יערות הגשם
יערות הגשםצילום: iStock

תחזית קודרת במיוחד לעתיד האנושות, במידה וכריתת היערות המסיבית בעולם תימשך.

מחקר חדש שפורסם על ידי צוות פיזיקאים מאוניברסיטת קולג' בבריטניה טוען כי האנושות עומדת בפני "90 אחוזים של קריסה בלתי הפיכה" וכי כדור הארץ לא יוכל להמשיך ולקיים אוכלוסיה אנושית גדולה אם כריתת היערות לא תיעצר.

במחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Nature Scientific Reports טוענים הפיזיקאים כי בתוך שניים עד ארבעה עשורים בלבד כדור הארץ לא יוכל לקיים את האוכלוסיה האנושית המתגוררת בו כעת, ואם קצב כריתת היערות ימשך כפי שהוא כיום בתוך 100 עד 200 שנה ייעלמו כל היערות בעולם.

"מסלול זה של כריתת היערות יביא לאובדן של מערכות פלנטאריות תומכות חיים הנחוצות להישרדות האדם כולל אחסון פחמן, ייצור חמצן, שימור קרקע ווויסות מחזור מים. סביר להניח שהדבר יביא בסופו של דבר לקריסת התרבות האנושית שכן לא סביר לדמיין את הישרדותם של מינים רבים, כולל שלנו, על כדור הארץ ללא יערות. כמו כן ברור שלא מציאותי לדמיין שהחברה האנושית תתחיל להיות מושפעת מהיערות רק כאשר העץ האחרון ייכרת", נכתב במחקר בראשותם של ד"ר גררדו אקווינו ופרופסור מאורו בולוניה.

המחקר מסתיים בהערכה קודרת במיוחד לעתיד האנושות. "הירידה המתמשכת באיכות הסביבה עקב כריתת יערות תשפיע קשות על החברה האנושית וכתוצאה מכך הקריסה האנושית תחל הרבה יותר מוקדם. אנו מסיקים מנקודת מבט סטטיסטית כי ההסתברות שהתרבות האנושית תשרוד היא פחות מעשרה אחוזים בתרחיש האופטימי ביותר", נכתב במחקר.

לפני התפתחות התרבות האנושית, כדור הארץ היה מכוסה ב-60 מיליון קמ"ר של יערות. אולם כעת, לאחר כריתת היערות המואצת, נותרו בעולם 40 מיליון קמ"ר של יערות בלבד.