בית הדין בהאג
בית הדין בהאגצילום: רויטרס

מכון 'מבט לתקשורת פלסטינית' פרסם דו''ח שמנתח את תשובתה האחרונה של הרשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

כזכור, בית הדין הורה לרשות להגיש את עמדתה ביחס לתוקפם של הסכמי אוסלו, וזאת לנוכח נאומו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן ב-19 במאי, שבו הכריז על בטלות ההסכמים עם ישראל.

על פי הדו''ח, בתשובת הרשות לבית הדין ניכרת נסיגה משמעותית מהצהרותיו של עבאס. בתשובה נטען כי במקום ביטול ההסכמים החל ממועד הנאום של עבאס, הסכמים יתבטלו רק אם ישראל תפעל להחלת הדין הישראלי על חלקי יהודה ושומרון. דיבור כפול זה, בין בטלות מיידית לבין בטלות עתידית של הסכם, בא לידי ביטוי גם במעשי הרש"פ.

בנוסף מתברר כי הרש"פ הגישה מסמך מזוייף וחסר לבית הדין. לתשובתה לבית הדין, צירפה הרש"פ מסמך שהיא טוענת מהווה תרגום של נאומו של עבאס. בדיקת המכון גילתה שהמסמך שצורף אינו תרגום מלא של הנאום, אלא מסמך ערוך שממנו הוחסרו חלקים נרחבים. במיוחד הוחסר מתרגום הרש"פ החלק בנאום שבו עבאס התחייב להמשיך ולתגמל מחבלים, פעולה שעל פי קביעתה של התובעת בבית הדין, עלולה להיחשב כ"פשע מלחמה".

לצפייה בדו''ח המלא לחצו כאן

עו"ד מוריס הירש, ראש המחלקה המשפטית של מכון 'מבט לתקשורת פלסטינית', אמר כי "הצורך של הרש"פ לשקר לבית המשפט נובע משתי סיבות. ראשית, מצד אחד, הרש"פ מבינה שעצם זכות קיומה תלויה בהסכמי אוסלו, אך מהצד השני, אותם ההסכמים שוללים ממנה את הטענה שקיימת "מדינת פלסטין" שיש לה סמכות שיפוט ביחס לישראלים, אותה ניתן להאציל לבית הדין. שנית, הרש"פ עושה כעת שמיניות באוויר להסתיר את התגמולים שהיא משלמת למחבלים.

''הודאת עבאס שהוא והרש"פ מבצעים מעשה שנחשב כ'פשע מלחמה' עלולה לסבך את הרש"פ ובכיריה. לצערנו, נראה כי התובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, נכשלה בתפקידה ולא הביאה את הגישות הסותרות של הרש"פ בפני בית הדין. היא עוד נכשלה בתפקידה בכך שלא הצביעה על החוסרים במסמך המזוייף שהגישה הרש"פ. כל זאת, ככל הנראה, נוכח התיאום הפוסל הקיים בין התובעת לבין גורמי הרש"פ", הוסיף הירש.