בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפטREUTERS

משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נפתח היום (ראשון) כשלראשונה מנהיג המדינה המכהן עומד לדין ויושב על ספסל הנאשמים.

פרופ' עודד מודריק, מרצה בכיר באוניברסיטת אריאל ולשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, מעריך שבניגוד לאיומים מצד מקורבי נתניהו, לא צפוי 'קרקס' באולם הדיונים.

"אני משוכנע שלא יהיה קרקס משפט ואוי ואבוי אם יהיה מצב כזה. זה לא קשור בשאלה אם נתניהו יתייצב לדיונים מסויימים אם לאו", אומר מודריק בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "היום נתניהו התייצב ובהמשך השאלה תהיה נתונה לבית המשפט. אני מניח שבחלק ניכר מהמועדים, תהיה סיבה ראויה שלא לכפות את התייצבותו של נתניהו ובית המשפט ינהג כך. אם בית המשפט יכוף אותו להתייצב לכל ישיבה, חרף העובדה שיהיו דיונים חשובים בממשלה או מטלות אחרות שהוא צריך לקיים במסגרת תפקידו, זו תהיה גישה מאוד לא ראויה מצד בית המשפט. מנגד, אם יהיו בקשות סרק להיעדרויות, זו תהיה גישה לא ראויה מצד בית המשפט להיעתר לה".

פרופ' מודריק מתייחס לבקשות הדחייה במשפט שצפויות להיות מוגשות מצד פרקליטיו של נתניהו. "הבקשה כנראה תהיה מיוסדת על טענה שיש הרבה חומר ראיות שצריך לקרוא, לעכל ולהכין בעזרתו את ההגנה במשפט ואת החקירות הנגדיות של עדי התביעה ואת עדות נתניהו. האם זה מצדיק דחייה של שנה? תלוי בהיקפי חומר הראיות שאני מניח שהוא עצום. האם בית המשפט יסכים לדחייה כל כך ארוכה? אני מתאר לעצמי שלא, אבל דחיית המשך המשפט למשך חודשים ארוכים היא בהחלט סבירה".

להערכתו, לא משנה איזו דחייה תהיה, המשפט יהיה ארוך מאוד. "יש הרבה דרכים, אבל אם השופטים מנהלים את המשפט על פי סרגל ישר, בסופו של דבר כל ההטיות מתקזזות והמשפט מתנהל. כולנו צריכים לדעת שיכול להיות שצריך לקחת הרבה אויר, עד שתגיע התוצאה הסופית במשפט הזה. זה יכול לקחת שנים. גם אם אומרים – נעשה את זה מהר – ספק אם יש לזה כיסוי. אני מכיר את הדינמיקה של הדברים, הדינמיקה של החיים, היקפי העדויות".

נתניהו: תפרו לי תיקContact

מודריק נשאל, כמי שישב בדין גם בפני גורמים בכירים, כיצד עומדים מול איש ציבור כמו ראש הממשלה של מדינת ישראל ועושים את הניתוק לגבי זהות הנאשם.

"כבר כתבתי בעניינו של ראש עירייה מפורסם מאוד, שהשופט אינו יכול להתעלם מהדמות שעומדת לפניו לדין. הדמות היא חלק מההליך – עבר הנאשם, מעשיו, אישיותו – כל אלה נשקלים לא רק בשלב העונש אלא גם בשלב שלפני הכרעת הדין. זו חכמת השפיטה, להראות שאתה יודע לשלב את האישיות בתוך המסגרת של הראיות ולקבוע בסופו של דבר מסקנות על פי הראיות עצמן", הוא עונה.

ומה לגבי ביקורת שנתניהו וסביבתו מעבירים ועוד יעבירו על מערכת המשפט? "קודם כל, ראש הממשלה הזה הוא כרגע נאשם. כנאשם הוא זכאי להשתמש בכל אמצעי חוקי. לזרוק בוץ חסר בסיס בגורמי אכיפת החוק, זה לא נכון בשום מקרה ומידת היעילות של זה לא ברורה לי".

"העובדה שהוא ראש ממשלה צריכה להטיל עליו מגבלות במישור הציבורי ובהתנהגות הערכית שלו כראש הממשלה. הוא צריך להיזהר בדבר הזה. מה ימליצו לו היועצים שלו? אינני יודע. אם הייתי צריך לייעץ לו הייתי אומר לו להתרכז במשפט ובראיות ולקוות למשפט צדק", מסכם פרופ' מודריק.