אוהבים מרחוק
אוהבים מרחוקiStock

האוכלוסייה הקשישה במדינת ישראל, ובעולם כולו נכנסה לקדמת חיינו. חודשים רבים שאנו עסוקים בקרובנו המבוגרים, ומדינת ישראל כולה התגייסה לסייע לאזרחים הוותיקים.

קיים גם 'דור ביניים' – סבים וסבתות, שיחד עם טיפול במשפחה, מטפלים גם בהוריהם.

"הבנתי שלא פשוט להיות סבתא ולכן באתי לכאן. אני עסוקה מאד", מספרת ליאת, סטודנטית ליעוץ גרונטולוגי, "אני צריכה להמשיך להיות אמא לילדים, להיות סבתא לנכדים, ואני צריכה גם לטפל בהורים שלי – הם צריכים המון עזרה פתאום. שמעתי את אותה מצוקה מחברות, והבנתי כמה הביקוש גדול והחלטתי להתמקצע בזה"

במכון באר אמונה, מבית תנועת 'אמונה', עוסקים בכך כבר למעלה מ5 שנים, בהכשרת יועצים לגיל השלישי. נפגשנו עם נילי ארבל, מנהלת התכניות במכון באר אמונה ובעצמה סטודנטית שנה ב' במסלול ייעוץ גרונטולוגי וניהול טיפול.

מה ייחודי בעצם בגיל השלישי?

"צומת שמתרכזים אליה הרבה חזיתות. הגיל השלישי 'הצעיר יותר' מתמודד עם טיפול בילדים ובנכדים, ובמקביל עסוק בדאגה להורים המזדקנים. בנוסף, בשלב זה של החיים עולות שאלות על פרישה וכן על על הזהות המקצועית בגיל הזה. בחזית השלישית מגיעים אתגרים זוגיים חדשים. ובגילאים המבוגרים יותר גם קשיים תפקודיים, פיזיים ורפואיים. נוסף על כך, כולנו עברנו למדיה, ומבוגרים רבים מרגישים כעיוורים בתחום הזה. ככלל, יש הרבה ציפיות מהמבוגר, ולעיתים רבות חסר להם הפרונט והדאגה לצרכים שלהם."

מתי כדאי להתחיל להיערך לשינויים האלו?

"מגיל צעיר זה חייב להיות בשיח. ההיערכות הכלכלית, השיח הזוגי על מה יקרה בזמנים שחלילה לא נהיה צלולים ואפילו כתיבת צוואה. ברגע שהשיח מוכר, נחשוש פחות להציף מול ההורים סוגיות כמו התאמת הבית, פרידה מרישיון הנהיגה או שימוש במכשיר שמיעה. כמו בשאר תחומי העיסוק, במכון באר אמונה מאמינים כי דיבור פתוח על הנושאים הבוערים מביא לחיי משפחה בריאים יותר".

מה היועץ או מנהל הטיפול עושים?

"התפקיד של מנהל הטיפול מאד מוגדר – הוא מתכלל עבור המשפחה את כל הטיפול בקשיש. בדיוק כמו כל ניהול משבר. החל מניהול שיח עם הילדים, זיהוי ותיעדוף הצרכים השונים, ועד הפניה לשירותים מתאימים ועזרה במיצוי זכויות. מעבר לתפקיד מנהל הטיפול, תכנית ההכשרה שלנו במכון באר אמונה, מעניקה כלים לתפקידים קהילתיים רלוונטיים, ומיומנויות להעברת סדנאות בנושא.

יש לנו כ60 בוגרות, חלקם השתלבו במוסדות ומרכזים לגיל המבוגר, חלקם בקהילה, וחלקם פתחו עסק עצמאי בתחום.

סטודנטית שלנו, בשלב הפרקטיקום טיפלה במבוגר שבדיוק קיבל עובדת זרה. המשפחה הייתה זקוקה להכוונה בהכנסת העובדת ובליווי סביב השינויים הרבים שצפו. הסטודנטית בנתה יחד עם המשפחה תכנית טיפול מותאמת, ליוותה אותם בהדרכת העובדת, סייעה להם גם בנושא הפיננסי, והפנתה ואף ליוותה אותם בפועל לשירותי פנאי שהפיחו רוח חיים חדשה בקרב הקשיש. הסטודנטית פשוט פקחה עיניים וראתה כלל הזירות השונות ועזרה למשפחה לעשות סדר בבלגאן ולהתפנות למה שחשוב באמת".

האם יש הרבה אנשים הזקוקים לכך?

אין משפחה שלא זקוקה לזה. הגיל מתקדם, ואם ניערך אליו נכון, נדע להנות ממנו - לשלב בין זמן לנכדים לזמן לעצמינו, נתרגל לזוגיות בתקופה הזו ונדע לטפל בעניינים הבירוקרטים והרפואיים. לכן העבודה הזו מלווה בתחושת שליחות וסיפוק עצום מהעשייה.

נדרשתם לכך בתקופת הקורונה?

המון. ראינו את המצוקה הגדולה, פתחנו מוקד לייעוץ בנושא הגיל השלישי. המוקד הוצף במאות פניות בשלל נושאים הנוגעים לתחום – הפגת בדידות, עובדים זרים, ועוד. צוות יועצות גרונטולוגיות סייעו למשפחות, ולא עזבו שום מקרה עד שהוא לא נסגר.

בתקופה זו עלו נושאים רבים הקשורים לתחום ההתמודדות המשפחתית. דרכה של תנועת אמונה ושל מכון באר אמונה בפרט- להסתכל למציאות בעיניים. לכן פיתחנו מגוון תכניות להתמודדות עם אתגרי השעה: חיים עם המדיה, מיניות בריאה, השתלמות בנושא הלהט"ב בחברה הדתית ועוד.

אנו מברכים על כך שהעולם התעורר ושם לב יותר לעולם המבוגרים. אנו קוראים לכל מי שמתעניין בתחומים הבוערים של החברה שלנו היום – הגרונטולוגיה, המדיה או המיניות – להצטרף אלינו בלחיצה על הקישור הזה.