ח"כ אייכלר
ח"כ אייכלרצילום: חזקי ברוך

על רקע הדחתו של ח"כ ישראל אייכלר ונציג חסידות בעלז בכנסת מתפקיד ראשות הועדה לפניות הציבור לטובת עמיתו בסיעת אגודת ישראל ואיש חסידות ויז'ניץ ח"כ יעקב טסלר, קורא אייכלר לערוך בחירות פנימיות באגודת ישראל שישקפו את יחסי הכוחות האמיתיים בתוככי הסיעה.

לדבריו, ההתייחסות הכללית לכלל מרכיבי אגודת ישראל במסגרת ההסכמים הקואליציוניים ובחלוקת התפקידים, נמדדת על פי תמונת מצב של לפני כמעט 50 שנה ואין כל זיקה עובדתית ומספרית ליחסי הכוחות בני ימינו. כך שמדובר באבסורד חסר תקדים.

בראיון שהעניק לקו פנימי של חסידות בעלז - ראיון שאף הובא הבוקר בעיתון החסידות הבוקר 'המחנה החרדי' - התייחס ח"כ אייכלר לתוצאות האמת של הבחירות הפנימיות האחרונות שנערכו לפני קרוב ל-50 שנה, אז כלל הציבור החרדי חנה תחת מטריה מפלגתית אחת.

בבחירות הללו, זכתה הסיעה המרכזית (גור) ל-27%, שלומי אמונים (פרוש) ל-24%, סיעת צא"י-לורנץ (ליטאים) ל-21% הסיעה המאוחדת (ויז'ניץ וחסידויות נוספות) קיבלה 12% והסיעה הספרדית ל-9%.

תחילה התייחס אייכלר לעיוות הגלום בהיצמדות לתוצאות הבחירות של אותם ימים. "בתשל"ג היתה בפעם האחרונה בחירות פנימיות באגודת ישראל, וזה קבע לחמישים שנה מי יהיה באיזה מקום. זה גם מה שהביא למאוכזבים וממילא להקמת ש"ס והקמת 'דגל התורה' וכל הבעיות", זו התוצאה כשעומדים 50 שנה על מקום אחד".

אייכלר חזר לתוצאות אותם ימים ראשונים. "למיטב זיכרוני רק כ-5,000 איש נרשמו בתשל"ג להתפקדות לטובת הצבעה בפריימריז וקבעו את הרכב הרשימה. בעת עריכת הבחירות הפנימיות בתשל"ו, גור העפילה למקום הראשון, ואז את שלומי אמונים.

"בתווך היו חילוקי דעות עזים עם הסיעה הליטאית, ובמקום הבא על המשבצת החסידית היתה הסיעה המאוחדת, הונגרית, רומנית. הסיעה המאוחדת האוסטרו- הונגרית ייצגה את ויז'ניץ, בעלזא, הונגרים וכמה קהלים נוספים.

אייכלר הוסיף וטען כי חסידי בעלזא רבים הרכיבו את הסיעה המאוחדת באותם ימים. "צריך להגיד את האמת: רוב מתפקדי הסיעה המאוחדת היו חסידי בעלזא, בטוח בירושלים. אלמלא קולותיהם של חסידי בעלזא הסיעה המאוחדת לא היתה מחזיקה ב-12% שהיו להם ואשר מיקמו אותה במשבצת השלישית מקרב הסיעות החסידיות".

אולם ברבות השנים הפכה, טען אייכלר, הסיעה המאוחדת לסיעה של קהילה אחת על כל המשתמע מכך. כל השאר נותרו מחוץ למעגלי ההשפעה.

עוד הבהיר אייכלר כי ללא חתימתו של האדמו"ר מבעלז הקודם, רבי אהרן רוקח מבעלז זצ"ל שהיה מקובל באותם ימים על כלל הציבור החרדי - על חשיבות ההשתתפות בבחירות, אף יהודי חרדי בארץ ישראל באותם ימים לא היה הולך להשתתף בבחירות, וזאת בעקבות ריבוי הדעות באותם ימים שסברו אחרת.

לסיום קרא אייכלר לערוך בחירות פנימיות מסודרות וממוחשבות כדי למנוע תלונות על זיופים וכדי להבטיח הליך תקין ונקי בזירה הציבורית. "הגיע הזמן לבחירות פנימיות הוגנות ויפה שעה אחת קודם", אמר.