הענקת הפרס
הענקת הפרסצילום: התנועה למאבק באנטישמיות

התנועה למאבק באנטישמיות (Combat Antisemitism Movement) העניקה הערב (שלישי) פרס הוקרה לד"ר שייח' מוחמד אל עיסא, מזכ״ל הליגה הלאומית האסלאמית ושר המשפטים לשעבר של סעודיה, על תרומתו למאבק באנטישמיות.

הפרס, הראשון שניתן על ידי התנועה, הוענק באירוע וירטואלי שנקרא ״כיצד מוסלמים ויהודים יכולים להילחם באנטישמיות ביחד״ שנערך ממספר מוקדים בעולם בשיתוף הפדרציה הספרדית האמריקאית.

ד״ר שייח מוחמד אל עיסא נחשב למנהיג הזרם האסלאמי המתון לא רק בסעודיה אלא במדינות סוניות נוספות.

הפרס ניתן לו כהוקרה על פעילותו המתמשכת בתחום המאבק באנטישמיות: הצהרותיו החשובות נגד הכחשת שואה ונגד אנטישמיות, ובעד קירוב בין הדתות. בינואר האחרון ביקר שייח אל עיסא במחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

באירוע ההוקרה הוירטואלי יצא ד״ר שייח אל עיסא בנאום שנשא מסעודיה נגד העלייה באנטישמיות, בין היתר בתקופת הקורונה, ותקף את מכחישי השואה בעולם המוסלמי ואמר כי ״יהודים ומוסלמים חיו ביחד אלפי שנים, אך לצערי בעשורים האחרונים התרחקו אחד מהשני. אנחנו צריכים לבנות מחדש את הגשרים לדיאלוג וליצור שיתופי פעולה בין שתי הקהילות. זו משימתי מאז שנכנסתי לתפקידי כמזכ״ל הליגה המוסלמית העולמית, אני מחויב למאבק בכוחות השנאה והאלימות".

"בתחילת השנה, כחלק מהמחויבות שלי למאבק באנטישמיות, ביקרתי במחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. כשעמדתי שם ליד האחים היהודים שלי אמרתי כי השואה היא הזוועה הגדולה ביותר בהיסטוריה והתחייבתי כי 'לעולם לא עוד' (Never Again). ולמרות שעברו 75 שנה מאז אנחנו עדיין נאבקים כדי ליצור עולם טוב יותר לדורות הבאים. אסור לנו לוותר", הוסיף.

השייח חזר על עמדתו התקיפה נגד הכחשת שואה ואמר כי, יש ביננו עדיין כאלה המנסים לסלף את ההיסטוריה וטוענים שהשואה, שהיא הפשע הנתעב ביותר בהיסטוריה האנושית, לא קרתה. אנחנו עומדים נגד השקרנים האלה, לא משנה היכן הם נמצאים. הכחשת ההיסטוריה משרתת את הקיצונים המקדמים הפצת שנאה וגזענות. כמוסלמים יש לנו חובה ללמוד את ההיסטוריה ולעמוד לצד הקהילה הבינלאומית תחת המחויבות של 'לעולם לא עוד'".

השייח התייחס בנאומו גם למגפת הקורונה העולמית ויצא נגד אלה המנצלים אותה כדי להפיץ שנאה: ״וירוס הקורונה הוא אויב משותף לכולנו, הוא התפשט בכל פינה ברחבי הגלובוס, תוך שהוא הראה לנו שלא אכפת לו אם הוא פוגע במוסלמי או לא מוסלמי, יהודי או לא יהודי. אנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולהיות נחרצים במאבק נגד אלה שמפיצים שנאה. אנחנו יודעים שקיצונים מנצלים את המשבר הנוכחי כדי לקדם את אידיאולוגית השנאה והפירוד. עלינו להתאחד במאמץ נגד הוירוס אם אנחנו רוצים שתהיה לנו תקווה נגד האיום חסר התקדים הזה״.

בהתיחסו למתקפות האנטישמיות שקרו בשנים האחרונות ברחבי העולם אמר השייח ״הקהילה היהודית עדיין סופגת מתקפות טרור טרגיות: בפיטצבורג, בסן דייגו, במונסי, בניו יורק, ובהאלה שבגרמניה. אני מגנה כל אחת מהמתקפות הנוראיות האלה ורואה בהם מתקפה כנגד האנושות כולה, כאילו הן היו מתקפות כנגד מוסלמים״.

השייח סיים את נאומו ואמר כי הליגה המוסלמית העולמית תמשיך לעבוד ללא הרף כדי לחזק את הקשרים בין היהודים למוסלמים, אותם כינה ״אחים״ , וכדי לקדם הבנה, כבוד, סבלנות ואהבה בין הקהילות.

מנכ״ל התנועה, סשה רויטמן דרטווה: ״שייח מוחמד אל עיסא הינו קול ייחודי וחשוב במאבק. בימים בהם המנהיג הרוחני של איראן קורא לחסל את מדינת היהודים יש חשיבות רבה להצהרותיו של השייח שהוכיח שהוא עומד איתן נגד שנאת יהודים למרות המתקפות שהוא סופג על עמדותיו״.

הדווח המיוחד של מועצת זכויות האדם של האו״ם, אחמד שהיד, אמר באירוע כי המאבק באנטישמיות הוא דחוף במיוחד לאור מימדי האנטישמיות בעולם המוסלמי וברחבי העולם: ״יש מנהיגים מוסלמים, כמו ראש ממשלת מלזיה לשעבר, והמנהיג הרוחני של איראן המקדמים אנטישמיות. ליהודים ולמוסלמים יש הרבה במשותף ואסור לתת לאופורטוניזם פוליטי להפריד בין העמים״.

התנועה למאבק באנטישמיות (CAM), היא תנועה גלובאלית, א-פוליטית ובין דתית, שקמה כדי להיות פלטפורמה לארגונים ולאינדיבידואלים הנאבקים באנטישמיות בכל צורותיה. מאז הקמת התנועה בחודש פברואר האחרון, הצטרפו אליה 245 ארגונים מרחבי העולם ו-250,000 איש ואישה שחתמו על עצומה נגד אנטישמיות שמקדם הארגון.