גדי איזנקוט
גדי איזנקוטצילום: פלאש 90

מאות מנהלים ואנשי חינוך השתתפו בכנס יישום לקחי משבר הקורונה במערכת החינוך שהוביל הקבינט הציבורי לחינוך בשיתוף קהילת חינוך 2020, מרכז ק.מ.ה במכללת אורנים, וישראל 2050.

בין הנואמים המרכזיים בכנס היו הרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל' גדי איזנקוט וראש עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך.

איזנקוט סיפר, "שירתי 41 שנים בצה"ל אבל הייתי גם 16 שנים במערכת החינוך, מגן ילדים עד אוניברסיטה. בכל מערכת יש למנהיגים ולמפקדים מטרות להשגה וחזון. האתגר הגדול הוא ליצור מנהיגות בחינוך שכל דרג מבין שהישגי החינוך מוטלים עליו".

"מורה ומחנך נדרש להיות מנהיג סמכותי ואנושי שעומד יום יום בפני הכיתה שלו וצריך להוביל את הפרט ואת הקבוצה להישגים. 'ממני תראו וכן תעשו' - אני רואה בכך דרך חיים שמסייעת למנהיגים לא משנה אם אתה מורה או מפקד. מניסיון, המבחן הגדול הוא מבחן המימוש. היכולת ללמוד, להשתנות ולשפר".

ראש עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך סיפרה כי "העבודה של המורה היא תמיד להתאים את עצמו למציאות משתנה. לפעמים זה תקופת קורונה, לפעמים זה תקופת חגים ולפעמים זה בחירות. היכולת שלנו בכל מצב נתון להסתכל ימינה ושמאלה ולהגיד במה אנחנו רלוונטיים למקום שבו נמצא התלמיד".

"בתפיסתי כשמורה סוגר את הדלת הוא מלך העולם. הוא לא פקיד ולא מבצע הוראות. הוא מלך שיכול להשפיע על החיים של 30 אנשים. רק מורה שנתן לו את התחושה שהוא יכול לפעול ולהשפיע. רק המורה הזה מסוגל באמת לגעת בילדים. אם אנחנו לא נותנים לו את החופש להיות חזק ויצירתי הוא בחיים לא יהיה כזה. מי שנתנה לו הזדמנות לבנות עולם, לא מבזבז יום אחד כזה. רק מנהל שנותנים לו את הכוח לבנות עמוד שדרה של עצמו ולקבוע סדר יום יהיה מנהל מצוין".

מייסדי הקבינט הציבורי לחינוך תא"ל במיל' רם שמואלי ויו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות אבי קמינסקי: "ברגע שיש אמון יש צמיחה ויש עצמאות למנהלי בתי הספר. יש יכולת לקחת את כל היוזמה האדירה הזאת של תקופת הקורונה ולטפס מעלה מעלה. אווירה של אמון בשטח תקדם אותנו מאוד. ברגע שאתה מאפשר אז הדברים קורים".

מיכל שלם ומיכל אנדרסון, מייסדות ומנכ"ליות משותפות של Think Creative ויועצות אסטרטגיות, אמרו כי "כל ילד לומד אחרת. המורים והמנהלים מכירים הכי טוב את התלמידים ולכן נכון לתת להם את החופש להתאים את מרחב הלמידה לכל ילד. צריך לאפשר גמישות בשעות ולהתאים לגילאים ולצרכים השונים. צריך לשים דגש על פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי ומורה עצמאי. פחות דגש על הקניה ויותר דגש על פיתוח מיומנויות".