יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: פלאש 90

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, הציג הבוקר בוועדת הכספים את תכניתו להאצת הבנייה כ"מנוף יציאה ממשבר הקורונה".

במהלך הדיון הציג השר את תוכניתו לתמריצים לרכישת דירה ראשונה בפריפריה, ולצד כך להגברת התחרות על ערך הקרקע בשכונות יוקרה באזורי הביקוש בגוש דן, לשם מימון הסיוע.

עוד הוצג כי לגבי אזורי ביקוש – דוגמת הערים ראש העין, רמלה, לוד ומודיעין, בהן נבנה דיור לטובת זוגות צעירים חסרי דירה, ימשיך המשרד בתוכניות לדיור בר השגה.

את הגידול בהכנסות המדינה מהגדלת התחרותיות באזור גוש דן, מעריכים במשרד ב 3-4 מיליארד ₪, שיוסטו לטובת הפריפריה.

השר הוסיף כי התוכנית היא "בשורה גדולה לפריפריה. אני בטוח שזה יצליח בע"ה. מגבלת מחיר הדירה תעמוד על עד 700 אלף ₪ גג. ההנחות יהיו גדולות, ויתנו בנגב והגליל, רק לדירה ראשונה".

לגבי עיכוב תוכניות במנהל, ציין השר ליצמן כי בכוונתו לקצר את הבירוקרטיה: "אדרוש שכל התיקים שפתוחים, ולא מעוכבים בשל הליכים בבית המשפט, לסיים תוך שבועיים. אני יודע שיש הרבה, אני מתכוון לעשות סוף לזה". עוד הוסיף השר כי בכוונתו להשיק תוכניות ייעודיות לסיוע למגזר הערבי והחרדי, וכי הוא מתכוון להקפיד כי אף מגזר לא יקופח.

עוד ציין השר כי החליט להגביר את העברת הפיתוח בשכונות שנבנות לקבלנים הבונים, עם פיקוח של משרד השיכון, "זה יוזיל ב-20 – 30 אחוז את העלויות". עוד הוסיף השר כי "אנחנו גם במו"מ להגדיל את המשכנתאות".

התכנית שהציג היום שר הבינוי והשיכון תאיץ את הבנייה ובתוך כך תייצר מקומות עבודה רבים במשק, תעודד תעשייה מקומית ותסייע לכלכלה ולמשק הישראלי כמנוע צמיחה מרכזי. ענף הבנייה מהווה 6.4 אחוז מהתמ"ג בישראל, היקף האשראי השנתי של ענף הבנייה בישראל עומד על כ- 88 מיליארד ₪ ומועסקים בו למעלה מ- 208,000 עובדים באופן ישיר, כ-100,000 עובדים זרים ופלסטינים וכ-165,000 מועסקים עקיפים בתעשיות תומכות.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, הדגיש בועדה כי התכנית מקדמת ארבעה מהלכים עיקריים: הגברת התחרותיות והגדלת הכנסות מדינה מאיזורי הביקוש, השקעה בפיתוח ותשתיות במרכז ובפריפריה, ייעול ושכלול כלי הלוואות ומענקים בפריפריה, רפורמות מבניות.

השר ציין כי על מנת להתמודד עם האתגרים העומדים בפנינו בימים אלה בענף הנדל"ן, מתחייבת סדרה של השקעות ממשלתיות הנוגעות לתשתיות ההכרחיות לצורך הקמת יחידות דיור חדשות ואכלוסן. עידוד הבנייה ופיתוח התשתיות למגורים ישמרו על יציבות הענף, ויסייעו בשמירת מקומות עבודה ויצירת חדשים במקצועות תומכים.

תכנית הדיור של השר ליצמן מציעה שיווק דיפרנציאלי אשר עתיד להכניס לקופת המדינה בין 3-4 מיליארד ש"ח. אלה עיקריה: איזורי "יוקרה" – מכרזי כל המרבה במחיר, אזורי ביקוש – דיור בר השגה במחיר אחיד לרוכש ותחרות על הקרקע, איזורי פריפריה- דיור במחיר מופחת במסלולים שונים ותחרות על ערך קרקע מפותחת.

בועדה הוצגה תכנית 6 הצעדים להאצת הבניה: תכנית מענקים לרוכשי דירות יד שניה בפריפריה, הגדלת גובה המשכנתא הניתנות לזכאים לרכישת דירה בפריפריה, תכנית חומש לתשתיות, תחבורה וניקוז, תכנית לתקצוב כיתות לימוד כחלק ממימוש הסכמי גג, הגדלת הסבסוד פיתוח ביישובי הפריפריה, הגדלת כח העבודה בענף הבניה – תוספת של 15,000 עובדים זרים ו-15,000 עובדים פלסטינים

ענף הבנייה מהווה 6.4% מהתוצר המקומי גולמי (תמ"ג) ונמצא במגמת עלייה כמעט מתמדת מאז שנת 2008. במיוחד בעת הזו, עת משבר הקורונה עולה צורך קריטי בשימור ושיפור ענף הנדל"ן כמנוע צמיחה וכלי ליצירת מקומות עבודה ופעילות כלכלית ישראלית.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "הנושא של הדיור קריטי בחברה הישראלית בכלל, זה הולך להיות לא קל, אתם אנשים פעילים ותקדמו את הדבר. נושא הקורונה תופס כרגע את כל תשומת הלב, אנחנו מתפללים שזה יגמר מהר, לכן חשובה העשייה שלכם, שלא נישאר לאחריה בידיים ריקות, למען אותם המוני זוגות צעירים שלא יכולים לרכוש דירה".