יעקב חגואל
יעקב חגואלצילום: דוברות

יעקב חגואל, סגן וממלא-מקום יו"ר ההסתדרות הציונית, מדווח על עליה דרמטית בהתבטאויות האנטישמיות באירופה ובארה"ב בצל ועל רקע הקורונה. לדבריו קיים חשש כבד לשלומם של יהודים ביום שאחרי עידן הקורונה בשל הטחות האשמה כלפיהם.

"אנחנו בתקופה לא פשוטה", קובע חגואל. "בשנתיים האחרונות יש אירועים אלימים אנטישמיים בהתמקדות בארה"ב. לפני כארבעה חודשים הקורונה פגשה את המצב הזה". במציאות זו יצרו גורמים אנטישמיים נרטיב מכוון ולפיו היהודים הם ה אשמים בהבאתה של הקורונה לעולם, בהפצת הנגיף וההדבקה בו והם אלה שגם יביאו את החיסון והתרופה לכשימצאו לנכון.

אם הדברים נשמעים דומים להטחות האשם שהיו גם כלפי הסינים הרי שגם חגואל מוצא קשר לכאורה בין הדברים, ועם זאת הוא מציין הבדל משמעותי אחד: "ההבדל בינינו לבין הסינים היא שהמסקנה לגבי הסינים היא לא להרוג ולהשמיד אותם, בעוד לגבינו המסקנה היא להשמיד ולאבד אותנו. זה נרטיב שתופס. יש היום אמצעים אלקטרוניים וכפר גלובאלי והנרטיב הזה עובר בצורה ויראלית יותר מהר מהקורונה".

"ילד בסין, יפן או הונלולו קורא את המידע הזה כשהוא מחפש אשמים על כך שהוא ספון בביתו. אומרים לו שהיהודים אשמים למרות שהוא מעולם לא ראה יהודי", מוסיף חגואל המעלה כאמור חשש מהיום שאחרי הקורונה, כאשר סיר הלחץ התודעתי הזה יתפרץ במפגני אנטישמיות גלויים. "יש כאן סיר לחץ שמתחמם. מצטרף אליו המשבר הבריאות והמשבר הכלכלי. לזה מצטרף עניין מציאת האשמים. בארבעת החודשים האחרונים האירועים האנטישמים האלימים אינם בכותרות כי אין יהודים ברחובות ואין אנשים ברחובות, אבל אחרי הקורונה סיר הלחץ הזה יתפרץ, יהיה חשש להסתובב עם סממנים יהודיים ברחוב".

"יש לנו מרכז למאבק באנטישמיות הדיגיטאלית ואנחנו מודדים שיח אנטישמי גדול מהשנה שעברה בשבעים אחוז וגם בשנה שעברה זה היה גבוה", מציין חגואל המספר כי הדברים באים לידי ביטוי במגוון דרכים: "קריקטורות, תמונות ומאמרים שבהם הנרטיב הוא איך היהודים רוצים לפגוע בעולם דרך הקורונה. רואים את זה מהרש"פ ומטורקיה, אבל גם בארה"ב צרפת בלגיה ועוד. זה משהו שתופס".

ואם אנחנו מחפשים מבנה לוגי הגיוני שעומד מאחורי המתקפה האנטישמית והאשמת היהודים בהפצת הנגיף, חגואל מציע שלא לחפש היגיון כי, כך מסתבר, אין צורך בהיגיון שכזה. "עד היום ישנם אנשים שמחנכים שאת המצות שלנו אנחנו אופים עם דם של ילדים נוצרים, אז אין צורך לחפש היגיון. אלו אנשים שחיים את האנטי-ציונות, האנטי-ישראל והאנטי-יהודים. אלו אנשים שמשתמשים באמצעים הדיגיטאליים ומייצרים נרטיב של אנטישמיות".

בדבריו מדגיש חגואל: "האחריות על שלומם של היהודים אינה על כתפי מדינת ישראל אלא על אותן ממשלות ריבוניות. אנחנו איתם בשיח יומיומי. הם במשבר גדול, אבל אם הם לא יטפלו במשבר האנטישמי הגדול שהולך להתפוצץ, עניין הקורונה יהיה המשבר הקטן ביותר לעומת מה שיקרה ליהודים".

חגואל מספר על שמירת קשר יומיומי עם מנהיגי הקהילות היהודיות שעוברות משבר גדול, ולהערכתו האירועים הנוכחיים עשויים להוביל להגדלת היקף ההתבוללות באופן ניכר: "אם לא ננסה להתמודד עם המשבר היום אנחנו צפויים לכך שיהיו פחות ופחות יהודים בגולה, כי הם יתבוללו. הורה שמובטל כבר ארבעה חודשים או שהעסק שלו לא עובד כבר ארבעה חודשים וצריך לשלוח את הילדים שלו לבתי ספר יהודיים שהמחיר שם הוא מינימום 40 אלף דולר לשנה בארה"ב, כשיש לו שלושה ילדים זה סכום עתק". במציאות שכזו יותר יהודים מעבירים את ילדיהם ללימודים בבתי ספר כלליים וההשלכות של מהלך כזה על שיעור ההתבוללות צפויות להיות משמעותיות ביותר. "אנחנו פותחים את השנה עם הרבה פחות יהודים שנרשמים לבתי ספר יהודים".

באשר למהומות בארה"ב והפניית האלימות כלפי בתי כנסת, חנויות של יהודים ועוד, קובע חגואל כי גם אם התופעה אינה זוכה לסיקור נרחב הרי שהיא קיימת. בהפגנות אלה, הוא מספר, "אנחנו רואים שלטים נגד יהודים ונגד מדינת ישראל ונגד מה שהם מכנים כאפרטהייד שכאילו ישראל מבצעת".

"אחרי שאדם מהקהילה שלהם נהגר מחפשים אשמים וקל לנתב את חיפוש האשמים לכיוון היהודים המצליחים יותר שיש להם כסף". חגואל מזכיר כי "בחודשים שלפני הקורונה פגשנו אפרו-אמריקאים שתוקפים באלימות את היהודים", ואל המציאות הטעונה הזו נכנסה והצטרפה גם הקורונה. כעת, הוא קובע, "האנטישמיות כיום בארה"ב מגיעה גם מהשמאל וגם מהימין. אחינו בתפוצות צריכים את הסולידריות והתמיכה של מדינת ישראל ושל אחיהם היושבים בציון".