מאגר הקורונה בשערי צדק
מאגר הקורונה בשערי צדקצילום: דוברות שערי צדק

מכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק פרסם לפני ימים אחדים מחקר ממנו עולה כי לפחות 50% מחולי קורונה שנבדקו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים שבועות עד חודשים לאחר שהחלימו, ורוב החולים לא חזרו למצב ולתפקוד שבהם היה לפני שחלו בקורונה.

אולם היום מתברר כי הנתונים שפורסמו אינם מלאים. כתב הבריאות של עיתון 'המבשר' יעקב לוסטיגמן מפרסם הבוקר הבהרות נוספות שניתנו לבקשתו על ידי העומד בראש המחקר פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות בבית החולים, מהן עולה תמונה מעט יותר אופטימית בכל הנוגע לכלל חולי הקורונה בישראל שלא סבלו מסימפטומים כלשהם במהלך תקופת מחלתם.

איזבימקי נשאל האם המחקר נעשה בקרב חולים שהיו מאושפזים בבית החולים, או בקרב חולי קורונה באופן כללי, כולל כאלה שנותרו בביתם כי לא סבלו מתסמינים כלשהם. פרופ' איזביצקי השיב כי המחקר נערך רק בקרב חולים שהיו מאושפזים בבית החולים או לחלופין במלוניות קורונה, אך לא השתתפו בו חולי קורונה שנותרו בביתם והיו במעקב של קופת החולים בלבד.

בהמשך הובהר על ידי מחלקת הדוברות של בית החולים כי רוב מוחלט מבין החולים אודותיהם בוצע המחקר היו מאושפזים בבית החולים, ורק מיעוטם הם ממלוניות הקורונה.

כותבי המחקר הדגישו שהממצאים המדאיגים המציגים נזקים בריאותיים לטווח ממושך יותר, נצפו גם בקרב חולים שמצבם הוגדר קל לכל אורך תקופת התחלואה, וגם בקרב חולים שמצבם היה קשה והצליחו להתגבר על המחלה ולהחלים ממנה.

כמו כן ציינו כי ישנם חולים שמצבם היה קשה, והם מדווחים על החלמה מלאה, לעומת חלק מהחולים שמצבם היה קל, שכן מדווחים על שרידים של קורונה שמפריעים להם עד כה, חלקם סובלים אחרי המחלה אפילו יותר ממה שסבלו בתקופה בה היו חולים בפועל.

לוסטיגמן ביקש לקבל את הפילוח ולבדוק כמה מבין החולים שסובלים מנזק מתמשך היו חולים שמצבם קשה וכמה מהם הוגדרו כחולים שמצבם קל, והאם ניתן לומר שאחוז החולים הסובלים מנזקים לטווח המתמשך שווה בשתי הקבוצות, או שיש פער ניכר בין אחוז הסובלים בטווח המתמשך שמצבם היה קשה לאלו שמצבם היה קל.

בתשובה שניתנה על ידי מומחי שערי צדק היתה כי המחקר נמצא בשלבים המוקדמים מאוד, ועדיין מוקדם לעשות סטטיסטיקה לפי קבוצות, ולכן "התוצאות הן ראשוניות וגלובליות".

"חשוב להבין שמדובר בתוצאות ראשונות", כתב פרופ' איזביצקי בתשובתו. "עד עכשיו בדקו כמה עשרות חולים. המטרה היא לבדוק כמה מאות מטופלים. התופעה שמסתמנת בינתיים היא שרוב מחלימי קורונה עדיין סובלים ולא חזרו למצב שהיו לפני האשפוז.

"מדאיגה גם העובדה שזה לא קשור לחומרת המחלה. דהיינו יש חולים שהיו במצב בינוני עד קשה ועכשיו מרגישים טוב ומאידך יש חולים שהיו במצב קל עד בינוני ועכשיו סובלים, לפעמים אפילו יותר ממה שהם סבלו בזמן האשפוז בבית החולים או השהיה במלונית".

לדבריו, מדובר בתופעות שונות מהחלמה של דלקת ריאות או וירוס אחר לכאורה, ובנושא זה אין דמיון של ממש בין הליך ההחלמה מקורונה להליך ההחלמה ממחלות זיהומיות אחרות.

פרופ' איזביצקי גם מסייג את תוצאות המחקר ומדגיש כי בשלב זה מדובר על מחקר של השלכות הקורונה לתקופה בת שלושה חודשים, ורק בהמשך ניתן יהיה לדעת אם התופעות הללו קיימות גם אחרי שישה חודשים, וכן לגבי תקופות ארוכות יותר.