מרים נאור
מרים נאורצילום: הלל מאיר/TPS

השופטת בדימוס מרים נאור, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון, מתחה ביקורת על ההצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי העליון.

נאור שוחחה עם רוני בר און ואריה אלדד ב-103fm על נושא ניגוד העניינים של שופטים ועל החלטת הכנסת לא להקים ועדת חקירה.

השופטת בדימוס נאור התייחסה להצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לבחון את ניגודי העניינים של השופטים, זאת בעקבות תחקירים שחשפו לכאורה התנהלות מדאיגה במערכת המשפט. הכנסת החליטה כי אין צורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא, ונאור הודתה כי תוצאות הדיון "כמובן טובות בעיני, אבל עצם הדיון היה מצער, בלשון המעטה.

''הייתי אומרת שנוכח התשתית העובדתית שהובאה על ידי המציע, כשהכותרת הייתה הצורך בקיום ועדת חקירה, אני חושבת שהמעט שאפשר להגיד זה שהוא לא הראה שום צורך בקיום ועדת חקירה".

היא הסבירה כי רשימת המניעויות החלה בימיו של נשיא העליון אהרון ברק, "רצו ליצור אמצעי ממוחשב שלא יגיעו אל השופטים תיקים שלא צריכים להגיע אליהם. אתן את הדוגמה הכי מובהקת. יש לי בן עורך דין. אז את זה למשל ברשימת המניעויות תמיד היה, הוא והמשרדים בהם עבד וכן הלאה".

יש הטוענים כי שופטים התעלמו במכוון מרשימת המניעויות שלהם, לדברי נאור זה "בדיוק הרושם שמנסים ליצור. ראשית, לוקחים את הרשימה הזו כמין דבר קדוש, בשעה שכל תכליתה היא לא הסדר ניגוד עניינים עם השופטים ולא משהו בעל ערך סטטוטורי, אלא זו רשימה שמשתנה מעת לעת על פי הנסיבות. זה משהו דינאמי".

אתמול (ד') היועמ"ש לממשלה הביע את דעתו על כך שהכנסת אינה רשאית לתת חסינות לח"כ חיים כץ, על כך אמרה נאור: "בית המשפט, להבדיל ממחזה האימים שעיני אחזו בו אתמול, נוהג בכנסת בכבוד. יותר מזה, בית המשפט העליון מגן על הכנסת מפני הממשלה. יש לנו היום מצב שישנה ממשלה והעומד בראשה ומולם בית המשפט העליון. מפני שהכנסת בקושי מרגישים בה, או לפחות כך היה לאורך עשרות רבות". לדעתה, "בית המשפט צריך להיות קשוב לביקורת אבל לא לפסוק לפי ביקורת".

בהמשך, הביעה את דעתה על האפשרות לבצע שינוי במערכת המשפט, במטרה להעלות את אמון הציבור במערכת כמו למשל שעשו בפתיחת משפטו של נתניהו ששידרו את הדיון במלואו בשידור חי. היא נזכרה כי בעבר ניסתה לשדר בשידור חי דיונים מסוימים אך ציינה כי זה "עלה המון כסף ואחר כך לא היו כל כך פניות. אני בעד הדבר הזה, שלא תהיה אי הבנה, אני בעד שידור - יותר שידורים? יותר טוב".

אבל הדגישה כי "בית המשפט צריך להיות קשוב לציבור, מה שאסור לו להיות זה לנסות להיות פופוליסטי. זה דבר שאסור לשופט לעשות, פשוט אסור לו. מטבע הדברים בשיפוט, כששופט צריך לפסוק לפעמים אוהבים את מה שהוא פוסק ולפעמים לא. תלוי מי אוהב ומי לא, מי יותר קולני או פחות".

כמו כן, השופטת בדימוס התייחסה למתקפה המתרחשת לאחרונה על מערכת המשפט, וטענה כי "אין לה דבר עם חצי דבר עם רשימת המניעויות, זה רק איזה תירוץ כדי להשחיר ולהסית. ניסיון חוזר ונשנה בצורה של מרוץ שליחים". לטענתה, המתקפה על מערכת המשפט היא חיבור של מספר דברים כמו למשל "אנשים שדוגלים בשלמות הארץ", ומתנגדים לפסיקת בית המשפט בסוגיית 'חוק ההסדרה', לכך שיש "ניסיון להחליש את כל מערכות אכיפת החוק - כאשר מתחילים במשטרה, המפכ"ל, היועמ"ש לממשלה והפרקליטות".