מייק פומפאו
מייק פומפאוReuters

ארה"ב מותחת ביקורת על מספר מדינות מזרח ומרכז אירופה, בהן פולין, בלארוס, אוקראינה ועוד, על כך שלא הצליחו לפצות את קורבנות השואה, בני משפחותיהם, וקהילות יהודיות, על רכוש שנגזל במהלך הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה.

בדו"ח מציינת מחלקת המדינה כי הכישלון בהענקת הפיצוי "מגיע כאשר מספרם של הניצולים הולך ומידלדל עקב גילם המבוגר".

הדו"ח בן 200 העמודים חקר את ההתחייבות עליה חתמו 46 מדינות בשנת 2009, ולפיה הן יעניקו פיצוי על הרכוש היהודי שנגזל בתחומן במהלך מלחמת העולם השנייה.

הדו"ח מתמקד בעיקר במדינות מזרח אירופה ובהן פולין, רוסיה, אוקראינה, בלארוס, בוסניה-הרצגובינה, קרואטיה, לטביה ועוד. מחלקת המדינה טוענת כי המדינות האלו לא עמדו בהתחייבותן להענקת הפיצוי, צעד שעלול לגרור תגובת נגד זועמת מצד הממשלות המזרח אירופאיות שחלקן רואות בדרישה האמריקאית סכנה לכלכלה הלאומית המקומית.

"הרבה זמן עבר, והצורך בפעולה הוא דחוף. כאשר אנו מציינים 75 שנה לסיום השואה, מורשת הביזה ההמונית של הנאצים נותרה על כנה במקומות רבים מדי ובמידה רבה ללא התייחסות", אמר מזכיר המדינה מייק פומפאו עם פרסום הדו"ח.

הוא הוסיף עוד כי "בהתחשב בגילם המתקדם של ניצולי השואה, שרבים מהם חיים בעוני, ממצאי הדו"ח משמשים תזכורת לפיה מדינות צריכות לפעול בתחושת דחיפות רבה יותר לספק השבה או פיצוי עבור הרכוש שנגזל שלא בצדק מקורבנות השואה וקורבנות אחרים של רדיפות הנאצים".