חינוך מיוחד
חינוך מיוחדצילום: ISTOCK

כחלק ממאבק של עמותות וארגונים נגד הרפורמה שמוביל משרד החינוך בחינוך המיוחד, החליטו כמה ארגונים חברתיים להחריף את המאבק והגישו עתירה לבג"ץ נגד משרדי האוצר והחינוך בטענה כי הרפורמה תפגע באופן אנוש בזכות של ילדים עם מוגבלות לשילוב.

בעתירה התבקש בג"ץ להורות למשרד החינוך לבטל את ההנחיה שמבטלת את שיקול הדעת של ועדות הזכאות וקובעת את רמת התפקוד על פי שאלון מורכב של הרשות למדידה והערכה שאותו בודק מחשב המוציא ציון שממנו נגזרת ההחלטה על רמת התפקוד של התלמיד וסל הסיוע המוענק לו.

העותרים סומכים את טיעוניהם על נוסח החוק שמעגן את סמכותם של הוועדות: "התיקון לחוק חינוך מיוחד הסמיך ועדות זכאות ואפיון לקבוע זכאות לשירותי חינוך מיוחדים עבור תלמידים עם מוגבלות. זאת, לאחר בחינה של מסמכים וחוות דעת וקיום דיון בו יישמעו כל המוזמנים, ובכלל זה הורי התלמיד. לשם כך אף נדרשו הוועדות להעביר להורים 14 יום טרם הדיון את כל המסמכים"

"חרף זאת משרד החינוך רוקן מתוכן את סמכות הוועדות כאשר הנחה אותן לתת משקל מכריע לתוצאה מספרית המתקבלת באמצעות תוכנת מחשב המפעילה נוסחה עלומה, וזאת מבלי לקיים דיון מקצועי ושקוף בכל שאר המסמכים המצויים בפני הוועדה . משרד החינוך אף לא פירסם אמות מידה כנדרש בחוק לצורך קביעת רמת התפקוד ולעניין שעות הסיוע – אשר יחולו בכל הוועדות, ובכך פגע קשה בזכותם לשוויון של התלמידים", נכתב בעתירה.

"אם לא די בזאת", ממשיכים העותרים, "משרד החינוך יצר מצג אשר לפיו קיימות מכסות או הגבלות תקציביות אחרות לזכאות התלמידים לשירותי חינוך מיוחדים, והגביל את יכולת הוועדות לקבוע רמות תפקוד והיקף סל השירותים בהתחשב בצרכיהם של התלמידים.

"התנהלות זו, שנעשתה בחלקה בהנחיות כתובות ובחלקה בהנחיות נוספות אשר הועברו מפה לאוזן, מנוגדת לחוק, מונעת את מימוש מטרותיו המוצהרות של החוק ,ואין בה אלא מטרה אחת – ניסיון לחסוך ולצמצם במשאבים כספיים על חשבון חינוכם של תלמידים עם מוגבלות, זכויותיהם ועתידם.

"נוכח כל ההפרות האלו נפגעו וממשיכות להיפגע באופן ישיר זכויותיהם של תלמידים עם מוגבלות לחינוך, לשילוב, לשוויון ולכבוד' העותרים מבקשים מבג"ץ שיוצא צו ביניים וצו על תנאי נגד יישום הרפורמה. העתירה הוגשה על ידי שורה של ארגונים חברתיים בראשם ארגון 'בזכות' וארגונים כמו 'אלין' ו'אלו"ט'. את העותרים מייצגים בעתירה עורכי הדין בברקאי-אהרונוף ורייכמן.

בשבוע הבא צפוי פורום הארגונים והעמותות ומוסדות החינוך המייצג עשרות מוסדות חרדיים ודתיים לגיל הרך ובתחום החינוך המיוחד להתכנס לישיבת חירום.

על סדר היום של הישיבה יעמוד הדיון האם להצטרף לעתירה הנוכחית של הארגונים החברתיים או להגיש עתירה נפרדת נגד משרדי החינוך והאוצר בשל ההשלכות הקשות שעלולות להיווצר מיישום הרפורמה בחינוך המיוחד במבנה הנוכחי שלה.