של מצביעי ימין לפח, היו לנו כבר אז 61 מנדטים גם בלי ליברמן והיינו מקימים ממשלת ימין יציבה וחזקה. אבל הם החליטו להתפצל ולרוץ לבד.

דרעי הבהיר כי הדבר נעשה משיקולים פרסונאליים. "זה הרי לא נעשה מאיזו אידאולוגיה, אלא משיקולים פרסונליים, ככה זה כשאין הנהגה רוחנית ברורה, וכל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה. וגם בבחירות אחר כך הם המשיכו עם הפיצולים ושרפו עוד עשרות אלפי קולות.

"ולמרות זאת בממשלת המעבר הם החזיקו בתיקים בכירים ואנחנו לא התנגדנו לזה. על אף שלפי החלוקה ולפי הצדק, לא יתכן שאנחנו עם תשעה מנדטים יש לנו רק שני שרים, והם עם שישה מנדטים שמפוצלים לשלוש מפלגות מחזיקים בתיקים הבכירים, במשרד הביטחון, בתחבורה, בחינוך, אבל לא אמרנו מילה, בשביל לשמור על אחדות גוש הימין.

"גם עכשיו, הם המפלגה הכי קטנה בגוש הימין, שישה מנדטים, אבל יש 4 ראשי מפלגות, וכל אחד מהם רוצה תיק ולא סתם תיק אלא תיק גדול ובכיר, וגם בזה אין עיני צרה ואם היה אפשר לתת להם, בשמחה רבה. אבל הם לא הבינו שההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן יוצר מצב, שהוא אמנם משונה אבל לא הייתה ברירה אחרת, ולפי ההסכם הליכוד וכל גוש הימין עם 59 מנדטים צריכים להתחלק בשווה עם כחול לבן והעבודה שיש להם רק 19 מנדטים, ולכן לא נשארו תיקים.

"הרי הליכוד גם עלו במנדטים ולמרות זאת נאלצו להתכווץ גם בראשות הממשלה שהם ויתרו על שנה וחצי וגם בתיקים, הן במספר התיקים והן בבכירות ובגודל שלהם. נתניהו באחריות בא ואמר כדי לשמור על גוש הימין אני מוכן לתת את התיקים והתפקידים למפלגות הגוש לפי מפתח יותר נדיב ממה שהליכוד יקבל. ש"ס ויהדות התורה הבינו את זה, אבל כשהוא בא לימינה והציע את תיק החינוך ועוד שר נוסף, למרות שמבחינה מספרית לא מגיע להם שני שרים אלא שר וחצי, הם סרבו.

"בהתחלה אני אמרתי שאין לנו התנגדות שהם יקבלו שני שרים, אבל כדי לשקף את התמיכה שהציבור נתן לנו שזה יבוא לידי ביטוי בכוח שלנו בממשלה, אם הם מקבלים שני שרים, כלומר שר על כל שלושה מנדטים, אז לנו מגיע שלושה שרים. ובסוף גם על זה הסכמנו לוותר, לאחר שהתייעצנו עם גדול הדור מרן ראש הישיבה.

"ולמה ויתרנו, כי נתניהו בא והסביר שאם ש"ס תקבל שלושה שרים וימינה שני שרים לצד שר ליהדות התורה ושרה לאורלי לוי אבקסיס, זה יצור מצב שלליכוד יישארו פחות מעשרה שרים ואין לו שום אפשרות להקים ככה ממשלה וזה יביא לפיצוץ בתוך הליכוד. הבנו את זה וויתרנו על השר השלישי, כדי להקל על נתניהו ובעיקר כדי לאפשר לימינה להיכנס לממשלה ולקבל שני שרים. שלחנו ראשי המפלגות החרדיות מכתב משותף לנתניהו שצריך להכניס את ימינה ואנחנו מסכימים שהם יקבלו יותר. אבל הם המשיכו להתכתש עם הליכוד.

"נתניהו ישב איתנו ואמר לנו, נתתי להם שני שרים, נתתי להם את כל הנושאים והדברים שהציונות הדתית רוצה וצריכה, אבל אני לא יכול לתת להם שלושה שרים או שני שרים בתיקים בכירים, גם ככה לא נשארו תיקים בכירים לאנשי הליכוד.

"במקביל פנינו גם לראשי ימינה וניסינו לשכנע אותם להסכים ולהצטרף לממשלה, הבהרנו את החשיבות של גוש הימין ושצריך לשמור על הגוש, ושאנחנו רוצים להמשיך לפעול יחד בממשלה. לצערי הם התבצרו בעמדתם. אני מאוד מקווה שזה זמני ובהמשך הם יכנסו לממשלה.

דרעי טען כי לא שכח את ברית 'לפיד-בנט'. "נכון שקשה לי לשכוח את מה שהיה, לא כי אני חלילה נוקם ונוטר, אלא כי בפועל חלק מאותן גזירות קשות ואכזריות של לפיד ופירון עדיין נשארו ולא את הכל הצלחנו לבטל. ובאמת, לא רק שנשארנו מחוץ לממשלה, הציבור החרדי קופח בצורה נוראה, הטילו עלינו גזירות איומות ואף אחד, אף אחד, לא נלחם בשבילנו ולא דאג לנו, והאמת צריכה להיאמר שגם הליכוד היה שותף לממשלה הזו, אבל נתניהו לפחות התעשת במהירות ואחרי שנה וחצי הפיל את הממשלה. אבל כפי שאמרתי אנחנו לא נוהגים באותה מידה.

"עברנו כבר את הימים של המחלוקות והמריבות, ולדעתי אם אפשר שכל שומרי המצוות, שכל שומרי השבת יתאחדו סביב שלחן אחד למען המטרות החשובות לכולנו זה דבר חשוב מאוד.

לדבריו, נתניהו רצה לשלבם בקואליציה. "ואני רוצה לומר דבר נוסף בצורה הברורה ביותר - אם הייתי מתרשם שנתניהו לא רוצה אותם ועושה הכל כדי שלא יכנסו, הייתי נוהג אחרת, לא הייתי משלים עם זה, והייתי מבהיר לנתניהו שאנחנו לא מסכימים לפסילה שלהם ורוצים שהם יהיו בפנים.

"אבל אני אומר בכנות מוחלטת, נתניהו נתן להם הצעה מאוד מכובדת, שכוללת, באופן יחסי, יותר ממה שש"ס ויהדות התורה קיבלו, במטרה לשמור על הגוש, אבל הם סרבו.

"אני בטוח שאם הייתה להם הנהגה כמו למפלגות החרדיות, שיש לנו את מרנן מועצת חכמי התורה ומועצות גדולי התורה, חכמי וגדולי הדור שמכוונים את דרכנו ומקבלים את ההחלטות נקיות מכל שיקולים אישיים, הם היו מקבלים החלטה אחרת ונכנסים לממשלה".

בדבריו טען כי ידאג לציונות הדתית. "אבל אני אומר כאן, אני וחבריי בתנועה נמשיך בעז"ה כפי שעשינו לכל אורך הקדנציה לדאוג לציבור החשוב של הציונות הדתית, אנחנו נמשיך לעזור לכולם ללא יוצא מן הכלל. נמשיך לפעול למען ההתיישבות ביהודה ושומרון, כפי שהוכחנו בקדנציה האחרונה וכל ראשי הרשויות וראשי המתיישבים אומרים את זה בפה מלא, נדאג להם בנושא הרבנים והדיינים, נעזור למוסדות החינוך שלהם, אפילו יותר ממה שעשינו בקדנציה הקודמת".