הדמיית בית השלום
הדמיית בית השלוםצילום: הרחיבי מקום אוהלך

"אל תפספסו את ההזדמנות שלכם לעשות היסטוריה", מבקשים אביגיל והלל מוסקוביץ'. משפחת מוסקוביץ' עלתה ארצה לפני כמעט 15 שנה והתיישבה באפרת, עתה הם הגשימו חלום ורכשו דירה בבית השלום.

"בית השלום מחזק באופן משמעותי את הנוכחות היהודית בדרך הראשית שמחברת את קרית ארבע למערת המכפלה", הם אומרים.

משפחת מוסקוביץ לא לבד. היא מצטרפת לעוד משפחות שהולכות ומקימות ביחד את השכונה החדשה שמחברת את מערת המכפלה עם קריית ארבע, שכונת בית השלום. "כשאנחנו הולכים למערת המכפלה אנחנו רואים שאין מספיק יהודים שם. עכשיו עם בניית השכונה החדשה, אנחנו מרגישים שהמצב ישתנה. זה מאוד חשוב שתהיה נוכחות יהודית חזקה בחברון. זו מטרה ציונית מהמעלה הראשונה", הם מסבירים.

את הסיפור של חברון היהודית נדמה שכולם מכירים. עד לפני 53 שנה היה זה חלום רחוק להתפלל במערת המכפלה או לגור במקום בו קבע דוד המלך את בירתו הראשונה לפני כיבוש ירושלים. מאז שחרור העיר הולך ונרקם מארג של חיים יהודיים בעיר. עוד בית ועוד שכונה, בדרך להפיכת חברון לעיר עם נוכחות יהודית חזקה.

אחד מציוני הדרך ההיסטוריים החשובים בהקשר הזה היה רכישת "בית השלום" לפני למעלה מעשור. כבר למעלה מ-6 שנים מתגוררות בו משפחות יהודיות והופכות את "ציר המתפללים" לרחוב יהודי כמעט לכל דבר. לפני כחודשיים החלו בשיפוץ יסודי: ממבנה בטון גדול ומסורבל לבניין חדש. לא סתם בניין אלא בניה איכותית עם מפרט וגימור באיכות גבוהה ועם הקפדה מלאה על כל הפרטים הקטנים של בניין מודרני. בנוסף בית השלום יהווה שכונה יהודית חדשה ושוקקת חיים 5 דקות הליכה ממערת המכפלה. החידוש הפעם הוא רכישה מלאה של הדירות ורישום של הדירה על שם הרוכשים בטאבו, לראשונה כמעט מאז מאורעות תרפ"ט. כאשר האכלוס הוא כבר בשבת חיי שרה בשנה הבאה, תשפ"א.

גם יונה כהן, מהיישוב תקוע, קשרה את גורלה בחברון. "ברגע שהייתה הזדמנות לרכוש דירה בחברון, ישר קפצתי על ההזדמנות", היא אומרת. "בית השלום נמצא במיקום מושלם. קודם כל לחיות ליד מערת המכפלה זה משהו מאוד מאוד מיוחד. בנוסף, השכונה נמצאת על גבעה שצופה על הוואדי בין בית השלום ובין קריית ארבע". מה לגבי הסביבה? אתם שואלים. "זהו אזור מאוד מאוד מבוקש, וגם מאוד נוח", היא מסבירה. "בית השלום נמצא באמצע הדרך בין קריית ארבע ומערת המכפלה, וממש נוח להגיע אליו מבחינת תחבורה".

חושבים שזה פרוייקט לעשירים בלבד? ממש לא!, אמנם בגלל המיקום אין אפשרות לקחת משכנתא על הדירה, אבל לדברי אביגיל והלל זה לא מה שעצר אותם: "אנחנו לא מאותן משפחות אמידות שעשו עלייה. עלינו לארץ מיד לאחר הקולג' בלי עבודה וגב כלכלי. נכון, זה לא מעט כסף אבל זו הזדמנות פז גם מבחינה חינוכית לילדים. להראות מה חשוב לנו. לחיות בארץ ישראל זה חלום, אבל ליישב את ארץ ישראל זה החלום האולטימטיבי".

יונה כהן לעומתם, רואה אפילו מעבר להשקעה האידיאולוגית בחברון. לדבריה, זו גם הזדמנות עסקית מצויינת. "בשבילי זו השקעה", היא אומרת. "אני מרגישה שזו זכות, אבל גם השקעה כלכלית משתלמת מאוד. אין הרבה דירות לרכישה בחברון, וזו השקעת נדל"ן לכל דבר ועניין. יש ביקוש והערך יעלה, וזה היה אחד השיקולים שלי".

מי שעומד מאחורי הפרוייקט זו עמותת "הרחיבי מקום אהלך" שפועלת כבר שנים רבות כדי לגאול בתים בחברון מתוך מטרה להרחיב ולחזק את האחיזה היהודית בעיר האבות. חוץ מבית השלום, בין הבתים הנוספים שגאלה העמותה ניתן לספר על בית המכפלה, בית רחל ובית לאה. "אנחנו בסך הכל ממשיכים את מה שהתחיל אברהם אבינו כאשר קנה כאן את מערת המכפלה ואת השדה שסביבה", אומר הרב עוזיהו שרבף, יו"ר העמותה. "זו באמת הזדמנות מאוד מיוחדת להיות שותפים לגאולת חברון. אנחנו מזמינים אתכם לבוא ולהיות חלק מגאולת העיר. ולרכוש דירה על שמכם 5 דקות ממערת המכפלה".

עכשיו זו ההזדמנות שלכם לעשות היסטוריה בגאולת העיר חברון לפרטים לחצו כאן >>