ריחוק חברתי. אילוסטרציה
ריחוק חברתי. אילוסטרציהצילום: istock

בימים האחרונים התפרסם מחקר שהוזמן ומומן על ידי ארגון הבריאות העולמי שמטרתו לבדוק עד כמה משפיעה שמירת הריחוק החברתי של 2 מטרים על סיכויי ההידבקות בנגיף הקורונה.

החוקרים טענו כי הקטנת המרחק משני מטרים למטר אחד מגבירה את הסיכוי להידבק בנגיף מ-1.3 אחוזים עד 2.6 אחוזים, במידה והמרחק בין האנשים יקטן למטר אחד בלבד.

עם זאת, המחקר סופג ביקורת חריפה מצד מומחים רבים שטוענים כי מדובר בהערכה זהירה מאוד, וכי קיצור המרחק למטר אחד בלבד בין האנשים יגדיל באופן משמעותי הרבה יותר את הסיכון להידבק בנגיף.

המדענים טוענים כי הם גילו טעויות במחקר שמצביעות על הטעיית הציבור, וכי אם ממשלות יקטינו את שמירת המרחק אל מתחת לשני מטרים, סכנת ההידבקות תגדל באופן משמעותי.

"יש להתייחס בזהירות רבה לניתוח הסיכונים להידבקות במרחק של מטר אחד לעומת שני מטרים. אני מאוד חשדן לגבי זה", אמר פרופסור דיוויד שפיגלהאלטר מהמחלקה לסטטיסטיקה באוניברסיטת קיימברידג'.

פרופסור קווין מקונווי, סטטיסטיקאי מהאוניברסיטה הפתוחה טען כי "המחקר אינו הולם" ואף הוסיף כי "אין להשתמש במחקר הזה כטיעון עד כמה נמוך הסיכון להידבקות ממרחק של מטר אחד לעומת מרחק של שני מטרים".

הספקות והביקורת על המחקר של ארגון הבריאות העולמי הגיעו לאחר שראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודיע כי הממשלה תשקול מחדש את ההוראה על שמירת מרחק של 2 מטרים, לאור העדויות כי ההבדל בסכנת ההידבקות אינו משמעותי.