קציני צה"ל
קציני צה"לצילום: דובר צה"ל

בעשורים האחרונים היה אגף התכנון גורם משמעותי במיוחד בבניין הכוח ובעיצוב המדיניות האסטרטגית של צה"ל, ולקח חלק בלתי נפרד ממהלכים ביטחוניים ישראליים: מהשתתפות במו"מ במסגרת הסכמי השלום עם מצרים וירדן, דרך קידום היחסים הבינ"ל מול ארה"ב ועד גיבוש תר"שים שעיצבו את בניין הכוח הצה"לי.

כחלק מתר"ש "תנופה", הוחלט על ארגון מחדש של המטה הכללי, במטרה לטייב ולייעל את תהליכי התכנון - ובכך לשפר את ההיערכות והמוכנות של צה"ל. הבאנו לכם את כל התשובות כדי להבין דבר אחד - מה התכנון?

מה עומד מאחורי ההחלטה לפצל את האגף?

אגף התכנון הוקם בשנות ה-70, ומאז, כשמו כן הוא, עסק בתכנון של צה"ל, הן בהיבטי בבניין הכוח והן בהיבטי האסטרטגיה והשת״פ עם הצבאות הזרים. בשנים האחרונות התחדד הצורך במטה הכללי לעסוק באופן ממוקד בבניין כוח רב-זרועי ובעיצוב תהליכי שינוי עמוקים שמתרחשים ומשפיעים על הצבא. גם האתגרים המבצעיים הניצבים בפני צה"ל ברמה האסטרטגית הפכו למורכבים יותר באופן מקיף ונרחב בדיפלומטיה צבאית, בשיתופי פעולה צבאיים בין-לאומיים ובקישור לכוחות שמירת השלום באזור.

השינויים של הרמטכ"ל במסגרת תר"ש "תנופה" הובילו להקמת שני אגפים על בסיס אגף התכנון, שלכל אחד מהם ייעוד משלו - אגף תכנון ובניין כוח רב-זרועי, ואגף אסטרטגיה ומעגל שלישי.

מה ההבדל ביניהם ומה תפקידם בפועל?

התפקיד של אגף התכנון ובניין הכוח הרב-זרועי הוא לשמש גוף מטה מרכזי לתכנון במטכ"ל, לעיצוב ולבקרת בניין הכוח, תוך כדי פיתוח שיטות לחימה חדשניות ויעילות לצד שימוש בטכנולוגיה הקיימת בצה"ל.

אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי ישמש כגוף המטכ"לי שתפקידו לעצב ולתכנן את מדיניות הצבא ברובד האסטרטגי, ויגבש את עמדות צה"ל בסוגיות של ביטחון לאומי, לקדם שיתוף פעולה עם צבאות המדינות השכנות במצבי שגרה וחירום. על מטה איראן, שנמצא תחת האגף הזה, כמובן שאי אפשר לספר הרבה, פרט לעובדה שאנשיו ירכזו את כלל מאמצי צה"ל במערכה הלאומית מול האיומים מטהרן.

כמו כן, יקיים האגף הערכות מצב ותהליכי גיבוש במסגרת האסטרטגית וברמה המטכ"לית להפעלת הכוח ובניינו, יוביל את השיח הצבאי ואת ההשתלבות בו עם מדינות האזור ויגבש את מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל בכל מה שקשור לפעילות צה"ל.

טקס חילופי ראש אג"ת והקמת אגף התכנון ובניין הכוח הרב זרועי ואגף אסטרטגיה ומעגל שלישי

איך נראה המבנה של כל אגף?

אגף תכנון ובניין כוח רב זרועי מורכב משתי חטיבות: חטיבת התכנון וחטיבת השילו"ח (שיטות לחימה וחדשנות) - קישור לאייטם. בראש האגף יעמוד אלוף תומר בר.

אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי מורכב משלוש חטיבות: החטיבה האסטרטגית, חטיבת קשרי חוץ ומטה איראן. בראש האגף יעמוד אלוף טל קלמן.

מי ישרת באותם אגפים?

קצינים מכלל הצבא, עם ניסיון מקצועי ביחידות השדה, במערכים הטכנולוגיים ובגופי המודיעין בפיקודים ובזרועות. רבים מהם בוגרי תארים אקדמיים מתקדמים במגוון תחומים רלוונטים לעשייה. כך יוכלו האגפים לקיים תהליכים רב-תחומיים שמשקפים הבנה עמוקה וראייה רחבה וצופה פני עתיד של האתגרים וההזדמנויות העומדות בפני צה"ל בטווח הקרוב והרחוק, ולתרגם אותם להמלצות קונקרטיות למפקדים בתחומי בניין הכוח והפעלתו.

איך המהלך הזה מביא לידי ביטוי את עקרונות תר"ש תנופה?

אין ספק שיש כאן התחדשות ושינוי עמוק במבנה ארגון הצבא, בדגש על המטה הכללי, שיעצימו את היכולת של צה"ל להוביל תהליכים כמו מיקוד בבניין כוח רב-זרועי עם תכנון קדימה, חיזוק הקשר עם צבאות זרים, חיזוק תהליכי חשיבה ותכנון אסטרטגי ופיתוח שיטות לחימה חדשניות והבטחת מענה איכותי במסגרת ההתמודדות עם המערכת האיראנית. כל אלו, משקפים את תפיסת הניצחון של תר"ש תנופה.

מתי גוזרים את הסרטים האדומים?

הפיצול יצא לדרך באופן רשמי אתמול (ראשון), 21 ביוני 2020.

איך אנחנו צפויים להרגיש את השינוי בצבא הגדול?

עם הזמן, קבלת ההחלטות תיעשה בצורה איכותית ומעמיקה יותר, כך יתאפשר לאסטרטגית בניין והפעלת הכוח למצות באופן מיטבי את היכולות של צה"ל. זה יגביר את היעילות המבצעית, יתרום לביצור עוצמתו של צה"ל, ויקדם כמובן את יעדי הביטחון של ישראל. בנוסף, כלל התהליכים במסגרת האגפים יוכלו לקבל ליווי וביקורת בצורה מעמיקה יותר.

בסופו של דבר, המהלך יאפשר לדרג המטכ"לי לעסוק ביתר שאת בשני התחומים הרחבים בהם נגע אגף התכנון עד כה, ו"ימקסם" אותם. מורשת האיכות, המקצועיות והממלכתיות, שתרם האגף לעיצוב דמותו של צה"ל, תימשך בשני האגפים החדשים מעתה והלאה.