פציעה עקב שירות
פציעה עקב שירותiStock

השירות הצבאי הינו אחת התקופות המאתגרות בחייהם של חלק גדול מהצעירים והצעירות במדינת ישראל.

תקופת השירות היא לרוב תובענית ודורשת מהחייל או החיילת להקדיש את מיטב הכישורים שלהם ואת מיטב היכולות הפיזיולוגיות שלהם, לטובת האתגר המשותף של השמירה על בטחון המדינה. עם זאת, קורה לא אחת שבמהלך השירות מתעוררות בעיות רפואיות שונות אצל החייל או החיילת.

במרבית המקרים, הבעיות המתעוררות נפתרות בתוך תקופת השירות ואינן משפיעות על מהלך החיים התקין של החיילים. אבל יש גם לא מעט מקרים שבהם סובל החייל מפגיעה פיזיולוגית או נפשית הממשיכה להשפיע על מהלך החיים שלו לאורך זמן.

ככל שעולה מספר החיילות המשרתות ביחידות קרביות, עולה גם מספר הפגיעות בקרב החיילות. מהן הפציעות השכיחות בשירות בצה"ל? כיצד צריך חייל הסובל מפציעה לנהוג? כיצד אפשר להוציא את תביעת הסיוע מהכוח אל הפועל? בשורות הבאות נביא תשובות ברורות לשאלות הללו.

הפציעות השכיחות בשירות

במהלך השירות הצבאי עלולים חיילים וחיילות כאחד להיחשף לחומרים או למצבים שהם מעולם לא חוו כמותם באזרחות, וספק אם יחוו כדוגמתם בתום השירות הצבאי. החשיפה כאמור, עלולה לגרום לפגיעות שונות אצל החיילים.

הפגיעות הללו יכולות להיות נפשיות, אם מדובר בחומרים מסווגים או במצבי לחץ קיצוניים. הפגיעות הללו יכולות להיות גם פיזיות, עקב חשיפה ממושכת או אפילו חשיפה חד פעמית לחומרים כימיים כאלה ואחרים. ואולם מבין כל הפגיעות האפשריות, הפציעות השכיחות ביותר בקרב חיילים וחיילות כאחד הן פציעות ופגיעות אורתופדיות שונות. עם הפגיעות כאמור לעיל ניתן למנות בעיות ברכיים, נקעים בקרסוליים ובעיות שונות במפרקים. גם פריקות כתף נמנות עם הבעיות השכיחות, יחד עם בעיות גב שעלולות להשפיע על התפקוד של החייל בהמשך חייו באזרחות.

מרבית החיילים שהגישו תביעה נגד משרד הביטחון, סובלים מאחת או יותר מהבעיות הללו. בדרך כלל, הבעיה נוצרה במהלך השירות הצבאי. במקרים אחרים, בעיה קיימת שהייתה ידועה לשלטונות הצבא במועד הגיוס של החייל או החיילת, הוחמרה בעקבות השירות הצבאי במידה ניכרת. גם במקרים אלה יכולים החיילים לתבוע קבלת סיוע מהצבא.

איך צריך לנהוג במקרה של פציעה במהלך השירות הצבאי

לפני שנעבור לתיאור השלבים השונים בתביעה נגד שלטונות הצבא, חשוב להדגיש כי יש חשיבות רבה לפנייה לקבלת טיפולים רפואיים בזמן אמת – קרי תוך כדי השירות וסמוך ככל האפשר להתהוות הבעיה. זאת, כמובן, אם הבעיה השפיעה על התפקוד של החייל תוך כדי השירות הצבאי. על מנת שהפגיעה של החייל תוכר על ידי הצבא, הוא חייב לפנות תחילה לקצין התגמולים. קצין התגמולים אמון על בירור התביעה וקבלת החלטה האם הבעיה נגרמה או הוחמרה כתוצאה מהשירות. הקביעה מסתמכת על התיק הרפואי של החייל ותיעוד ההתרחשויות הרפואיות בזמן אמת. אם הפגיעה נגרמה כתוצאה מאירוע יחיד, יש להקפיד על מילוי דו"ח פציעה מפורט.

ההמלצה החד משמעית שלנו לכל חייל היא לשמור מכל משמר את התיעוד הרפואי, כיוון שהתיעוד הזה יכול לשמש בסיס לתביעת הנכות והפיצויים מהצבא. בהמשך, ובהנחה שקצין התגמולים אכן קשר בין התביעה לשירות הצבאי, יזומן החייל לוועדה רפואית. הועדה הזאת אחראית על קביעת אחוזי הנכות של החייל, אשר נקבעים על פי חומרת הפגיעה ועל פי ההשפעה שלה על התפקוד הכללי של החייל. אם נפגעת במהלך השירות הצבאי, זה המקום הנכון עבורך.

המומחים המאירי ושות' עורכי דין ונוטריון מתמחים במתן סיוע לחיילים שנפגעו בזמן השירות הצבאי ובמיצוי הזכויות שלהם. זה המקום וזה הזמן ליצור איתנו קשר ולעשות צעד חשוב ומשמעותי לקראת הכרה של שלטונות הצבא בפגיעה שנגרמה לך עקב השירות.