הצגה
הצגהצילום: ISROCK

האגף לשעת חירום במשרד הבריאות פרסם את רשימת הפעילויות והמקומות שבהם גובר הסיכון להידבקות בקורונה.

רמת הסיכון הגבוהה ביותר היא במהלך בילוי במועדון לילה, ולאחר מכן השתתפות בהצגה או קונצרט, ביקור בבית כנסת/מסגד/כנסייה, בילוי באצטדיון ספורט, ישיבה בתוך פאב או במסיבה, השתתפות בחתונה, חיבור ולחיצת יד, חוסר הקפדה על מסיכה, אכילה במזנון ומתקן שעשועים.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי ישנם 11,540 חולי קורונה פעילים בישראל, 86 מהם במצב קשה ו-27 מונשמים. 17,916 ישראלים החלימו מקורונה. מניין הנפטרים עלה ל-331.

צילום: משרד הבריאות
צילום: משרד הבריאות

אתמול (א') הציג פרופ' אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ למל"ל ולראש הממשלה במאבק בנגיף קורונה, תמונה עגומה לשרים לפיה מדינת ישראל נמצאת באובדן מוחלט של שליטה במגפת הקורונה וכי הוא צופה שבשבועות הקרובים מספר החולים הקשים יעמוד על 300.

פרופ' ירון ניב, סמנכ"ל משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm והתייחס לדברים שאמר פרופ' וקסמן. בהמשך, הביע את דעתו על ההתפשטות החוזרת של נגיף קורונה, וקרא להטיל מגבלות נוספות.

פרופ' ירון ניב הביע את דעתו על הדברים שאמר אתמול פרופ' אלי וקסמן, והודה כי "עם חלק מהדברים שהוא אומר מבחינה סטטיסטית אני יכול להסכים אבל עם המונח 'איבדנו שליטה' ממש לא. לא איבדנו שליטה".

לדבריו, התרחיש שתיאר פרופ' וקסמן דומה לגל הראשון, "לכן ההתפרצות עכשיו לא שונה באופן מהותי מההתפרצות הראשונה. בהתפרצות הראשונה היה לנו בשיא 781 חולים ליום ועכשיו בשיא יש לנו למעלה מ-1,000 חולים ליום", וציין כי "ביומיים-שלושה האחרונים מסתמנת ירידה מסוימת".

הוא הסביר כי העלייה בחולים המאומתים ליום משמעותית מבחינת ההתפתחות של החולים הקשים והמונשמים, כמו גם מבחינת "היכולת של מערכת הבריאות בסופו של דבר בעוד שבועיים-חודשיים להכיל אותם. אבל אני חושב שמה שצריך כרגע לעשות זה לעצור את זה, ניתן לעצור את זה, הדרך העיקרית לעצור את זה - זה אחריות אישית. המונח איבוד שליטה לדעתי לא במקום כי אם אתה היום תעשה סגר על כל המדינה אתה תשלוט בזה מידית, רק עניין של החלטה.

''כרגע יש לנו בסביבות 11,000 חולים פעילים, יש לנו 333 מאושפזים כאשר יש לנו אפשרות מבחינת אשפוז ומבחינת טיפול, הנשמה, טיפול נמרץ - להכיל אלפי אנשים. יש לנו למעלה מ-2,500 מכונות הנשמה פנויות, למעלה מ-2,500 עמדות הנשמה, הכשרנו למעלה מ-6,000 רופאים ואחיות".

גולן יוכפז אמר כי להבנתו פרופ' וקסמן אמר את הדברים לאור "המערך האפידמיולוגי שקרס, אנשים לא שמים מסכות, איכון השב"כ שאנשים מקבלים הודעות שווא". פרופ' ניב הסביר כי "בתפר בין הפסקת הפעילות להחזרת הפעילות היו כמה טעויות, וזה קורה תמיד כשאתה מחזיר מערכות כאלה לפעולה". כמו כן, הוסיף ואמר כי "קובעי מדיניות כל הזמן שוקלים בכף אחד את הבריאות ובכף השנייה את הכלכלה ואחד קשור בשני, הבריאות קשורה בכלכלה ולהפך. חוסר היכולת שלנו להשתלט על המגפה תשפיע בסופו של דבר הרבה יותר על הכלכלה". לדעתו, האיזון בין הבריאות לכלכלה כיום איננו נכון, "לכן, יש היום ישיבת ממשלה בבוקר ואני מקווה שיקבלו את ההחלטות הנכונות".

משרד הבריאות מציג: כללי ברזל לבידוד ביתימשרד הבריאות

תחקירים אפידמיולוגיים לא עוצרים מגפה

בהמשך דבריו ציין כי מערכת הבריאות נערכה להתפרצות נוספת, "היא ערוכה ויכולה להכיל הרבה מאוד חולים, וגם חולים קשה. צריך להבין שמשרד הבריאות מייעץ לקבינט הקורונה, לוועדת הכנסת - כרגע צריך להחמיר את ההחלטות". לטעמו, יש 4 דברים שצריך לעשות – "להגביר באופן מסיבי את הפיקוח באכיפה. לא יכולה להיות התקהלות, במיוחד במקומות סגורים, במיוחד שממוזגים בקיץ. מספיק שיש שם מפיץ אחד שיכול להדביק את כל האנשים שנמצאים שם, זה מצב שלא יכול להיות. להגביל התקהלויות במיוחד במקומות סגורים, להגביר את הריחוק הפיזי".

גולן יוכפז קטע את דבריו וטען כי מדבריו הוא "מרגיש שהתחושה היא להעביר את האחריות לציבור, שישימו מסכות, יתרחקו", ותהה: "איך נערכתם בדיוק במשרד הבריאות כשיש כזו התפרצות אפילו יותר חריפה מהגל הראשון?".

סמנכ"ל משרד הבריאות לאיכות ובטיחות הטיפול הסביר כי "יש פה טעות נפוצה, אנחנו קוטעים את מעגלי ההדבקה על ידי זה שאנחנו עושים הרבה מאוד בדיקות ונערכנו. אתמול ושלשום נעשו למעלה מ-21,000 בדיקות, הכי הרבה בדיקות שנעשו בעולם. יש חקירה אפידמיולוגית ועכשיו הוספנו עוד 200 תקנים של אחיות. המגפה הזאת מתקדמת בימים, לא בשבועות ולא בחודשים. צריך להבין שאי אפשר להכשיר אלף חוקרים אפידמיולוגיים בימים, זה עניין של חודשים ושנים".

כמו כן, טען כי התחקירים האפידמיולוגיים הם "פחות מ-10% מהיכולת לעצור מגפה, הם לא עוצרים מגפה. מה שעוצר מגפה זה הסברה לציבור, הגברה מסיבית של פיקוח ואכיפה והתנהלות של הציבור". לכן לדעתו, כל אדם שחש ברע "לא צריך בדיקות, שייכנס לבידוד ויודיע לכל המגעים שהיו איתו שיכנסו לבידוד עד שתהיה הבדיקה. הבדיקה לא צריכה להכתיב את הבידוד והריחוק החברתי - זו טעות נפוצה. גם אם היו לנו אלף תחקירים אפידמיולוגיים ביום תוך 4 שעות - גם אז זה לא היה עוצר את זה".

לסיום, אמר פרופ' ניב כי "עד לפני חודש וחצי עבדנו כולנו יחד - משרד הביטחון, המוסד, 8200 וכל אגף המודיעין של צה"ל. כולם שמו כתף ותרמו, משום מה הם נעלמו ועכשיו הם צריכים לחזור חזרה. אני חושב שלמשרד הבריאות יש את כל האפשרויות לנהל את האירוע, הוא צריך את התמיכה של כל משרדי הממשלה ושל כל הגופים - כולם צריכים לחזור ולעזור לנהל את המגפה הזאת. זה לא כל כך משנה מי יהיה הבן אדם שבסופו של דבר הוא שינהל".