הרב דוד לאו
הרב דוד לאוצילום: ערוץ 7

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שוחח הבוקר (שלישי) עם בני טייטלבוים בכאן מורשת על הוראות משרד הבריאות לבתי הכנסת בעקבות מגפת הקורונה, על פסיקת בג"ץ המחייבת לאפשר לנשים להיבחן במבחני רבנות והאם מי שנמצא חיובי לקורונה פטור מצום י"ז בתמוז.

הרב לאו מצפה שההגבלות על בתי הכנסת ייקבעו לפי גודל בית הכנסת, אולם הוא מבין שהנחיה שכזו תהיה בלתי ישימה. ''בית הכנסת הגדול בירושלים גם אם מתפללים בו 300 באולם ענק של 3000 מקומות, בוודאי שהפערים והמרחקים גדולים. כשאתה פותח את החלונות המקום מאוורר, בוודאי שאפשר היה לעשות את זה וזה נכון מאוד לעשות את זה.

''השאלה היא פרקטית במבחן המציאות אם זה עובד בשטח. אין את היכולת לבדוק בכל מקום אם המרחקים הם כאלו וכאלו, אז אין ברירה כרגע ללכת בצורה כזו".

הרב סיפר כי במניין שבו הוא התפלל הבוקר היו 19 אנשים וכשהגיע המתפלל ה-20 הוא נשלח להתפלל בעזרת הנשים במפלס אחר.

"אפשר היה לראות לפי האחוז הקטן של הנדבקים בבית הכנסת, אנשים הפנימו והבינו. אנחנו מודעים לבעיה והלוואי ומקומות התקהלות אחרים היו מתנהלים בצורה אחראית כמו בבתי כנסת".

הרב לאו פסק באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים, "מי שחש תסמינים או שנמצא חיובי לקורונה אסור לו לצום בשבעה עשר בתמוז. שישמור על עצמו, שישתה וכמובן מי שחש תסמינים שירוץ מהר להיבדק ולא יחכה אפילו לא רגע אחד".

לדברי הרב יש צורך לתכנן כבר מעכשיו את חגי תשרי, "אני כבר די מוטרד והתחלתי לחשוב ולראות איך מתארגנים, החגים ממש לא רחוקים. בפסח חשבנו שזה חד פעמי, ובא שבועות ולימד שזה לא כך".

''הכנתי לעצמי כמה אפשרויות, הן אפשרות של מניינים קטנים, הן אפשרות של מקומות גדולים. אני מאוד מקווה שלא נגיע לזה כי בסופו של דבר יש הרבה בתי כנסת שחיים מתקופת החגים, וישנם הרבה יהודים שחיים מתקופת החגים כי האווירה בבית הכנסת שהוא רגיל אליו, הנוסח, בעלי התפילה זה משהו שקשור ללב. אני רוצה מאוד לקוות ולייחל שלא נגיע עד שם, אבל זה מאוד תלוי ברצינות שבה נשמור היום על ההנחיות".

הרב הראשי דוד לאו התייחס גם לעתירה לבג''ץ הדורשת מהרבנות להכיר בלימוד התורה של הנשים בישראל. "כל נושא המבחנים ברבנות הוא נושא שצריך לעשות בו קצת סדר, השאלה היא האם המבחנים הם אך ורק מבחני הסמכה, ואם המדובר הוא במבחני הסמכה אז במבחני הסמכה יש לאפשר למי שאחר כך גם יוכל לכהן, והמציאות היא שרב שכונה, רב עיר, רב ראשי ודיין אלו תפקידים ששייכים לגברים וממילא הרבנות אינו מכון מבחנים אלא מכון שנותן תעודה ומסמיך אנשים.

''אבל יש אפשרות ואני בתחילת הקדנציה שלי ניסיתי לפעול בנושא הזה ולצערי לא זכיתי לשיתוף פעולה מספיק ממשרד החינוך, ישנה אפשרות לחשוב שהרבנות באמת תתן גם איזו הכרה בלימוד, ובהחלט אני חושש שהרבנות הראשית שתפקידה הוא לעורר ולהוסיף עוד יהדות בעם, אז חלק מהדברים זה גם יכול להתאפשר על ידי מבחנים על עניינים שונים, ואז הכרה בידע שהוא בהבנה נכונה ובצורה ראויה, לו הייתי יודע שזה מקובל על ידי משרד החינוך היה מקום לפתוח את זה. לצערי, משרד החינוך העדיף משיקוליו הוא לקיים את המבחנים אצלו והיות שכך חזרנו לכך שהרבנות מבחניה הם אך ורק הסמכה. אני חושב שזה לא נכון.

''ואני מאוד מקווה שהשאיפה של אלו שהגיעו וביקשו להיבחן מתוך ידיעה שהרבנות בוחנת כרגע ומסמיכה, ולא בוחנת ידע, אני מאוד מקווה שהשאיפה שלהם היא לא פריצת המסגרת והסדר הקיים בעם היהודי לדורות".