אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון גונן, חייבה את ההתאחדות לכדורגל למסור פרטים על מלווים, תורמים ומעמידי בטוחות לקבוצות הכדורגל הפועל ומכבי פתח תקווה.

המידע יימסר לרשת שוקן, המוציאה לאור מקומונים בפתח תקווה, בעקבות עתירת חופש מידע בה ביקשה לחשוף מידע אודות כספים בהיקפים של יותר מ-100,000 שקל שהועברו לחמש קבוצות כדורגל (הפועל פ"ת, מכבי פ"ת, הפועל רעננה, הפועל כפר סבא ומכבי הרצליה), על-ידי גופים שאינם בנקאיים, בדרך של תרומה הלוואה, או העמדת בטוחה, בתקופה שבין עונת הכדורגל לשנת 2014/2015 ועד יום 08.10.2017.

במהלך ניהול העתירה, הורתה השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב על חשיפת מרבית הנתונים שהתבקשו, בין היתר לאור הסכמת הפועל רעננה, הפועל כפר סבא ומכבי הרצליה.

קבוצות פתח תקווה התנגדו למסירת המידע לגבי שלושה גורמים שתרמו או העמידו בטוחות לטובת הקבוצות.

בפסק הדין ציינה השופטת אגמון גונן את חשיבות הספורט והרקע לחקיקת חוק הספורט, כמו גם חשיבות השקיפות בנוגע להתנהלות הכספית של קבוצות הכדורגל, והרשות לבקרה תקציבית בהתאחדות לכדורגל.

"כפי שעולה מההיסטוריה החקיקתית, כוונת החוק הייתה ליצור שקיפות באשר לתהליכים העסקיים בענפי הספורט המקצועי, ובכך לטייב הליכים אלו, ולמנוע מצבים של חוסר יציבות פיננסית שקרו בתחום", כתבה השופטת.

השופטת אף דחתה את טענות ההתאחדות וקבוצות פתח תקווה כי מדובר במידע חסוי, וקבע כי כוונת המחוקק בהחלת חוק חופש המידע על התאחדויות הספורט היתה להביא לידיעת הציבור נתונים אלו. כמו כן דחתה השופטת אגמון גונן את הטענה לפיה חשיפת המידע תפגע בנכונות של גורמים חוץ בנקאיים להעמיד כספים לטובת קבוצות כדורגל בעתיד, וקבעה כי ההתאחדות וקבוצות פתח תקווה העלו זאת כחשש בעלמא ללא כל בסיס.

באשר לטענה כי תיפגע פרטיות קבוצת מכבי פתח תקווה, כמו גם זו של הגורמים שהעמידו כספים לטובת הקבוצה, קבעה השופטת אגמון גונן כי בכל הנוגע לקבוצה אין בכך פגיעה בפרטיות שכן מדובר בגוף דו מהותי הפועל לטובת הציבור. אשר לפרטיות מעמידי הכספים קבעה השופטת, כי לא נעשה הליך ראוי לבירור טענותיהם לעניין זה והורתה להתאחדות לעשות כן, לאור שיקולים עליהם עמדה בפסק הדין ובעיקרם חופש העיתונות וחשיבות הביקורת הציבורית.

מתוך פסק הדין: "ללא פרסום המידע המבוקש בעתירה זו, נמנעת מהציבור יכולת הפיקוח על התקשרויות של קבוצות הכדורגל בהסכמי הלוואה או הסכמים להעמדת בטוחות, וממילא נמנעת מהציבור האפשרות להבעת עמדה בנושא זה. גישה למידע, ורק היא, תאפשר לציבור להפריך או לאשש, תחושות או חששות בקשר להתנהלות הרשות לבקרת תקציבים, ולבחון האם אשרה תקציבים כראוי. העובדות אינן מצויות בידי הציבור ומכאן הבקשה למידע וההצדקה לזכות לחופש מידע.... במקרה שלפניי מתעצמת חשיבותה הציבורית של העתירה, שכן הפעולה העיתונאית לחשיפת המידע דנן אינה מסתכמת באינטרס הכלכלי הצר של העותרת, רשת שוקן, אלא היא מגשימה את האינטרס הציבורי למידע ושקיפות".