ד"ר סוארי
ד"ר סואריצילום: אורי טלשיר

עם ראשיתה של עונת הרחצה ולמרות הקורונה אנחנו שוב שומעים על מקרי טביעה חלקם מסתיימים במוות. האחרון שבהם הוא טביעתו של נער בן 14 מאשדוד.

ד"ר יאיר סוארי, מומחה להתנהגות הים בפקולטה למדעי הים מכמורת-רופין, מאפיין את מקרי הטביעה ומגיש מספר טיפים להתמודדות נכונה במקרה של היסחפות.

בפתח דבריו מדגיש ד" סוארי כי במידה מסוימת חלק ממקרי הטביעה של הימים האחרונים התרחשו לא למרות הקורונה אלא דווקא בגלל הקורונה. "חלק מחופי הרחצה המוסדרים היו סגורים ואנשים התרגלו ללכת לחופים ללא מציל", הוא אומר ומסביר כי לבד מכך שאנשים רחצו בחופים לא מוכרזים ולא נפגעו ובכך רכשו ביטחון שאינו במקומו, הם גם התרגלו לחופים אחרים מאותם המוכרזים והמוכרים ובכך הגבירו את הסכנה.

ד"ר סוארי מציין כי השעות בהן גברו מקרי הטביעה הן שעות הלילה, כלומר השעות בהן אין מצילים בחופים, וגם כאן הרגלי הקורונה השפיעו על ציבור הרוחצים.

"רובנו לא נכנסים לים אם יש גלים גבוהים ומפחידים, אבל גובה הגלים שבהם אנשים טובעים הוא בין 70 ל-130, אלו גלים שנראים בטוחים אבל יוצרים זרמים חזקים במקומות מסוימים ומאוחר יותר אנשים נאבקים בזרם ולא בגלים עד אבדן הכוח".

מוסיף סוארי ומתקדם בתרחישי הטביעה לאחר ש"עשינו את כל השטויות האלה", כלומר בחרנו במקום ללא מציל ונכנסנו למקום בו הגלים מסתירים סכנה "אם מרגישים שמתחילים לטבוע מה עושים? הרבה ממקרי הטביעה מתאפיינים בכך שהם קורים במקומות שבהם הזרם מושך אל הים הפתוח, במקומות של בור פתאומי בקרקעית, בור שנוצר כי הזרם מוביל מהחוף אל הים. קשה לזכור זאת כשמתחילים לטבוע, אבל צריך לזכור שהזרמים מתרחשים במקומות מאוד מסוימים. דגלים שחורים מוצבים במקומות מסוכנים. לעומת זאת כשאין מציל, במקום להילחם בים ולשחות מול הזרם, מה שהוא חסר סיכוי כי הים יותר חזק ממני, צריך לעצור רגע לשחות הצידה, צפונה או דרומה במקביל לחוף, ואז הים יעזור לך לשחות לחוף, הגלים ימשכו אותך לכיוון החוף".

סוארי מספר כי לו עצמו הזדמן להציל כמה וכמה אנשים שמצאו את עצמם בסיטואציה שכזו והיה צריך להרגיע אותם ולהוביל אותם לשחות במקביל לחוף אל מחוץ לזרם. האם היציאה מהזרם אינה מחייבת מיומנות כלשהי? "לא. היא לא מחייבת מיומנות אלא אמונה. אחרי 20-30 מטר תגיע למקום שבו הים ייקח אותך לחוף. המעבר בתפיסה שאני לא שוחה לחוף אלא צפונה או דרומה זה מחייב הרבה אמונה. אדם מהישוב לא יראה את זה. מצילים רואים את זה. צריך לשחות 20 או 30 מטרים במעלה או במורד החוף במקביל אליו ואז זה יקרה, אבל צריך אמונה. צריך להצליח לצוף, לא יותר מזה".