אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

תופעה מדאיגה ומטרידה: פועלים פלשתינים בלתי חוקיים שנפצעים בעת עבודתם טוענים במרמה ליחסי עובד-מעסיק וכך זוכים בתביעות של מיליוני שקלים.

בראיון לערוץ 7 מספר עו"ד רם א. גמליאל על אירוע אחד שכזה ובו נפסק על ידי בית המשפט כי תביעתו של קבלן בנייה פלשתיני לקבלת פיצוי בשל יחסי עובד מעסיק הייתה משוללת בסיס, ועל התופעה בכללותה.

"לא מדובר באירוע יחיד", קובע עו"ד גמליאל. "אני מתריע על התופעה כמעט עשור ועדיין יש בעיה בהתייחסות החוק והרשויות לכך".

על האירוע שבו עלה בידו להוכיח את התרמית שבתביעה, הוא מספר: "מדובר בקבלן פלשתיני שארגן צוות עבודה באזור ירושלים. למרבה הצער ובנסיבות לא ממש ברורות, כי הגרסאות שלו משתנות, הוא נפגע קשה ונשאר נכה. מדובר בשוהה בלתי חוקי וגם הפועלים האחרים שהיו באירוע לא חוקיים. היה איש קשר שמוודא ביצוע ומעביר תשלום. כשיש פציעה חמורה כל כך מסתכלים איפה יש כיס עמוק ומיד פונים לביטוח הלאומי, והטענה הראשונה היא שאותו מתווך, משגיח מטעם המזמינים, הוא המעסיק,.

במקרה זה, מספר גמליאל "הוכחנו שהגרסה של התובע אינה אמת ושגרסת העדים אינה אמת והתביעה נגד הביטוח הלאומי נדחתה. במקרה זה הצלחנו למנוע עושק של הקופה הציבורית. אם התביעה הייתה מתקבלת הביטוח הלאומי היה משלם וחוזר בתביעה כלפי אותו בחור".

לדברי עו"ד גמליאל מקרה זה בו נבלמה התביעה השקרית הוא מקרה נדיר. "זה פסק חריג. רוב התביעות הללו מסתיימות בקבלת כספי פיצויים רבים". להערכתו התביעות הללו מסתכמות במיליונים רבים שאינם אלא פרי "כשל שהרשויות לא הצליחו לסגור באופן הרמטי".

גמליאל מפנה את דבריו לא רק לרשויות האכיפה ולמחוקק אלא גם לאזרח הפשוט והתמים. "אם החלטתם להעסיק אדם בצורה בלתי חוקית, ישראלי או לא, אתם חייבים לו אם הוא ייפצע. אתם המעסיקים שלו. החוק הזה נקבע כדי למנוע ניצול של עובדים".

באשר למחוקק, לדבריו של גמליאל, על המחוקק לתת על העניין את דעתו. "יש יותר מדי מקרים כאלה. מדובר בתביעות שלא צריכות היו להתקבל והן מתקבלות כי לא לוקחים את הסיפור ברצינות. גם הביטוח הלאומי צריך לבצע חקירות רציניות יותר".

בסוגיית חקירות הביטוח הלאומי מעיר גמליאל כי "הביטוח הלאומי יודע לבדוק קשישים ומוגבלים, בעיקר את החלשים שבהם", מה שאין כן במקרים כגון אלו. "מדובר במאות תביעות תלויות ועומדות בכל רגע נתון. קשה לדעת כמה מתוכן לא היו אמורות להתקבל".