מנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין שוחח עם סיון כהן ב-103fm על הניסיון לחזור לשגרה אחרי תקופת קורונה.

במבט לאחור על שלושת החודשים האחרונים והתמודדות משרד הבריאות עם הנגיף, שגבה את חייהם של למעלה מרבע מיליון אזרחים ברחבי העולם, פרופ' רוטשטיין הביע את דעתו המקצועית על מה שהיה צריך להיות ועל מה שצריך שיהיה.

פרופ' זאב רוטשטיין טען כי כיום "אין שום הצדקה לא להפעיל את המשק בצורה מלאה, אין שום הצדקה להסתכל לזוג צעיר שיש לו ילדים בבית והוא לא יכול לפרנס את עצמו ולהגיד תירוצים כאלו ואחרים, וגם לא צריך. אפשר להיזהר ואפשר לחיות עם הקורונה וזאת הנקודה החשובה - לחיות לצד הקורונה". הוא מעיד על עצמו כחסיד של דרך הביניים, "מצד אחד עבודה והפעלת המשק ומצד שני המשך חיים לצד הקורונה, שזה אומר דגימות של האוכלוסייה".

הוא הסביר כי יש צורך לבצע "דגימות במקומות מסוימים, למשל, פתחנו את בתי הספר - אוי ואבוי אם לא נעשה דגימות של הסגל שהוא, בעיני, מדבק. עם אחד כזה אנחנו יוצרים ישר בית ספר שלם שהוא סגור ומבודד ומזה צריך להימנע, על ידי זה שנעשה בדיקות סדרתיות לפי מודל סטטיסטי. ככה עושים גם במקומות טובים כמו טאיוואן, קוריאה, סינגפור. הסקרים צריכים להיות יזומים ולא בצורה ריאקטיבית". לדבריו, "יש בעיה בתפקוד של משרד הבריאות, אני לא מגלה שום דבר חדש. תוך כדי הייתי אופוזיציה מאוד לוחמנית נגד משרד הבריאות".

מנכ"ל בית החולים הדסה מצא עצמו בלב הסערה במשרד הבריאות לאחר שהכריז כי יציע בדיקות לאבחון קורונה לרכישה. הוא התרעם על הביקורת כלפיו ותהה מדוע "אני המושמץ? אני זה שפתחתי מעבדה, שקרסה המעבדה של משרד הבריאות, שימשתי מעבדה ארצית לכולם. אני זה שדגמתי מקומות עבודה והוכחתי ששכיחות המחלה שם פחות מפרומיל ושאפשר להפעיל אותה באופן מלא, כולל בשעות נוספות כדי שאנשים לא ידבקו".

הוא סיפר מה היו המניעים שהובילו אותו להתחיל ולהציע לכל דורש בדיקה לאבחון קורונה. "בא אליי אחד המנהלים הגדולים במשק ואמר שהוא רוצה לנסוע לחו"ל ומבקשים שיעשה בדיקת קורונה, ושמשרד הבריאות לא מאשר לעשות בדיקה כזאת. אמרתי – 'למה שאזרח בישראל לא יעשה בדיקת קורונה?' לא רואה שום סיבה מדוע למנוע מאזרח לעשות בדיקות, ועדיין מתקיפים אותי אתמול בערוץ 12 – 'מה פתאום אני מעז לעשות בדיקות קורונה?' אני מציע דרכון בריאות של הדסה שתקף במדינות רבות בעולם, ולאט לאט יהיה תקף בכול המדינות, שנותן לאנשים את היכולת לטוס לחו"ל".

ולכל המתעניינים – עלות הבדיקה "עלות המחיר של משרד הבריאות ואנחנו נותנים גם הנחות. מחיר לבדיקת וירוסים של משרד הבריאות, אמנם לא כתוב על זה קורונה, זה כמה מאות שקלים". ומה לגבי חובת הבידוד? "בזה אני לא שולט, בזה שולט משרד הבריאות, משרד הבריאות הוציא צו שמחייב אותם, אני? אם היו עושים 2 בדיקות הייתי משחרר אותם כרופא, כאפידמיולוג. 2 בדיקות אני צריך בשביל להשקיט לי את המצפון הרפואי .אחת ובהפרש של 4 ימים עוד בדיקה וברגע שיש לי את שתי הבדיקות – מבחינתי הוא יחיה נורמלי. אבל משרד הבריאות עדיין אוחז בזה ולא משחרר".

הקורונה לא אוהבת מים ושמש

מנכ"ל בית החולים הדסה טען כי "הצעדים של משרד הבריאות לא עושים הגיון. צריך להפעיל הגיון בריא, חופי הים צריכים להיפתח, הקורונה לא אוהבת מים ושמש". כמו כן הוא הדגיש כי "שיתוף הפעולה דווקא בעת הזאת שהמתח רפוי יותר הוא חשוב - אסור להוריד מסכות, אסור לזלזל ב-2 מטר, אסור לתת לנו להידבק. אפשר לחיות לצל הקורונה אז יהיה הדבקות פה ושם. אם זה אנשים צעירים לא נורא, על המבוגרים נקפיד לשמור, כמובן, בתנאים חברתיים, בפגישות עם המשפחות ולצאת החוצה".

בהמשך, פרופ' רוטשטיין התייחס לחששות של האוכלוסייה המבוגרת מהידבקות בנגיף והודה כי "יש להם סיבה טובה לדאגה. בכל העולם לגיל יש משמעות גדולה מאוד לתוצאות של הקורונה וגם הפחדנו אותם מאוד מאוד". לכן הוא סבור כי הגיעה העת "למצוא מתווה הגיוני, לשמור בעיקר על בתי האבות על ידי בדיקת הצוות הרפואי ולחזור על הבדיקות כמו שאני עושה לצוות שלנו. מישהו יעלה בדעתו להגיע לבית החולים שמשרד הבריאות אוסר לבדוק את הצוות עצמו? או ההוראה שהם הוציאו שאם אתה בא לניתוח לא דחוף אתה לא צריך לעשות בדיקת קורונה? מה אני אכניס מישהו חיובי לקורונה לתוך מחלקה ואדביק את הצוות שלי?".

בימים האחרונים חלה ירידה משמעותית בנתונים, יש הטוענים שגל החום שהמיס אותנו השבוע תרם לעניין. "אני חושב שיש בכל אופן רגישות של הווירוס לנושא של מזג האויר, אבל הדברים הם לא מוחלטים ולכן אני מסתכל על זה עם טיפה חשדנות. מה שמתבטא במספרים נמוכים זה כי הפסקנו לעשות בדיקות - זה מוריד את המספרים של הנדבקים אוטומטית, בלי קשר אמיתי למה שקורה. אז זו אזהרה קלה".

לסיום, אמר מנהל בית החולים הדסה כי הוא "מוכן להעמיד את עצמי לרשות משרד הבריאות לגבי כל ממלאי התפקידים שם, לייעוץ ככל שהם יחליטו שטוב להתייעץ איתי. אני מוכן גם להקים מועצת מתנדבים של אנשי מקצוע שישבו גם ליד השר, שאנחנו לא צופים ממנו להיות מחר בבוקר אפידמיולוג ולצד המנכ"ל מי שיהיה. לשבת קבוע ולדון בדברים האלה, להעלות סוגיות, לפתור סוגיות וליצור מחדש את האמון של הציבור במנהיגים הרפואיים שלו".