עסק מקומי
עסק מקומיצילום: דוברות עיריית רחובות

עם החזרה המדורגת לשגרה עולה לתשומת הלב גורלם ועתידם הכלכלי של האמנים. על יוזמה אחת בעיר רחובות שוחחנו עם שלמה טולדו, מנהל מחלקת אמנויות הבמה בעירייה המספר על רעיון לעידוד מקומי של האמנים המקומיים.

טולדו מציין כי הרעיון נולד עוד לפני תקופת הקורונה כאשר המחשבה הייתה "איך משמרים מצדיעים ומפרגנים לאמני העיר שלנו", אומר טולדו ומציין בגאווה לא מוסתרת: "גידלנו עשרות אמנים מתחומי הבמה, שחקנים, זמרים, מוסיקאים, סטנדאפיסטים ועוד. אנחנו משופעים בהם", גם אם לא ברמה התל אביבית.

במסגרת זו הוחלט להקים מעין אמ"י מקומי של רחובות על מנת לחזק את הקשר בין האמנים לבין עצמם ולבחון את יכולותיה של העירייה לסייע להם בהיבטים שונים, בין השאר בהחלטה שאותה הובילו חברים במועצת העיר בברכת ראש העירייה והמנכ"ל להעדיף אמנים בני העיר ותושבי העיר באירועים שאותם מפיקה העירייה.

אבל אז הגיעה הקורונה והרעיונות מעט אופסנו. במהלך תקופת המשבר, מספר טולדו, "שמעתי את האמנים והחברים העצמאיים שלא הרוויחו כלום כי לא היו להם הופעות והכנסות", ובמציאות שכזו עם היציאה לפעילות ראשונה ביום העצמאות הציע טולדו לקיים את האירועים אך ורק עם אמנים תושבי רחובות או כאלה שגדלו בעיר. התקבלה הסכמה וההחלטה יצאה לדרך לאחר התייעצות עם קולגות מערים אחרות, כולל הערים הגדולות בישראל.

"זה התחיל עם התעמלות בוקר לוותיקי העיר. קיימנו פיילוט שבו אחרי ההתעמלות נביא זמר שיעשה טוב על הבוקר. היה מאוד מוצלח ומרגש. הם רואים בזה משהו שמחייה אותם. תרבות זה לא מותרות. תרבות היא סם חיים", אומר טולדו הרואה את המיזם הזה מתקדם גם לימי שגרה ולא רק לימי משבר. "במשפט 'עניי עירך קודמים' החלפתי את המילה 'עניי' ואני אומר 'אמני עירך קודמים'", הוא אומר וכשהוא נשאל על המשפט 'אין נביא בעירו' שאולי מרמז על תחושה שעלולה להיווצר אצל התושבים המעוניינים לראות אמנים מבחוץ, הוא מדגיש: "אנחנו משלבים גם וגם. זה לא שאני דוחה אמנים מכל הארץ אבל לפחות בתקופה הזו שבה יש קמפיין לצריכה של תוצרים מקומית אז כך גם באמנות. שחקן ואמן זה עסק מקומי".