אפליקציית קורונה לבתי תפילה, אילוסטרציה
אפליקציית קורונה לבתי תפילה, אילוסטרציהצילום: מנדי קרומבי

יהודי, נוצרי, מוסלמי ובודהיסטי חברו יחד ויצרו את Prayin.io, אפליקציית אתר שזמינה ובשימוש בכל העולם וכעת גם בעברית.

שניאור קרומבי הוא היהודי שיחד עם חבריו פיתחו את האפליקצייה כדי לעזור לבתי כנסת, כנסיות מסגדים ובתי תפילה אחרים לפתוח מחדש את השערים בצורה בטוחה תוך שמירה על מגבלות ריחוק חברתי ומספר מוגבל של מתפללים בכל מניין.

"אנחנו 4 חברים שעובדים כמה שנים יחד בסטרט אפ בלונדון" הוא מספר בשיחה טלפונית. "כל אחד מאיתנו מרקע ודת שונה – יהודי, נוצרי, בודהיסטי ומוסלמי. בזמן מגיפת הקורונה חיפשנו לעשות משהו שיעזור להרבה אנשים ויחבר קהילות בחזרה יחד.

"ראינו צורך לעזור לקהילות לפתוח מחדש בתי תפילה באופן בטוח ומנוהל, לכן יצרנו את Prayin.io" הוא אומר ומסביר את השם "התרגום של Pray in הינו להתפלל בפנים – אחרי חודשים של תפילות בחוץ".

על ידי שימוש ב-Prayin.io, בתי כנסת יכולים בקלות רבה לנהל תאריכים, שעות ומספר אפשרי של משתתפים בכל תפילה, תוך שמירה על המתפללים מהתכנסות המונית שאינה מאפשר שמירת מרחק בין מתפללים. בנוסף, מתפללים יכולים להירשם לתפילות בקלות ובתוך פחות מ-10 שניות לשמור את מקומם. במקרה שמי מהמתפללים נודע אחר כך כנשא קורונה, השימוש ביישום על ידי בתי כנסת מאפשר להם לגשת לרשימה של כלל המתפללים במניין, לעדכן אותם ובכך לעצור את ההדבקה.

קרומבי: "פיתחנו את היישום בשבועות האחרונים, ובשבועיים שהוא זמין, בתי כנסת ובתי תפילה מכל העולם התחילו לעשות בזה שימוש. בבריטניה, המשרד של הרב הראשי שלח את האתר לכל בתי הכנסת בממלכה בכדי שיעשו בזה שימוש".

מאז הודעת הממשלה בתחילת השבוע על הידוק ההגבלות על תפילות בבתי כנסת, מאות בתי כנסת חדשים נרשמו לאתר, "זה משמח אותי מאוד" הוא אומר, "נעזור להם לפתוח את שעריהם ולשמור על בריאות המתפללים, זה הסיפוק הכי גדול". בין השאר נרשמו בתי תפילה מארה"ב, בריטניה, ישראל ואפילו תאילנד. בימים האחרונים נרשמו אף עשרות רבות של כנסיות לשירות. "בימים הקרובים נשיק את האתר בערבית, ואנחנו צופים הרבה התעניינות ממדינות מוסלמיות".

לדבריו, דווקא התרגום לעברית היה הקשה ביותר כיוון שמדובר בשפה שנכתבת מימין לשמאל, "דחפתי לכך שנציע את השירות גם בעברית, ונדרשה השקעה גדולה יותר כדי להמיר את כל המערכת לתמיכה בשפה זו. עבורי זה היה חשוב מאוד שבתי הכנסת יוכלו להשתמש במוצר". ואם חשב שבישראל לא יהיה צורך ליישום, הוא התבדה, "כשסיימנו את הפיתוח לפני כשבועיים, בישראל כבר היה נדמה שעברו הלאה ושכחו מהקורונה, אך בשבוע האחרון עם הזינוק בתחלואה, חל מפנה ועניין רב מבתי כנסת בישראל".

"אנחנו מקווים שהאפליקציה תעזור לקהילות לחזור להיפגש ולהתפלל יחד תוך שמירה על ביטחון בריאותי ושבקרוב לא נידרש עוד לריחוק חברתי".

Prayin.io זמין באינטרנט בגישה מכל מכשיר ובקרוב יצטרפו גם אפליקציות יעודיות לאנדרואיד ואייפון.