להטוטן
להטוטןצילום: נורית מוזס

קיץ כזה עוד לא היה כאן. ולא רק בגלל שכולנו נושמים כעת אוויר ארץ-ישראלי, ומוותרים השנה על חו"ל, אלא מאחר שהמצב החדש מביא עמו יוזמות מקוריות ושפע של בילויים שיגרמו לכם לחוות את אתריה היפים והמרתקים ביותר של ישראל – באור אחר. תוך שמירה על כללי התו הסגול.

רשות הטבע והגנים מתאימה את הביקור בשמורות טבע ובגנים לאומים נבחרים לשעות הנעימות של היום מהבוקר עד הערב, כך שניתן יהיה ליהנות מחוויה משפחתית בטבע לפני או אחרי החום הגדול. ומשלבת במסגרת זו פעילויות תוכן רבות לכל המשפחה.

למשל: במסגרת "נושמים תרבות" יוזמה חדשה של מפעל הפיס, משרד התרבות והספורט ורשות הטבע והגנים יתקיימו במהלך החודש הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים באתרי רשות הטבע והגנים בכל רחבי הארץ. היוזמה שעלותה הכוללת עומדת על 1.2 מיליון שקלים תמומן על ידי משרד התרבות והספורט ומועצת מפעל הפיס לתרבות ולאמנות.

המיזם יספק תעסוקה לכ-960 אמנים במגוון תחומים וכ- 120 מוזיקאים שיופיעו בשבילי הטיול בכל אתר, תוך יצירת רצף של אומנים לאורך כל המסלולים. לאורך מסלולי הטיולים בגני הטבע יפגשו המטיילים להטוטנים, שחקנים, אומני קרקס, נגנים ועוד.

פסל חי
פסל חיצילום: צבי רבינוביץ

הפעילות תתקיים שלוש פעמים בשבוע ב-9 אתרים של רשות הטבע והגנים :

צפון

בגנים הלאומיים:

מבצר נמרוד בימים רביעי וחמישי

ציפורי ויחיעם בימים שלישי עד חמישי,

קיסריה בימים ראשון, שני וחמישי.

מבצר נמרוד
מבצר נמרודצילום: מנו גרינשפן


מרכז

בגנים הלאומיים:

עין חמד, ירקון (מתחם אפק) והרודיון - בימים שלישי עד חמישי

גן לאומי ירקון, תל אפק.
גן לאומי ירקון, תל אפק.צילום: מנו גרינשפן

דרום

בגנים הלאומיים:

הבשור (אשכול) וממשית בימים שלישי עד חמישי

פרטים מלאים על כל הפעילות כאן!

כמו כן, במספר גנים לאומיים ובשמורות טבע נבחרות ייערכו גם הדרכות מרתקות שייקחו אתכם לראשונה אל "מאחורי הקלעים" של עובדי רשות הטבע והגנים: מנהלי אתרים, פקחים, מנהלי מטה, כך שגם אם אתם מבקרים באתר שכבר הייתם בו בעבר פעמים רבות, תוכלו לגלות אותו מחדש.

ברשות הטבע והגנים פועלים בהתאם לתו הסגול, ולפי הנחיות משרד הבריאות הכניסה לכל האתרים ברישום ותיאום מראש באתר רשות הטבע והגנים- www.parks.org.il.

הנה מספר המלצות לטיול משפחתי בטבע:

גן לאומי קיסריה: לילה עם הורדוס

בימים כתיקונם, כאשר אתם נכנסים לגן לאומי קיסריה, תשמעו בעיקר שפות זרות. המון שפות זרות. מסתבר שזהו אחד האתרים הפופולריים בארץ בקרב תיירים. אבל עכשיו אין תיירים, מה שאומר שהכל רק שלכם, הכל רגוע ופסטורלי.

כאן, מול הים, תגלו את מה שהותיר אחריו המלך הורדוס בעיר שהייתה ה"בייבי" שלו. הוא בנה בה נמל שאפתני, תיאטרון רומי עם לוק לים, היפודרום מרשים, ארמון ממש על הים (כיום שקועים שרידיו במים), בתי מרחץ ושאר פינוקים ששימשו את תושבי העיר לפני כאלפיים שנים והכל שמור, נגיש, משולט ומרשים. בקיצור, זהו יופי של מקום לקבל את השקיעה בימי ראשון שני וחמישי בערב, כאשר שערי הגן נסגר בשעה 22:00 ובמסגרת מיזם "נושמים תרבות", יתקיימו בו הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים. האם יש דרך שווה מזו לפתוח ולסגור את השבוע?

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

גן לאומי בית גוברין - גלריה במערות הפעמון
מערות בית גוברין מארחות את התערוכה Human Forms ("צורות אנוש")

את חלליה יוצאי הדופן של מערות הפעמון בגן לאומי בית גוברין-מרשה חצבו תושביו הקדומים של האזור, ובאוגוסט 2020 הם יהפכו למוזיאון פתוח יחיד במינו בשעות הדמדומים והערב.
אנו שמחים להזמינכם לפתיחת התערוכה של האומן הבינלאומי Ivo Besignano ובה יצירות פיסוליות של דמויות מסדרת ה-Human Forms, הקרנת סרטי וידאו ארט ואנימציה על קירות המערות, והטלת צלליות ענק על קירות המערה בטכניקות תאורה אומנותיות. במפגש עם חלל המערה הרגיש האומן כי פסליו – פסלי הדמויות האנושיות – "הגיעו הביתה". הוא גילה שפרופורציות הפסלים האנושיים שהוא יוצר הן בפרופורציות של המערה, וכך נהגה הרעיון לחנוך את התערוכה במערות בית גוברין.

התערוכה היא ראשונה בסדרת תערוכות שיעלו באתרי מורשת עולמיים ברחבי העולם ויחברו את טביעת האצבע האנושית בעבר ובהווה.

התערוכה תיפתח במוצאי שבת, 8 באוגוסט 2020, ותהיה פתוחה בימי רביעי, חמישי ומוצאי שבת בשעות הערב עד ה-10 באוקטובר 2020.

הביקור בתערוכה מחייב רישום מראש במערכת הזמנות הביקור של רשות הטבע והגנים וייעשה בסבבים על פי הנחיית התו הסגול. קבוצות מאורגנות נדרשות לתאם עם האתר ביקור נפרד: 08-6811020.
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

גן לאומי, גן השלושה (הסחנה)

בימים כאלו חמים, אין כמו להיכנס ולרחוץ במעיינות של הסחנה (גן לאומי גן השלושה). ובמיוחד עבור הציבור המסורתי, יתקיימו במקום רחצות ליליות נפרדות בבריכות נפרדות לגברים ולנשים, בימי שלישי 18/8, 25/8 בין 17:30-19:30(שירותי הצלה במקום). לאחר מכן ניתן יהיה לשהות במקום עד השעה 22:00. האתר כולו ייפתח בשעה 9:00, כאשר עד השעה 17:00 תהיה בו פעילות רגילה.

גן לאומי ציפורי

האם יש צורך להציג את גן לאומי ציפורי? בעבר, הייתה זו בירת הגליל. כאן ישבה הסנהדרין ובה נחתמה המשנה. בציפורי הקדומה נותרו שרידים של עשרות פסיפסים יפהפיים מהתקופה הרומית והביזנטית, ואלו הפכו אותה לעיר פסיפסים בינלאומית.

כדאי לדעת כי במסגרת פרויקט חדשני, שנמצא עדיין בעיצומו, הוחלט להפוך את הסיפורים ההיסטוריים והארכיאולוגיים לידידותיים ומומחשים יותר בעבור משפחות. וכך, עם הכניסה למקום, תוזמנו לצפות בסרט המספר על תולדות המקום באופן חוויתי. מכאן ממשיכים אל הווילה הרומית וממנה למצודה הצלבנית. בקומה הראשונה, מוקרן סרט שמעלה דילמות מעניינות מתקופת המשנה.

ומשם ממשיכים לקומה השנייה, ושם, לצד שולחנות עץ שבהם קיים משחק אינטראקטיבי שבו אתם המשפחות מוצאים עצמכם דנים ומקיימים שיח משותף ומקבלים החלטות עוד מימי קדם.,. זה מרתק, זה מעורר מחשבה וזה גם משעשע, במיוחד אם הגעתם עם ילדים. לסיום תוזמנו להגיע לבית הכנסת העתיק, שם ממתין לכם סיפורו של רבי יהודה הנשיא, המוצג על גבי מסכי ענק וסרטון מרגש .

כמו כן, בימים שלישי, רביעי וחמישי האתר יהיה פתוח עד 22 בלילה במסגרת מיזם "נושמים תרבות", ויתקיימו בו הופעות של הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים

שמו לב שבאתר יתקיימו סיורי "מאחורי הקלעים" - חוויה שלא תרצו להחמיץ.
הגעה: מכביש צומת המוביל-נצרת (מס' 79), בין סימני ק"מ 22-23, לפי השילוט. פתוח מדי יום בשעות 19:00-8:00 (שישי עד 16:00).

גן לאומי חמת טבריה

בתחום הגן הלאומי הקטן הזה נובעים 17 מעיינות תרמו-מינרליים חמים, כאשר חלקם מופנים אל בריכות שכשוך רדודות וחמודות. נכון, הקיץ כבר בעיצומו, אבל עדיין – אין כמו טבילת ערב חמה במקום כה חמוד ומטופח, כדי לגרום לחיוך קטן להתפשט על הפנים.

המים הללו מכילים שפע של אשלגן, ברומיד וסולפט, ובימי קדם האמינו שיש להם סגולות ריפוי מיוחדות. ואם אתם פה, אל תוותרו על ביקור בבית הכנסת של סוורוס, שנמצא בתחומי העיר העתיקה חמת טבריה. מוצג בו אחד הפסיפסים המרהיבים ביותר של בתי הכנסת הקדומים בארץ ישראל, והוא כולל כתובות, איורים ועיטורים. בנוסף,

הגעה: סמוך לכניסה הדרומית לטבריה. אפשר להגיע מכביש 90. האתר סגור בימי חול, למעט ימי חמישי, בהם שעות הפתיחה הן 20:00-11:00. יופי של רעיון לקינוח יום טיולים ארוך באזור. בשישי – פתוח כרגיל.

גן לאומי בית שאן ו"לילות שאן"

גן לאומי בית שאן שוכן באחד האזורים החמים בארץ. לכן, מרענן לגלות כי החודש הוחלט לפתוח אותו מדי יום בשעות 20:00-11:00 (שישי 16:00-8:00). וכך, תוכלו להתענג בנוחות על עתיקות העיר, שנולדה כבר לפני כ-7,000 שנים ומאז עברה גלגולים כה רבים. רבים מהשרידים כאן משתייכים לתקופה הרומית והביזנטית, והפאר הרב ניכר עד היום, בין אם ברחובות העתיקים, בבית המרחץ, באמפיתיאטרון ועוד.

לא תסלחו לעצמכם אם תגיעו לכאן ולא תחוו את "לילות שאן", מופע יחיד מסוגו, הכולל אמצעים וירטואליים שיעניקו לכם תחושה כאילו אתם נמצאים בבית שאן העתיקה, חיים את החיים בה וחווים אותה באופן בלתי אמצעי. החיזיון יפתיע אתכם עם מיצגים אורקוליים מורכבים, יפגיש אתכם עם דמויות מן העבר, וכמובן – יביא אתכם אל בית המרחץ המפואר. הסיור הלילי המיוחד הזה מסתיים בביקור באחד ממופעי העיר בתיאטרון הרומי. בנוסף, יתקיימו באתר סיורי "מאחורי הקלעים" עם מנהל הגן הלאומי.

הגעה: בכניסות לבית שאן ישנם שלטי הכוונה המובילים לגן הלאומי.

גן לאומי קומראן

אתרים ארכיאולוגיים, מרתקים ככל שיהיו, דורשים הדרכה אמיתית. כי עם כל הכבוד למבני אבן דוממים, רק מדריך טוב יידע להקים לתחייה את העבר – ועל הדרך גם לרגש אתכם.

אז הנה, קיבלתם: במקום ניתן לשכור, במחיר סמלי, מערכות הדרכה קוליות אישיות, שייקחו אתכם למסע חווייתי-תרבותי מפעים. כך תוכלו לצלול אל עברו של המקום, באופן מרתק וידידותי, בקצב שלכם.

כידוע, כאן ישבו אנשי כת "היחד", מחברי המגילות הגנוזות, ושרידי היישוב הקדום כוללים שפע של מבנים קדומים, אל מול נוף הקדומים של נחל קומראן וצפון ים המלח. במבואת הכניסה ממתין לכם סרטון קצר וגם מוזיאון קטן שבו ממציאם מן העבר. שימו לב: האתר פתוח החודש בימי חמישי בשעות 19:00-10:00 (בשאר הימים – שעות הפתיחה כרגיל). שמו לב שבאתר יתקיימו סיורי "מאחורי הקלעים" - חוויה שלא תרצו להחמיץ.

הגעה: סמוך לכביש 90, ליד קיבוץ קלי"ה, בצפון ים המלח.

גן לאומי הרודיון

מה דעתכם להעפיל אל מרומי ההרודיון בחמש לפנות בוקר, לטיול זריחה בלתי שגרתי? חכו, מיד נגיע לכך.

כמה אושר יכול להביא עמו ארמון בלב המדבר? את השאלה הזו כדאי להפנות למלך הורדוס, שהקים מתחם מבוצר בלב ההר, ובו ארמון, בית מרחץ, תיאטרון ושאר תפנוקים.

ממבט ראשון, נראה הרודיון כהר לכל דבר, רם ונישא מעל סביבתו, באזור צפון מדבר יהודה. אך ההר בעל המבנה החרוטי מספק למי שחוקרים אותו שפע של גילויים וחוויות היסטוריות ונופיות:

שרידי ארמון מבוצר, מחילות תת-קרקעיות מסועפות שלצדן מאגרי מים אפלוליים, וכמובן – אחד ממבני הקבר החשובים בעולם העתיק: המקום בו נקבר הורדוס.

ועוד לא דיברנו על הנוף הנשקף מראש ההר – אזור ירושלים מצד אחד ומדבר יהודה והרי מואב מצד שני (כולל הצצה מרוחקת אל ים המלח).

רגע בלתי נשכח יהיה הרגע שבו יורדים אל מעמקי המערכת התת-קרקעית. בתקופת מרד בר כוכבא חצבו המורדים היהודים בבטן ההר מערכת מסועפת של מחילות ומנהרות. השיטוט במחילות אלו, שנועדו במקורן להליכה זקופה, מהווה חוויה מרתקת.

כמו כן, בימים שלישי, רביעי וחמישי במסגרת מיזם "נושמים תרבות", יתקיימו באתר בשעות אחר הצהריים והערב הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים

גן לאומי הרודיון פתוח בימי חול בקיץ בשעות 21:00-12:00, שישי 14:00-5:00. מה שאומר שתוכלו לבחור בין טיול זריחה שקט ואינטימי לבין בילוי ערב בניחוח היסטורי. ואפשר כמובן גם וגם.

שמו לב שבאתר יתקיימו סיורי "מאחורי הקלעים" עם עובדי האתר.

נושמים תרבות
נושמים תרבותנושמים תרבות

גן לאומי מצדה

טיולי זריחה אל ראש מצדה כבר הפכו למשהו שחייבים לסמן עליו "וי". מצד שני, לא לכולם יש כוח וחשק לטפס במעלה שביל הנחש או שביל הסוללה לפני שהשמש בכלל מראה סימני התעוררות. לכן, מרענן לגלות כי בחודשים יולי ואוגוסט הוחלט כאן להפעיל כל שישי ושבת את הרכבל כבר משעה 5:00 בבוקר. כך, ילדים קטנים או מי שמתקשים בהליכה ממושכת, יכולים להתענג על הזריחה הכי שווה במדבר יהודה.

בנוסף, הוארכו גם שעות הפעילות בכיוון השני של היממה, כך שניתן לטפס למצדה בשביל הסוללה הנוח בשעות בין הערביים (בימים שלישי וחמישי עד השעה 19:00. גישה מכיוון ערד בלבד). בערבים אלו, אגב, מתקיים המופע הלילי החדש "מצדה משקיעה לזריחה". חיזיון מפעים זה מוקרן על צדו המערבי של ההר, ועושה שימוש בטכנולוגיית Video-Mapping מתקדמת, בשילוב אפקטי תאורה ופסקול שהולחן במיוחד למופע. כך, סיפורו של ההר האדיר הזה זוכה לחיים חדשים ומרגשים במיוחד. כדי לסגור את הערב באופן מושלם, מומלץ להישאר וללון בחניון הלילה הנעים.

הגעה לחניון הלילה "מצדה מערב" ולמופע הלילי: מכיוון העיר ערד בכביש 3199. לא ניתן להגיע ברכב לחניון מצדה מערב דרך כביש 90 ים המלח. הלינה בתשלום, ונדרשת הרשמה במערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים. הגעה לגן לאומי מצדה (רכבל): מכביש 90, לצד ים ה

מלח, כ-18 ק"מ דרומית לעין גדי. בנוסף, יתקיימו באתר סיורי "מאחורי הקלעים" עם מנהלת הגן הלאומי.

גן לאומי עין חמד

הצלבנים הראשונים שהגיעו לכאן, עצרו לרגע, פערו פה ואמרו "אקווה בלה" (מים יפים, בלטינית). וזהו גם שמו הקדום של גן לאומי עין חמד, מרחב נינוח להפליא שבו מדשאות מטופחות ומוצלות, פינות פיקניק מנצחות, גשרוני אבן ציוריים וגם מבנה צלבני קדום שחובה להיכנס אליו לחקור אותו היטב. וכל זאת, במרק זעום מירושלים, ובמרחק "זעום פלוס" מתל אביב.

אז מה עושים פה? פשוט בורחים מטרדות היומיום, מטיילים עם הילדים וגם ממתינים לשעות השקיעה, מהסיבה שכעת המקום פתוח בימים שלישי, רביעי וחמישי בשעות 19:00-10:00 (בשאר הימים – שעות הפתיחה הרגילות).

ובמסגרת מיזם "נושמים תרבות", ויתקיימו בו הופעות של הופעות של אומני רחוב ומוזיקאים.

כמו כן, בכל יום שלישי תוכלו לפגוש בפעילות לכל המשפחה את שומר המעיין החרוץ ולהכין בועת קסם בגן בנוסף, יתקיימו באתר סיורים "מאחורי הקלעים" בנושא עטלפים.

הגעה: הגן הלאומי שוכן סמוך לכביש מס' 1 (ת"א-י-ם). עולים על מחלף חמד (בין הצמתים שורש והראל ומבשרת ציון) ופונים דרומה לפי השילוט.

שמורת טבע מערת הנטיפים

יש פה מישהו שלא מכיר את מערת הנטיפים שבהרי יהודה? זהו טיול שתמיד יודע להפתיע, תמיד יודע לחדש. ולא רק בגלל הקסם הגיאולוגי, שמגיע בדמות אינספור נטיפים וזקיפים, אלא גם בזכות התאורה החדשה שהותקנה במקום. היא גם ידידותית לסביבה וגם לוכדת את העין בשלל גוונים. והנה עובדה מדהימה שכאי לספר לילדים בביקור שלכם כאן: בכל 5 שנים לערך, מתארך נטיף בסנטימטר אחד בלבד. באופן זה, גילם של הנטיפים והזקיפים במערה הוא מאות אלפי שנים ויותר.

הגעה: במחלף שער הגיא (כביש 1) פונים דרומה לכביש 38 ומעט לפני בית שמש פונים שמאלה לכביש 3855. במעגל התנועה השני פונים שמאלה לכביש 3866 ומשם לפי השילוט. החודש פתוח מדי יום בשעות 18:30-10:00 (שישי עד 16:00).

אז קדימה, זה הזמן לבחור פעילות, להירשם באתר האינטרנט, להכין תיק ולצאת לטבע יחד עם המשפחה. תכינו שעון מעורר אם אתם רוצים ליהנות מהזריחה, או שתקומו מאוחר, אם אתם מעדיפים ליהנות מטיול נינוח ורגוע אל תוך שעת הערב המוקדמות. הקיץ יוצאים לטבע הישראלי!

להרשמה היכנסו לאתר:https://www.parks.org.il/

פסל חי
פסל חיצילום: צבי רבינוביץ