חיבור מקוון לירושלים
חיבור מקוון לירושליםצילום: עולם שלם

לפני שנתיים הוקם המיזם החינוכי 'עולם שלם' המבקש לקרב ילדים יהודים ברחבי העולם לירושלים.

עד כה פועל המיזם בכ-350 בתי ספר יהודיים ברחבי העולם ובעידן הקורונה לשיעורים המקוונים שבו יש עדנה מיוחדת.

עדי וורנר, מנכ"לית המיזם, מספרת על עשרות פניות מחודשות של מורים שכבר התוודעו למיזם ובחרו להרחיב את הפעילות בתקופת הקורונה. "ראינו שאנחנו נותנים מענה די ייחודי לשוק הזה של חומרי חינוך בתפוצות", היא אומרת ומזכירה כי בימי העצמאות וירושלים היה חיפוש רב של חומר ו"כמו שהבנו ענינו על הצורך. השיעורים תמיד נמצאים באינטרנט, אבל לטובת המורים שמלמדים הוראה מרחוק עשינו עיבוד של השיעורים להוראה מקוונת".

השיעורים מוגשים באתר באנגלית, צרפתית, ספרדית וגרמנית ומתקבלים בארה״ב, אנגליה, צרפת, אוסטריה, שוויץ, גרמניה, ארגנטינה, אורוגואי, אוסטרליה ואפילו טורקיה, הונג קונג ומרוקו. היעד, אומרת ורנר, הוא ש"גם ילד במרוקו יכיר ויבין את שמותיה של ירושלים ומה הכוונה שמאחוריהם ואת הסיפור של איחוד ירושלים. המטרה היא להגיע בנושאים הפשוטים והגדולים לתלמיד הצעיר בשפה שלו וברמה שלו".

ומה באשר לחילוקי הדעות סביב אופן הנחלת מורשת איחוד העיר? האם המחלוקות שניתן למצוא בין בתי ספר בישראל קיימות גם בבתי הספר בתפוצות? "אנחנו לא נבהלים ממחלוקות. כשקבענו את אמות המידה שנוגעות לכך אמרנו שאנחנו פונים קודם לבתי הספר היסודיים, מה הדברים הבסיסיים שילד בכיתות הנמוכות צריך לדעת לפני שהוא יוצא לתיכון ולאוניברסיטה. אנחנו רוצים שהוא יכיר את הבסיס, מה היה יחס היהודים כלפי ירושלים לאורך השנים, מה שמותיה של ירושלים, מה שכונותיה של ירושלים וכו' וכך אנחנו בונים את הקשר לירושלים".

בדבריה מספרת ורנר כי גם היא חששה מתגובות של קהילות ליבראליות לתכנים הרואים בירושלים גולת כותרת, אך קהילות אלה הפתיעו גם אותה כשהחומרים נדרשו שם. "מנהלת בבית ספר קונסרבטיבי על סף הרפורמי שאלה אותי אם התלמידות עם הכיפות תוכלנה להשתמש בשיעורים האלה. אמרתי לה שהשיעור פתוח לכולם".

בהיבט המחלוקת הפוליטית, יש רק שיעור אחד עוסק בשחרור ירושלים שאולי יש בו מקום לדילמות, אבל הוא עבר ליטוש כדי לדעת מה קרה, כדי שילדים יהודים ידעו מה קרה פה ואיך אנחנו קשורים לסיפור הזה ובכך כל ילד ימצא את הקשר האישי שלו לסיפור של העם היהודי וירושלים". לעיתים, היא מספרת, גם מורים לא מכירים את הפרטים הבסיסיים ביותר סביב ירושלים.

עוד מספרת ורנר על מיזם חדש שעליו עמל 'עולם שלם' יחד עם הקק"ל להקמת אתר תוכן "שיותאם לחינוך הבלתי פורמאלי למדריכים בתפוצות. חשיבות תנועות הנוער שם היא לא רק חברתית אלא כחיבור לזהות היהודית והפעילות מתמקדת בנושאים הללו. מגיעים לפעילויות הללו גם ילדים יהודים שלא לומדים בבתי ספר יהודים וזו ההזדמנות היחידה שלהם לקבל ידע וחוויה על ארץ ישראל ויהדות".