האיחוד האירופי
האיחוד האירופיצילום: איסטוק

סקר חדש מגלה כי אזרחי מדינות אירופה כבר אינם מביעים אמון בארה"ב כמנהיגת העולם, ואינם סומכים על יכולתה להוביל את העולם בשעת משבר.

ההתדרדרות הדרמטית בנתוני האמון בארה"ב מגיעים בעיקר לאור ביקורת חריפה באירופה על ניהול משבר הקורונה ע"י הממשל האמריקאי.

הסקר הוזמן על ידי המועצה האירופאית ליחסי חוץ הממוקמת בברלין, והתקיים בסוף אפריל ובשבוע הראשון של מאי. הסקר התפרס על פני תשע מדינות באיחוד האירופי שמהוות יחד שני שלישים מאוכלוסיית יבשת אירופה.

מעל 60 אחוזים מהנשאלים בגרמניה, צרפת, ספרד, דנמרק ופורטוגל אמרו כי "איבדו את האמון בארצות הברית כמנהיגה עולמית". כמעט בכל מדינה שהשתתפה בסקר, טענו מרבית האזרחים כי האמון שלהם בארה"ב נפגע מאז התפרצות הקורונה.

עמדות שליליות במיוחד כלפי ארה"ב נרשמו בדנמרק עם 71 אחוזים, פורטוגל עם 70 אחוזים, צרפת 68 אחוזים, גרמניה 65 אחוזים, וספרד עם 64 אחוזים.

מחברי הדו"ח כתבו כי: "האמון של האירופאים בארה"ב נעלם. רבים באירופה נחרדו מהתגובה הכאוטית של ארה"ב למגיפת הקורונה. חוסר הסולידריות שהפגינה ארה"ב עם האירופאים במהלך סגירת הגבולות עם אזור השנגן באירופה בתאריך 12 במרץ, וחוסר המנהיגות של ארה"ב בהתמודדות עם משבר הנגיף ברמה העולמית או אפילו מעורבות בנושא, מעבר למלחמת מילים עם ארגון הבריאות העולמי".

ההתדרדרות באמון האירופאים בארה"ב מתבטאת גם בכך שרק 2 אחוזים מהנשאלים בגרמניה ועוד 3 אחוזים בצרפת אמרו כי "הם מצפים לתמיכה של ארה"ב כאשר אירופה תנסה לשקם את הכלכלה שלה". סוזי דניסון, אחת ממבצעות הסקר, אמרה כי "האירופאים עיכלו את העובדה שארה"ב אינה בהכרח ידידה של אירופה בעתות מצוקה יותר".