נדל"ן בימי הקורונה?

שוק הנדל"ן לא נמצא בימים הטובים ביותר שלו בזמן משבר הקורונה, אבל נראה שיש מי שהמשבר משפיע עליהם פחות ומצליחים לרכוש דירה גם בימים האלה.

ניר שמול, מנכ"ל 'שניר בית שיווק לנדל"ן' מספר לערוץ 7 מי רוכש דירות דווקא בתקופת הקורונה.

"בחודשים האחרונים עיקר הרכישות של נדל"ן בישראל מתבצעות על ידי עובדי ציבור, שהם כנראה פלח השוק שהכי פחות נפגע מהמשבר. גם הבנקים אוהבים אותם כי יש להם משכורת בטוחה וגם המשכורות שלהם לא ירדו לעומת מגזר העצמאים והשכירים בשוק הפרטי שחלקם יצאו לחל"ת. בסקר שערכנו באתרי החברה ברחבי הארץ, ראינו שלמעלה מ-65 אחוזים מהרוכשים הם עובדי ציבור", אומר שמול.

לדבריו, "יש הרבה מאוד עסקאות - אנחנו רואים אנשים כמו שוטרים, עובדי משרדים ממשלתיים, עובדי חברות ממשלתיות ואנשי צבא - קונים דירות. צריך להבין שההכנסה הפנויה של אותם אנשים עלתה - כי יש פחות הוצאות. דיור בישראל הוא צורך בסיסי ומי שחייב לקנות דירה רוכש. רואים את זה בכל הארץ עם התמקדות בעיקר בערי הפריפריה, ששם המספרים גבוהים יותר מאשר בתקופה שלפני הקורונה".

"אני מדבר על ערים כמו אשקלון, חיפה, טירת הכרמל, באר שבע. אלו אזורים שבעבר קצב הרכישות היה נמוך מהמרכז ולמרבה הפתעתנו אנחנו רואים יותר רכישות במקומות אלה מאשר במרכז", הוא מוסיף.

שמול מספר גם על רצון של ישראלים לנצל את הריביות הנמוכות של המשכנתאות. "אנחנו רואים עלייה של למעלה מ-30% ביוני לעומת מאי בהיקפי רכישת הדירות ולצד זה עלייה משמעותית בהיקפי נטילת המשכנתאות. אנשים רוצים לקחת משכנתא כי הריביות מאוד נמוכות וחוששים שהן יעלו".

לשאלה לאן לדעתו הולך שוק הנדל"ן בשנה הקרובה, עונה שמול בפסימיות. "בשוק שנולדים בכל שנה כ-200 אלף תינוקות, נפטרים כ-50 אלף אנשים ובונים רק 47 אלף דירות הקרב אבוד. ההיצע בישראל מאוד נמוך ואנשים בעיקר רוצים לגור בין גדרה לחדרה. בשוק כזה שבונים לפי כמות המתים ולא לפי כמות החיים, אנחנו מדברים על צורך של כשתי מיליון דירות עד שנת 2040 כשהשוק הישראלי מייצר כמיליון בלבד. לכן המחירים לא מפסיקים לעלות".