קדושת החיים
קדושת החייםמכון פוע"ה

כבר למעלה מחצי שנה שפועל המוקד הטלפוני באגף קדושת החיים במכון פוע"ה, ועתה הם נדרשים להשיב למגוון שאלות העולות בשל התפרצות נגיף הקורונה.

כזכור, לפני כשבעה חודשים הושק המוקד הטלפוני במסגרתו עונים הרבנים לשאלות כבדות משקל העוסקות במצבי רפואה קשים.

הרבנים, שעובדים בשיתוף פעולה עם צוות רפואי ייחודי, נותנים מענה למשפחות הנדרשות להכריע האם וכיצד לטפל ביקיריהם.

ראש האגף הרב אריאל וידר סיפר: "בחודשים האחרונים ליוו רבני האגף משפחות שיקיריהם חלו בקורונה. ישנם כאלו שברוך השם התגברו על המחלה וממשיכים בבריאות איתנה את חייהם, אך לצערנו ישנם גם חולים שלא הצליחו להתגבר".

הרב מתאר מקרה שפקד את המוקד לאחרונה: "אחד המקרים המורכבים הגיע בערב שבת כמה דקות לפני כניסת השבת. נשאלנו האם להנשים חולה קורונה הסובל ממחלות רקע קשות". הרבנים פסקו להנשימו אך החולה בסופו של דבר נפטר ללא הנשמה.

לדבריו, "יש להבין ששאלת ההנשמה היא שאלה שחוזרת על עצמה פעמים רבות אצל חולים שונים, מכיוון שהרופאים מבקשים מבני המשפחה להכריע האם להנשים את יקיריהם במידה ויזדקקו לכך. המשפחות שנשאלות שאלה זו עומדות בפני מצב מאוד מורכב, שכן ברור שאם יורו שלא להנשים את יקירם ייתכן ובכך הם מסיימים את חייו. לעומת זאת, אם יגידו להנשים ובכך יאריכו את סבלו של יקירם הם יישארו עם ייסורי המצפון שעלול ללוות אותם כל חייהם".

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה, מרבה לדבר על כך שמשפחות ששואלות רב בהכרעה בשאלות אלו מרגישות רגועות עם כל תשובה שהיא. הידיעה שהם פועלים על פי דין תורה נותנת למשפחות כוח לעבור את הימים הקשים.

הרב צבי ארנון, ראש אגף קדושת החיים אמר: "לפעמים קשה להסביר זאת לציבור הרחב. אנשים מפחדים ובורחים מהמרחב הזה של המפגש עם המוות. לכולם זה קשה מאוד ומפחיד. רק מי שנקלע למציאות הקשה הזאת בו הוא נדרש על ידי הרופאים לקבל החלטה האם להנשים או לא - מסוגל להבין את ההתמודדות הבלתי אפשרית שמעולם הוא לא הוכן אליה".

"ברגע אחד לפעמים נזרקים ממציאות שלווה ורגועה לשאלות של חיים ומוות, כאשר לאדם הרגיל אין את הידע והכלים לקבל החלטות קשות כאלו", אמר. "לשם כך מוקד קדושת החיים קיים: אנו שולחים לו יד מושטת, מסייעים בידו לקבל את ההחלטה ומלווים אותו לאורך כל התהליך".

ד"ר נדב שחם, מומחה לרפואה פנימית, מחלקת קורונה, מרכז רפואי שיבא תל השומר: "המטרה שלנו, כצוות המטפל בחולים במצבים קריטיים, היא לקיים דו שיח פתוח וגלוי-לב עם המטופל ומשפחתו. להבהיר את המצב הרפואי, האפשרויות הטיפוליות ותוצאותיהן הצפויות, ולעזור למטופל לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורו על פי השקפת עולמו.

"כאן נכנס לתמונה המיזם החשוב והייחודי – פרויקט קדושת החיים. מטופלים רבים ומשפחותיהם זקוקים להכוונה תורנית בנקודת זמן קריטית זו, דעה שתייצג את תפיסת עולמם, על פיה חיו כל חייהם. עד עכשיו רבים מצאו את עצמם לבד, אובדי עצה, ללא כתובת זמינה ומקצועית. ההנחיה והליווי של גדולי ישראל, יחד עם ההכשרה הייחודית שהרבנים עברו וממשיכים לעבור, והפעילות הצמודה עם צוות רפואי העוסק בעניינים הללו ביום-יום, מקנים לפרויקט את חשיבותו וייחודו".

"מהיכרותי", הוסיף. "מתקיים דיון מעמיק בכל מקרה לגופו. קו הטלפון זמין לכל דורש, בכל שעה, ללא כל בקשת תמורה. מדובר בפרויקט שממלא חוסר מאוד מורגש, הן מצד המטופלים והן מצד צוותים רפואיים".

חולי קורונה

רבני המוקד אמרו כי חולי הקורונה, "בדרך כלל, אינם נזקקים כלל להנשמה וגם לא לשאלה הכבדה האם להנשים, מכיוון שרוב החולים עוברים את המחלה בקלות. העניין הוא בחולים עם מחלות הרקע שהם כידוע בקבוצות הסיכון ואחד החששות הגדולים הוא שהם חלילה יפגעו במידה ותהיה תחלואה מוגברת. חולה עם מחלות רקע משמעותיות שנדרש לשאלת ההנשמה זוהי שאלה שאי אפשר לענות עליה באופן כללי, אנו מקפידים לערוך בירור רפואי מלא בכל שאלה שמתקבלת במוקד ובוודאי שגם סביב חולי הקורונה יש לבדוק את מצבו של החולה.

"היה חולה קורונה שאמרנו להנשים במידה ויהיה צורך, והיה חולה שהתשובה הייתה להימנע. יש פרמטרים רבים לשאלות הקשות הללו ואי אפשר לענות עליהם על רגל אחת. ברור שאדם שנדרש לשאלות הללו חייב להתייעץ עם רב שמבין את המציאות הרפואית של החולה".

הרב בורשטין סיכם: "כשהקמנו את המוקד לא ידענו שתוך מספר חודשים תגיע מגפה לעולם שתגרום למקרי מוות בתדירות יחסית גבוהה בקרב אנשים שהיו לפני מספר ימים בריאים. אין ספק שהעיתוי מעניין. אנחנו כאן כמובן לכל מקרה ולכל סוג חולי. חשוב לנו לציין שהמוקד פועל למען הציבור 24 שעות ביממה והייעוץ ניתן חינם. הייעוץ מסייע לכלל הגוונים באוכלוסייה, כיוון שמדובר בפתרונות הקשורים לדילמות מוסריות בחיינו כשצריך להכריע לעיתים תוך מספר שעות. אנו כאן כדי לסייע לכולם ולהיות שם עבור כל אדם הזקוק לנו".

בתחילת חודש אלול מתוכנן כנס דיגיטלי לרבנים ורופאים שיעסוק בסוגיות קדושת החיים. שנוכל לעדכן אתכם אנא הירשמו בקישור כאן.