בית המקדש השלישי בירושלים. אלישע כץ
בית המקדש השלישי בירושלים. אלישע כץצילום: אלישע כץ (ציור)

לקראת תשעה באב, החליט האמן אלישע כץ ליצור הדמיה דיגיטלית של בית המקדש השלישי.

"הרעיון רבץ אצלי הרבה זמן בראש", מספר כץ, אמן יודאיקה ומאייר ספרי ילדים."כבר לפני כ-15 שנים חשבתי על כך שאין לנו שום ציור של בית המקדש בלילה, ולכן ציירתי אז את בית המקדש השני, בלילה עם ירח גדול. אבל כבר אז חשבתי שבשעות דמדומים זה יכול היה להיראות מיוחד יותר".

"כך הסתובבתי שנים עם הרעיון, עד ש״עולם קטן״ התקשרו ובקשו ציור מיוחד למגזין, ״משהו שאף אחד לא ראה״. חיברתי את הרעיון הזה של המקדש בשעות הערב, עם בית המקדש השלישי, שגם הוא לא זכה לשום טיפול אמנותי משמעותי, ישבתי כ12 שעות ברצף והציור הופיע", מספר כץ.

את הציור, כפי שאפשר לראות בסרטון, הוא צייר בשעת הדמדומים, כאמור, כשהשמש נעלמת אבל עדיין יש אור. "כך אפשר לראות את מה שאנחנו כל כך מחכים אליו, לכסוף ולהתגעגע".

כץ מספר שעשה את ההדמיה ע"י השוואות בין צילומים שעשה: "מצאתי צילומים של רחפנים וחיפשתי את הזוית הכי מעניינת כדי שיראו גם את בית המקדש וגם את ירושלים. היה לי חשוב שהכל יהיה אותנטי, לצייר את ירושלים כפי שהיא כיום, אבל גם לפי הספר". לצורך זה, הוא מספר, למד גם את תיאורי המקדש כפי שכתובים ביחזקאל, "ואת השאר השלמתי לפי הדמיון", הוא אומר.

על השימוש במקורות הוא מסביר: "הנביא יחזקאל לא התייחס לצורה הויזואלית והארכיטקטונית של בית המקדש, אלא רק למידות. בנוסף חקרתי גם את מיקומו של בית המקדש על ההר וזווית ההטיה ביחס לחומות, אבל את השאר השארתי לדמיון, כאמור. את הכל שילבתי ברקע של ירושלים שלנו, 2020", הוא אומר.

נקודה מעניינת טמונה בעצים, שגם הם נשארו בציור הדיגיטלי שלו: "אסור לנטוע עצים בשטח של הר הבית, אבל השאלה מה יקרה עם העצים שיש שם כיום - האם מחוייבים לעקור אותם"?, הוא שואל. "בעניין הזה התייעצתי עם כמה רבנים, והם אמרו שאסור לנטוע, אך אין חובה לעקור אותם", אמר.