שבוע הספר. ארכיון
שבוע הספר. ארכיוןצילום: פלאש 90

בשבוע זה אמור היה להתקיים ברחבי הארץ שבוע הספר העברי, אך לראשונה בתולדותיו הוא בוטל בעקבות התפשטות הקורונה והחשש מהידבקות בהתקהלויות ציבוריות. ניצלנו את ההזדמנות הזו לשיחה על ראשיתו של המיזם והסיבות להקמתו.

ד"ר דותן גורן, חוקר תולדות ארץ ישראל בעת החדשה, מחזיר אותנו לימיו הראשונים של היריד הישראלי כל כך, על אף שירידי ספרים מתקיימים פה ושם במקומות נוספים ברחבי העולם. בדבריו מציין ד"ר גורן כי למעשה לשבוע הספר היו שתי התחלות בשתי תקופות שונות.

שבוע הספר הראשון החל עוד לפני הקמת המדינה, ושבוע הספר השני החל כעשור אחרי הקמת המדינה. "שבוע הספר התקיים לראשונה בחנוכה תרפ"ו, דצמבר 1925, כשמי שהיה אחראי לו היה גדוד מגיני השפה, שמטרתו הייתה להביא לכך שהציבור ברחבי הארץ ישתמש כמה שיותר בשפה העברית ולא באידיש ושפות אחרות. האירוע שנקרא אז 'שבוע הספר' הוקם לזכרו של אליעזר בן יהודה שנפטר בתקופת חנוכה שלוש שנים קודם לכן".

אירוע זה כינס כמה הוצאות ספרים בודדות שהציגו למכירה ספרים בהנחה ניכרת. "בחול המועד פסח שלאחר מכן נערך יריד שדומה יותר למה שמוכר לנו היום, יום הספר העברי. המו"ל ברכה פלאי, בעלת הוצאה לאור שלימים הייתה להוצאת 'מסדה', שילבה כוחות עם גדוד מגיני השפה העברית והמיזם יצא לדרך".

ד"ר גורן מספר על תגלית לה נחשף לאחרונה וממנה מתברר מי האדם שהגה את הרעיון מראשיתו: "לאחרונה מצאתי איזכור לנושא הזה כאשר שנה לפני כן היה אדם בשם אברהם צ'צ'גאלוב, שהיום קשה להיתקל בשמו שנשכח, ובנובמבר 1924 הוא העלה במאמר את הרעיון לקיים את שבוע הספר העברי. הוא גם ציין שמתאים שגדוד מגיני השפה העברית יוביל את היריד".

אותו אברהם צ'צ'גאלוב היה עובד במערכת עיתון 'הארץ' מיום היווסדו. הוא כתב מאמרי ביקורת למחזות, תרגם מחזה שנקרא 'אל נקמות' מאידיש, מראשוני המחזות שהועלו בתיאטרון העברי בארץ ישראל. "הוא נשכח כי נפטר זמן קצר לאחר מכן, בקיץ 1926' בגיל 35 ממחלת לב. דמותו נשכחה אבל הרעיון שלו קרם עור וגידים".

ממשיך ד"ר גורן בסקירה ההיסטורית: "בתקופת המנדט שבוע הספר יועד לקרות באזור חנוכה לזכרו של אליעזר בן יהודה. זה היה המניע הראשוני, אבל זה לא התקיים מדי שנה, אבל ידוע שהיו לא מעט שנים שזה אכן התקיים. לאחר הקמת המדינה האירוע נשכח. בשנים הראשונות היו כמה רשויות מקומיות שערכו באופן עצמאי יריד ספרים בהוזלה, אבל בעקבות חגיגות העשור למדינה עלה שוב רעיון שבוע הספר שמתקיים פעם אחת בשנת 59' במתכונת המוכרת לנו כיום עם הוזלות והוצאות ספרים. שנתיים לאחר מכן ב-1961 האירוע החל להתמסד לראשונה, כשישים שנה של רציפות האירוע מדי שנה בשנה".