המבנה שבו אירע הפיצוץ בנתאנז, איראן
המבנה שבו אירע הפיצוץ בנתאנז, איראןצילום: רויטרס

בראיון רדיופוני שהעניק לפני כשבוע סיפר בכיר המוסד לשעבר חיים תומר, מי שכיהן כראש אגף המודיעין ואגף תבל, כי מעקב וטיפול הארגון אחרי הגרעין האיראני החל בשנת 2006. בשנה זו בדיוק שיגר ההיסטוריון אריה יצחקי מכתב לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לחבר הכנסת דאז בנימין נתניהו ולבכירים נוספים ובו פרטים אודות הגרעין האיראני העושה צעדיו מתחת הרדאר הבינלאומי.

עברו של יצחקי בתחומי המודיעין סייע לו ללקט לחבר חומרים ופרטי מידע שהובילו אותו למסקנות אודות קצב התקדמות הפרויקט הגרעיני האיראני.

"צברתי חומר ממקורות בארץ ובחו"ל ומקשרים שונים וכשראשי המודיעין הכחישו ב-2003-2006 שיש לאיראן פצצה גרעינית, וגם היום הם מכחישים שיש לאיראן פצצה גרעינית, כתבתי מכתב לאותם מכותבים ב-18 ביוני 2006 ופירטתי את כל המידע שיש לי על הגרעין האיראני. לאיראן היו ב-2006 כבר שלוש או ארבע פצצות ואני מפרט את הדברים במכתב", אומר יצחקי ומוסיף כי במכתבו הוא גם "מתייחס לאתרים הגרעיניים שהיו אז לאיראן. היום יש 22 אתרים גרעיניים באיראן. אז היו 2-3".

"בנספח שצירפתי סיכמתי את מצב התכנית הגרעינית האיראנית וכתבתי להם שיש מספר מסלולים. הם טענו שיש רק מסלול של אורניום וצנטריפוגות, אבל יש גם מסלול של פלוטוניום. המידע שצברתי מגיע ממדינות ברית המועצות לשעבר. לדידי ביוני 2006 היו לאיראן 17 קילוגרם פלוטוניום שחור שמספיק לייצור שתי פצצות גרעיניות. הייתה גם העשרה בלייזרים ובסרכזות וכו'. הסיכום היה שיש לאיראן חומר, אבל לגבי מחקר ופיתוח, כל העולם המודיעיני ידע שפעל באיראן הדוקטור הפקיסטני עבד אל קאדר ח'אן תמורת כסף. הוא היה אשף בייצור אטומי. הוא ייצר לפקיסטנים כמה עשרות פצצות גרעיניות וגם ללובים, ובאדיבותו של הדוקטור אל קאדר איראן ייצרה ביוני 2006 פצצה של אורניום מועשר נישאת במטוס מפציץ. באדיבותו של ד"ר אל קאדר איראן התחילה גם בניסויים לראשי קרב גרעיניים שיורכבו על טילים בליסטיים והיו לה כבר כאלה ב-2006-2007".

מוסיף יצחקי ומספר על המכתב אותו שיגר לבכירי המדינה ומספר כי במכתבו ציין "ששלושה ימים לפני כתיבת המכתב התקיימה פגישה בין שר ההגנה האיראני, מוסטפה נג'אר, לבין מקבילו הסורי, תורכמאני, ובמהלך השיחה הזו הייתה לגנרל האיראני פליטת פה ש'אם נותקף על ידי ישראל נעשה שימוש בנשק גרעיני כאופציית הגנה'. כלומר יש להם אופציה להפעיל נשק גרעיני נגד ישראל. סיכמתי לראש הממשלה שעד סוף 2006 יהיה לאיראן ארסנאל של 3-4 פצצות גרעיניות מוכנות להפעלה, 2 נישאות מטוס ו-2 מורכבות על טילים".

"בינתיים האיראנים פיתחו תוספת של נשק גרעיני וכיום, ביולי 2020, בוודאות יש לאיראן 17-18 פצצות גרעיניות, חלקן נישאות מטוס וחלקן ראשי קרב גרעיניים לטילים בליסטיים. זה קורה כשישראל מכחישה שלאיראן יש נשק גרעיני", אומר יצחקי הסבור כי עם התמנותו של יוסי כהן לראש המוסד חל שינוי במדיניות הישראלית שכן כהן אינו דוגל בשיטות ההכחשה של קודמיו. בהקשר זה הוא מזכיר את חשיפת ארכיון הגרעין האיראני ואת אותם פיצוצים מסתוריים באתר הסרכזות בנתאנז ואתרים אחרים, המיוחסים על פי גורמים זרים לישראל. "האיראנים מכחישים וטוענים שמדובר בפיצוץ בלתי מבוקר של גז וחשמל, אבל יש צילומי לוויין שמאמתים שהמערך של האיראנים נפגע קשות ויש עיכוב של שנה וחצי או שנתיים בתעשיית הגרעין האיראנית".

בדבריו מקפיד יצחקי לציין כי המידע שהוא חולק כעת אינו המידע המלא שידוע לו על אתרי הגרעין האיראניים וכי כמי שמודע למגבלות הצנזורה הוא יודע היטב איזה מידע יש לשמור ולהעביר לגורמים הרלוונטיים באופן חשאי ואיזה מידע יכול להיוודע לציבור הרחב.