ישראל כ"ץ בכניסה לישיבת הממשלה
ישראל כ"ץ בכניסה לישיבת הממשלהצילום: חזקי ברוך

תוכניתו של שר האוצר ישראל כ"ץ (הליכוד) 'רשת ביטחון כלכלית' יוצאת לדרך הבוקר (ראשון) ומאות אלפי משפחות צפויות לקבל לחשבון הבנק את המענקים עוד היום.

בעקבות צאתה לדרך של התכנית שוחח השר כ"ץ עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הנושא וכן על סוגיית התקציב שמאיימת להוביל לפירוקה של ממשלת האחדות.

את הראיון פתח שר האוצר ישראל כ"ץ בהתייחסות לתוכניתו הכלכלית, ואמר: "זה יום שיש בו בשורה שמחה למאות אלפי משפחות שקיבלו לחשבון הבנק מענקים כפי שהובטח. גם כן לעשרות אלפי עצמאים שמחזורם עד 300 אלף ש"ח בשנה, שהגישו בסוף השבוע בקשות למענקים, וגם יקבלו את המענקים. במשך החודש תוכנית רשת הביטחון הכלכלית תופעל ויושלם הסבב הראשון של תשלומים ומענקים קבועים למשך שנה, דמי אבטלה לשכירים, מענקים, בדיוק כמו שהובטח. אמרתי שבסיבוב הזה אני אחראי לביצוע ואני אכן עושה את כל ההכנות ביחד עם הצוותים המקצועיים כדי לוודא את זה. אחרי כל הוויכוחים אנשים מקבלים את הכסף, ורוב גדול בציבור צריך את הכסף הזה".

הוא הסביר כי "קודם כל זה הולך לאנשים לתושבים לאזרחים ודבר שני, זו תוכנית משלימה, זה צעד חד פעמי לתוכנית מרכזית של 90 מיליארד ש"ח שהעברתי אותה, כמו את התוכנית הזאת, בפה אחד בוועדת הכספים בכנסת. יש כאן מענה לאותם עצמאים קטנים וגדולים, ובעלי עסקים קטנים וגדולים, ושכירים". כ"ץ הסביר כי היקף התוכנית עומד על סך של 6.7 מיליארד, "מוזרם מיידית מהיום ובימים הקרובים לכלל אותם אזרחים לפי הקריטריונים. כל הבוגרים עד שכר של 650 אלף ש"ח בשנה, מי שמרוויח יותר לא יקבל, אבל הילדים גם שלו ושל כולם יקבלו. גם חיילים משוררים וגם בוגרי שירות לאומי ושירות אזרחי וכל אלה שמקבלים קצבאות גמלאות על פי בדיקת הכנסה וכו' יקבלו תשלום כפול. אני חושב שכול אחד זכאי לקנות לילדים משהו, להוציא את הכסף הזה וזה מיועד להגברת הצריכה. זה לא במקום התוכנית הגדולה של 90 מיליארד".

גולן יוכפז תהה האם התוכנית נועדה למגר את המתיחות הגוברת ברחובות, כפי שניתן לראות בהפגנות המחאה. השר כ"ץ השיב: "אותם מוחים שמוחים על רקע החשש הכלכלי, הפגיעה הכלכלית, הנושא החברתי - אני מבין אותם היטב. אני חושב שהם ילכו ויירגעו. המאהלים מול משרד האוצר נעלמו ולא במקרה, כי ראשי המאהלים, ראשי המוחים, יודעים שנמצא פתרון. הייתי קשוב מאוד, תיקנתי עשרות קריטריונים בתוכנית החדשה כדי להימנע ממצב שלא מקבלים תשלומים קבוצות כאלו ואחרות, הגדלנו מ-0 עד 400 מיליון ₪ לשנה כדי שגם התיירות והתרבות אותן חברות הפקה גדולות ואחרים, שכולם יכללו בפתרון והם יודעים שהם נכללים".

יחד עם זאת, הוא הודה, "אני הצעתי להגיש היום או בהמשך השבוע תקציב מדינה וחוק הסדרים ורפורמות. אני פניתי לרה"מ הצעתי לו לעלות, הוא אמר שהוא שוקל את זה. אני מאוד מקווה שהוא יענה לפניה ויאפשר". הוא הדגיש כי היום זה לא יכול לעלות להצבעה, "אבל אפשר בהחלט לכנס ישיבת ממשלה מיוחדת, אפשר עד יום ראשון הבא". כמו כן, הוא ציין כי ראש הממשלה "שקל וביקש עוד זמן לבחון את זה, את עצם העניין והעיתוי שלו", וטען כי "רה"מ כמוני חושב שצריך להגיש תקציב דחוף".

"אין תקציב דו שנתי כרגע מוכן"

בהמשך דבריו, שר האוצר התייחס לשיח אודות סוגיית התקציב, וטען כי בסופו של דבר קיימות 2 אלטרנטיבות בלבד. האחת, "להגיש מיד בהתראה של יומיים כדי לסיים את המשא ומתן עם המשרדים, מרגע יינתן האות של פקידי האוצר, להגיש תקציב שהוכן ואושר על ידי רה"מ, חוקי ההסדרים אושרו על ידי היועמ"ש, אפשר להגיש תוך יומיים להחליט ולהעביר אותו לכנסת. התקציב הקיים הוא ל-2020, אין תקציב דו שנתי כרגע מוכן. האפשרות השנייה, לחכות עד נובמבר לכל המוקדם להגיש תקציב דו שנתי".

הוא הוסיף ואמר כי הוא הציע פשרה. "הצעתי להעביר תקציב זה, להאריך את משך האפשרות להגיש תקציב מ-25 באוגוסט, כי אם לא נגיש הולכים לבחירות לפי חוק יסוד שתוקן, לעשות את הדברים במקביל ולהמשיך בדיונים". גולן יוכפז, אמר בתגובה: "ברור לך שמזה הם חוששים, הם לא מאמינים לכם ולנתניהו. הם מבינים שהוא יכול לעשות תרגיל פוליטי. זה לא עניין כלכלי, אתה יודע, את זה כי הפקידים שלך, החברה' שעובדים איתך - מתנגדים לתקציב חד שנתי".

על כך השיב שר האוצר: "שטויות במיץ עגבניות. הצעתי להגיש בפברואר 21 תקציב מעודכן גם כן ל-21. לגבי משרד האוצר, יש שר אוצר אחד באוצר, אין אלטרנטיבי אין חילופי, אין שום דבר אחר גם כלפי הפקידות למטה. אני דן איתם בפתיחות, שומע אותם, שואב רעיונות ובסופו של דבר מקבל החלטות. ביום שישי הוציאה מנכ"לית משרד האוצר נוכח כל מיני פרסומים הודעה ברורה, מובנת ומתבקשת, שכל הפקידות המקצועית במשרד האוצר נוהגת בהתאם ומגבה את מדיניות שר האוצר".

אך יוכפז לא ויתר ושאל מהי עמדת בכירי פקידי האוצר כיום, זאת לאור הדיווחים הרבים על תמיכתם בתקציב דו שנתי. השר השיב: "רק בחודש שעבר ראש אגף התקציבים, על דעת המנכ"לית, והחשב הכלכלי נתנו מכתבים מפורטים אליי שהעברתי לרה"מ וגם לרה"מ החלופי. בחודש הקודם דובר על להגיש תקציב לממשלה עד 12 לחודש יולי, אנחנו נמצאים באיחור של שבועיים ביחס לתסריט הזה. שום דבר מהותי לא קרה כדי שישנה את הנימוקים. כל ההגיגים וכול הדברים לא מעניינים".

הוא טען כי הפקידות במשרד האוצר "נערכת למלא את המדיניות שלי שמתבססת על החומר שהם הכינו ונימקו אותו. אם אתם רוצים בסיום התוכנית אעביר לך במסרון 2 מכתבים מנומקים מדוע אסור להעביר עכשיו את תקציב 21'. מה שנכון לפני כמה שבועות - נכון גם היום, וכל ההדלפות והתדרוכים לא מעניינים, וכדי להסיר ספק מנכ"לית האוצר הוציאה הודעה שעמדת האוצר חד משמעית ערוכים להגיש תקציב עכשיו".

"תפקיד הפקידות לא להתנצח עם הדרגים המדיניים"

ענת דוידוב תהתה האם השר נזף בפקידי המשרד, או במנכ"לית. על כך הוא השיב: "לא על הדברים האלה. נזפתי בה פעם אחרת שהיא הוציאה הודעה נגד הדרג המדיני, זו הייתה נזיפה במקומה. תפקיד הפקידות לא להתנצח עם הדרגים המדיניים. תאמינו לי, יש שר אוצר וזה אני. אני מוביל את מדיניות האוצר, ראש אגף התקציבים שאול מרידור החשב הכללי רוני חזקיהו, ועל דעת מנכ"לית האוצר נתנו 2 מכתבים מפורטים וארוכים - אסור לדחות לשנה הבאה, חייבים עכשיו להעביר תקציב לשנה הזאת".

הוא הבהיר כי על אף שהמכתבים הועברו בחודש שעבר, הם מתארים את התהליכים ומסבירים
מדוע "לא צריך עכשיו להעביר תקציב לשנה, שאנחנו לא יודעים מה יהיה בחורף ומה יקרה. לכן, יש כרגע אפשרות או להביא לפי הצעתי תוך ימים, את התקציב, חוק הסדרים, רפורמות לממשלה והכנסת; או לחכות להצעת כחול לבן עד חודש נובמבר ואז להתחיל לדון בממשלה בתקציב שיגמר רק חודשים לאחר מכן".

גולן יוכפז תהה האם השר כ"ץ יתמוך בפסקת ההתגברות שמעלה היום ח"כ איילת שקד (ימינה). שר האוצר אמר בתגובה: "הקואליציה צריכה לגבש לעצמה את החוקים והמדיניות פסקת התגבורת היא דבר מאוד חשוב, אני מניח שיתקיים כאן דיון. פסקת ההתגברות, באופן עקרוני, כולם תומכים בה כולל שופטי בג"ץ. תמיד הוויכוח זה על היקף הרוב הנדרש, זה נושא רציני שצריך לדון בו. אני מקווה שיהיה דיון טרם ההצבעה. רה"מ צריך להשתתף בדיון עם סיעת הליכוד, לגבש את העמדה העקרונית וגם את העמדה המעשית".

לסיום, התייחס השר לעימות שהתפתח בינו ובין יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), ואמר: "היה לי עמו חיכוך היה על רקע ניסיונו למנוע את החוק לסיוע בהיקף 90 מיליארד שקלים, ואני אמרתי 'מי שיתייצב בדרכי אני אסיר אותו מהדרך, אם מהמפלגה או ממפלגה אחרת'. אני בעד הציבור והאינטרס הציבורי ונגד כול ניסיון לשנות את זה. מאותו רגע אין לי שום עניין מי עשה או ניסה לעשות, ברגע שהעברתי את החוק בפה אחד בתמיכה כוללת של הכנסת, הדבר הזה מבחינתי הסתיים. אני עמל על הביצוע שלו עם פקידי האוצר, וכולם עושים עבודה מסורה בביצוע המדיניות שאני מוביל".