תומך בתוכנית המאה. ראש מועצת אפרת עודד רביבי
תומך בתוכנית המאה. ראש מועצת אפרת עודד רביביצילום: Miriam Alster /Flash90

ראשי מועצות ביהודה ושומרון מחתימים הערב (חמישי) ראשי יישובים על מכתב מחאה לראשי מועצות שקראו להחיל ריבונות גם במחיר הסכמה לתוכנית השלום של טראמפ.

ראשי הרשויות שתומכים בתוכנית המאה הם ראש העיר אריאל אלי שבירו, ראש מועצת אלקנה אסף מינצר, ראש מועצת אפרת עודד רביבי וראש מועצת אלפי מנשה שי רוזנצווייג.

במכתב התגובה שמפורסם לראשונה בערוץ 7 כתבו ראשי היישובים: "אנחנו, ‏ראשי‏ הישובים‏ בלב ‏יהודה‏, שומרון ‏והבקעה, ‏התעוררנו ‏הבוקר ‏וקראנו‏ בדאגה ‏רבה ‏את‏ מכתבכם בו קראתם ‏לקבל ‏ולחבק ‏את ‏תוכנית‏ טראמפ.‏ לצערנו‏ אנחנו‏ מרגישים ‏כי ‏אתם‏ לא‏ מזדהים עם מצבנו וחששותינו ויוצאים ‏במהלכים‏ שעלולים‏ לפגוע‏ בעתיד ההתיישבות ‏כולה".‏

"אנו ‏רואים‏ בחשש‏ רב ‏את ‏המפה ‏המצורפת ‏לתוכנית ‏טראמפ, ‏בה ‏כביש ‏תנועה ‏מרכזי (כביש‏ 60)‏ ועוד‏ כבישים‏ חשובים ‏באזור‏ הופכים ‏להיות ‏מחוץ‏ לריבונות‏ הישראלית‏ ומיועדים‏ למדינה‏ פלסטינית.‏ במפה ‏זו ‏ ‏נמצאים ‏גם ‏הישובים ‏שלנו שעלולים ‏להיפגע ‏מתוכנית ‏זו. ‏הם ‏הוגדרו 'מבודדים' ‏בלב ‏שטח ‏מיועד ‏למדינה ‏פלסטינית, ‏ללא ‏רצף ‏לשאר ‏ההתיישבות, ‏בעוד ‏אצלכם בישוב ‏תזכו ‏לקבל ‏רצף ‏וחיבור ‏למדינת ‏ישראל. אצלנו ‏תהייה ‏הקפאת בניה‏ בעוד ‏אצלכם‏ תבנו‏ אלפי ‏יחידות ‏דיור", לשון המכתב המיועד לראשי הרשויות התומכים בתוכנית המאה".

המתיישבים כותבים מדם ליבם, "עם‏ יד על הלב, אם הישוב שלכם היה הופך למובלעת כמו נצרים בגוש קטיף, גם אז הייתם אומרים לנו לקבל את מה שיש? ‏אם הישוב שלכם היה הופך למובלעת כמו נצרים בגוש קטיף, גם אז הייתם אומרים לקבל את מה שיש? ראינו איך נאבקתם בהקפאת הבניה. אז מה אתם מוכנים שאצלנו בישוב תהיה הקפאת בניה, בעוד שאצלכם יבנו ביד רחבה?".

הם מתייחסים לנקודות שהעלו ראשי הרשויות במאמר שפרסמו בעיתון 'ישראל היום'. "אלו אכן ימים היסטוריים, ימים שצריכים לגלות בהם הנהגה ואחריות. אך ההשוואה לימי הקמת המדינה היא מקוממת. אז לא החזקנו בידינו כלום ולכן היה נכון לקבל את מה שיש. היום המצב שונה לחלוטין. כשאתם אומרים כן לתוכנית, אתם לא מקבלים מה שאפשר ומחזקים התיישבות, אלא מוותרים על מה שיש לנו היום, מוותרים על שטחי C, מוותרים על כביש עורק מרכזי למרקם החיים בהתיישבות ומכניסים אותנו לתוך מובלעות מסוכנות ולהקפאת בנייה".

"אתם אומרים ש"מי שהיה מוכן לפשרות - יצא עם יותר ממה שתכנן בהתחלה". למה אתם מתכוונים כשאתם מדברים על פשרה? אנחנו הפשרה שלכם? האם תושבי הישובים שלנו, המשפחות והילדים שגידלנו כאן, הבתים שבנינו הם הפשרה שלכם? עוד אמרתם כי "תוכנית המאה היא רגע מבחן למנהיגות שבהתיישבות ביהודה ושומרון". ההנהגה היא זו שחייבת להתייצב ולומר כי לא נוכל להגשים את החלום כולו כאן ועכשיו". אתם אכן צודקים. אבל איזו מנהיגות אתם מביאים? כזו שמוותרת על החלום של ארץ ישראל והתיישבות?. נבחרתם להוביל חזון לתושבים שלכם, במועצות שלכם. המכתב שלכם מציג את המנהיגות שלכם ככזאת שמוותרת על החלום של ההתיישבות, על החלום שלנו, ילדים ומשפחות ביישובים".

"בנושא הערכים אתם מציינים כי 'יש אנשים שמעדיפים להנציח את הקיים, רק לא להגיד את המלים 'מדינה פלסטינית' ובמקום זאת מעדיפים לוותר על חלון ההזדמנות ההיסטורי הזה'. כן, יש אנשים שמתנגדים למדינה פלסטינית, שרואים בהסכמה כזאת סכנה חמורה לעתיד מדינת ישראל. לא לעצמנו אנחנו דואגים, אלא למדינה שלמה", כותבים המתיישבים.

הם חותמים את מכתבם במילים, "הקדשנו את חיינו להתיישבות בלב הארץ, ביישובים בעומק השטח. אנו מסכנים את חיינו יום יום וחיים בישובים מרוחקים, מתוך ערכים ואידיאולוגיה וגם כדי למנוע הקמתה של מדינת טרור איסלאמית בארץ התנ"ך. זה אנחנו. אנו למודי ניסיון ומוכנים לוותר על החלון הזה, שאתם קוראים לא היסטורי, כדי שחס וחלילה לא יכנסו דרכו מחבלים לתוך לב הארץ. בימים אלו אנו מציינים 53 שנים לשחרור חבלי מולדת אלו ודרך הציונות וההתיישבות עוד נמשכת. אנו נפעל בכל כוחנו למען החלת הריבונות, אבל כזאת שלא תפגע בישובים שלנו ובעתיד ההתיישבות. חבל שאינכם רואים כך את המצב".