חוטפים מכל הבא ליד. ציוד צבאי גנוב שנמצא בביר הדאג'
חוטפים מכל הבא ליד. ציוד צבאי גנוב שנמצא בביר הדאג'צילום: משטרת ישראל

התמונות והסרטונים שבהם נראים חיילי צה"ל מותקפים בידי פורעים מהפזורה הבדואית, אינם יוצאי דופן עבור מי שמגיע לבסיס צאלים, בסיס האימונים הגדול בישראל. למעשה מדובר באירועים חוזרים ונשנים, שבהם קבוצות גנבים חודרות לשטחי האימונים, ולעיתים אף לבסיס עצמו, וגונבות משם ציוד צבאי ואישי נרחב.

מדובר בבעיה ידועה לכול כבר שנים ארוכות, שבמשך השנים נעשה מעט מאוד על מנת לפתור אותה. לפני כשנתיים וחצי הצגנו על גבי שורות אלו את תמונת המצב הקשה בבסיס בעקבות החמרה באירועי הגניבות. הסוגיה הגיעה גם לפתחה של ועדת החוץ והביטחון בסוף ינואר 2018, אלא שמאז המצב בשטח רק הלך והתדרדר.

"מי שרוצה להבין עד כמה המצב חמור, צריך פשוט להסתכל על העשור האחרון ולראות כיצד בכל פעם הגנבים הבדואים עולים מדרגה בנועזות שלהם ובהיקפי הגניבות", אומר אריק גרינשטיין, לוחם שריון במיל' וממובילי מחאת המילואימניקים 'די להפקרות בצאלים'. "בהתחלה הם גנבו רק מתכות, אחר כך השתכללו ועברו לגנוב כדורים, בהמשך עברו לציוד רך כמו קיטבגים וציוד אישי. עליית המדרגה הבאה הייתה גניבות של ציוד לראיית לילה, ועכשיו הגיעו לגניבות נשק ממש".

אחד מסמלי הגניבות של הבדואים באזור צאלים הוא מטרות הטנקים, שעליהם התאמנו החיילים לאורך שנים ארוכות. "מטרות הטנקים היו טנקים ישנים שיצאו משימוש, שבצה"ל החליטו להפוך אותם למטרות כדי להתאמן עליהם", מספר גרינשטיין. "ככה זה היה במשך שנים. אלא שמדובר בהרבה מאוד מתכת, ובכל פעם שהגעתי לבסיס לאימון ראיתי פחות ופחות מטרות, עד שבאימונים האחרונים אין בכלל מטרות טנקים, ואת המטרות מסמנים בפנסים וזרקורים. באימון האחרון גם את הפנסים האלה העלימו לנו באמצע האימון, בעזרת אמצעים לראיית לילה שהם גנבו כבר בעבר".

לא יורים, מזמינים משטרה

בין התיאורים שמשתפים חיילי מילואים רבים, חוזרת ועולה תמונה מטרידה במיוחד: בדואים מהכפרים באזור נוסעים אחרי האמרים, עוקבים אחר הכוחות המתאמנים ולוקחים ציוד רב. בחלק מהמקרים מטפסות החוליות לרכבים הצבאיים בזמן שיש עליהם חיילים, וגונבות ציוד. הכול מתבצע לאור יום.

"מדובר באנשים מיומנים מאוד", אומר יכין זיק, מנהל הפעילות בתנועת רגבים ומ"פ במילואים לשעבר, שבילה ימים רבים בצאלים בשנים האחרונות. "אלה פעולות מתוכננות לפרטי פרטים. הם יודעים בדיוק איפה מתאמנים, מתי מתאמנים, מה הכי קל לגנוב, מה הכי משתלם לגנוב. הם התמקצעו בזה במשך עשור, והגענו למצב שהם פשוט חוטפים מכל הבא ליד. הבעיה הגדולה היא שלא מדובר באירוע נקודתי, אלא באירוע שחוזר שוב ושוב. מה שראינו בסרטון מלפני שבוע זה ניסיון של אותם בדואים להראות שהם בעלי הבית במקום, ולא מדינת ישראל".

איך אפשר להתמודד עם האירועים האלה?

"לחיילים אין משהו שהם יכולים לעשות. ההוראות ברורות לגמרי: אסור לנהל מרדפים אחרי הבדואים שגונבים, והדבר היחיד שמותר לעשות זה לקרוא למשטרה. העניין הוא שכל מי שמכיר את צאלים יודע שהמשטרה לא נמצאת קרוב, ועד שהיא מגיעה למקום, הגנבים כבר בורחים עם השלל הנרחב שהם אספו".

אחת הבעיות המרכזיות בטיפול בנושא היא חלוקת הסמכות. בעוד בסיס צאלים עצמו נמצא תחת סמכות צה"ל, שטח האימונים נמצא תחת אחריותה של משטרת ישראל. הפיצול בין הסמכויות מונע את האפשרות לטיפול יעיל בבעיה. מעבר לכך, בצה"ל מצביעים על נקודה נוספת שמונעת ממנו לטפל באירוע: ההסתכלות על חוליות הגנבים היא כארגון פשיעה, ולא כארגון טרור. גורמים בצה"ל מסרו ל'בשבע' כי לא מדובר בעניין פרוצדורלי בלבד של הגדרות שניתן לשנות ברגע בהחלטת ממשלה, אלא בנושא מהותי: החוליות מורכבות מאזרחי ישראל, נמצאות בשטחי ישראל, והמניע לפעולותיהם כלכלי.

"הצבא אומר, בצדק, שהוא לא כוח שיטור", מסכים זיק, "זו לא העבודה שלו ולא לשם כך הוא נוצר. זה התפקיד של המשטרה, והיא במשך שנים ארוכות מפחדת להתעסק עם אוכלוסיות מסוימות, שהפזורה הבדואית היא אחת המרכזיות שבהן. כל עוד זה לא מגיע לרצח - המשטרה לא מתערבת. לכן אנחנו רואים פריחה בעסקי הפרוטקשן בצפון ובדרום".

"אני לא יודע אם הצבא צודק בהתנהלות שלו או לא, כי אפשר לעשות הרבה דברים שלא כוללים ירי על הגנבים הבדואים", אומר גרינשטיין. "אפשר לעצור אותם עד שתגיע משטרת ישראל, ואפשר לעשות עוד דברים. מה שכן, אני מבין למה הצבא לא רוצה את זה: מילואימניקים הם אנשים שלא ראו נשק במשך שנה, עושים להם כמה מטווחים לפני היציאה לאימון, אף אחד לא רוצה שהם יתחילו לירות לעבר הבדואים וחלילה יפגעו בעצמם. צה"ל אומר לעצמו שעדיף שייגנבו תיקים ואפילו נשק, מאשר שחיילים ייפצעו מהתהפכות של האמר או מירי דו־צדדי".

גם גרינשטיין מפנה את האצבע המאשימה לעבר המשטרה. "המשטרה היא זאת שיכולה לטפל בזה מהיסוד. עשו ממנה צחוק, הראו אותה במלוא חולשתה. המשטרה הייתה צריכה להתחנן בפני השייח' של ביר הדאג' שהאנשים האלה יסגירו את עצמם. יש קו אחד שנמתח בין כל האירועים שאנחנו רואים שוב ושוב בכפרים הבדואים ברחבי הארץ: משטרת ישראל לא אוכפת את החוק על הפורעים בפזורה הבדואית, בצורה שיטתית ומתמשכת".

"חיילים יפסיקו להגיע למילואים"

בעקבות האירוע בשבוע שעבר, יצאה המשטרה למבצע אכיפה בכפר ביר הדאג', ותפסה במקום ציוד גנוב ושטרות כסף רבים. בנוסף נעצרו 14 חשודים והוחרמו שלושה כלי רכב. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה צייץ ביום רביעי בבוקר כי לא מדובר באירוע נקודתי, וכי מעתה יהיו עוד ועוד פעולות אכיפה. במקביל הוחלט להביא לאזור כוחות של משמר הגבול שכפופים למשטרה, ולמעשה בידיהם הסמכות לרדוף אחרי חוליות הגנבים.

"ההצהרות האלה הן דבר יפה, אבל עד שלא נראה תוצאות בשטח, אין יותר מדי ממה לשמוח", אומר זיק. "בשבוע שעבר פורסם שסגן הרמטכ"ל דיבר עם סגן המפכ"ל, והם סיכמו על הידוק שיתוף הפעולה כדי להילחם בפשיעה הבדואית. כל מי שמבין דבר או שניים בפוליטיקה ובתקשורת יודע שהשיחה הזאת הייתה לפרוטוקול בלבד. בדיון ההוא בינואר 2018 הוחלט על הקמת יחידה במצ"ח שתהיה אחראית על שיתוף הפעולה עם המשטרה. אנחנו שנתיים וחצי אחרי, ואיש לא יודע מה עלה בגורלה של אותה יחידה. הדבר היחיד שאנחנו יודעים זה שלא השתנה כלום בשטח".

בצה"ל, לעומת זאת, אומרים שבסוף שנת 2018 הוקמה יחידה משותפת לצה"ל ולמשטרת ישראל שייעודה לאתר ולסכל גניבות אמל"ח מצה"ל. החקירות מתנהלות בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל ובהתאם לאופי האירוע, ואירוע הגניבה בצאלים בשבוע שעבר מטופל בשלב זה על ידי משטרת ישראל.

זיק, כמ"פ במילואים לשעבר, מצביע על בעיה קשה נוספת בעקבות הגניבות. "ברגע שגונבים לחיילים ציוד אישי, הם מתחילים לחשוב פעמיים אם לצאת למילואים שוב. לאחד החיילים שלי גנבו פלאפון יקר שהוא קנה כמה שבועות לפני האימון. מדובר בחייל צעיר שחסך שקל לשקל כדי לקנות את המכשיר. הוא השאיר אותו להטענה במאהל, שבו אמורה להיות שמירה, אבל זאת לא שמירה הרמטית, כי מדובר בבני אדם וקורה שלא שמים לב לרגע. צה"ל לא עשה כלום כדי להחזיר לו את המכשיר, המשטרה גם לא, ובפעם הבאה שיקראו לו למילואים, הוא יחשוב עשר פעמים לפני שיגיע. ומדובר בחייל נהדר. זה לא משהו שהחיילים אומרים בגלוי, אבל הם רומזים לכך שוב ושוב. הגיע הזמן שצה"ל יפעיל את מלוא כובד משקלו על המשטרה שתטפל באירועים, אחרת חיילים באמת יפסיקו להגיע למילואים".

מדובר צה"ל נמסר: "אירועי גניבה וניסיונות גניבה משטחי אש ואימונים בדרום הארץ על ידי אזרחים ישראלים הם אירועים חוזרים, שצה״ל ומשטרת ישראל פועלים למגרם. צה״ל נמצא בשיח מתמיד עם משטרת ישראל, האמונה על נושא הפשיעה האזרחית, לשיפור האכיפה בנושא. כל מקרה מתוחקר ומטופל לגופו ומופקים ממנו הלקחים הרלוונטיים.

נושא הגנת ואבטחת מחנות צה״ל נמצא כל העת בשיפור ושדרוג, כך גם עכשיו. ולראיה, היקף הגניבות והפריצות לבסיסי צה"ל, שנמצא בירידה מתמדת.

כפי שסוכם לפני מספר שבועות, וכחלק מהמאמצים השונים של צה״ל לחיזוק תחום הגנת המחנה, הוכרז על שבוע אבטחת והגנת המחנה, שבמסגרתו יבוצעו ביקורות וימי למידה הכוללים רענון הוראות, פקודות ונהלים, סקירת מודיעין לגזרת המחנה, הכרת איום הייחוס והפקת לקחים מתחקירים של אירועים. בשנה האחרונה נוספו לבסיסים השונים בעלי תפקידים אשר נוסף על תפקידם, אמונים על אבטחת המחנה, ועוברים הכשרה תחת זרוע היבשה. כמו כן, נוספו קורס מש״קי אבטחה, הכשרת מאבטחים והשתלמויות על אבטחת נשקיות".

ממשטרת ישראל נמסר: "בוצעו מגוון פעולות והמשטרה התחקתה אחר זהות החשודים המעורבים (באירוע שתועד בסרטונים, א"מ). מטבע הדברים לא נפרט על חקירות מתנהלות, אולם נציין כי אנו רואים בחומרה את המקרה, נמשיך לחקור אותו ביסודיות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות, הכול במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים".