טהרן, איראן
טהרן, איראןISTOCK

על פי תחקיר שביצעה רשת בי.בי.סי בפרסית, המספר האמיתי של המתים מנגיף הקורונה באיראן עומד על 42,000 בני אדם.

זאת, בעוד על פי הנתונים הרשמיים שפירסמה ממשלת איראן מספר המתים עד לתאריך 20 ביולי עמד על 14,405 בני אדם בלבד.

התחקיר מעלה גם כי מספר הנדבקים האמיתי גבוה גם הוא משמעותית מאשר הנתונים הרשמיים של הממשלה, כאשר 451,024 בני אדם אובחנו כנשאי קורונה, לעומת 278,827 בני אדם על פי נתוני הממשלה.

איראן היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהנגיף בעולם, ובשבועות האחרונים היא סבלה שוב מעלייה תלולה במספר הנדבקים.

על פי הנתונים שחשפה רשת בי.בי.סי, המוות הראשון באיראן מנגיף הקורונה נרשם בתאריך 22 בינואר, כאשר השלטונות בטהרן דיווחו על מקרה המוות הראשון רק כחודש מאוחר יותר. מאז פרוץ המגיפה הביעו רבים בעולם פקפוק במספרים הרשמיים שפירסמה הממשלה.

הרשת הבריטית קיבלה מגורם אנונימי את המידע ולפי כל מקרי האשפוז וההדבקה תועדו בקפדנות, לרבות שמות, גיל, מין, תסמינים ואורך תקופת האשפוז, אולם המספרים הרשמיים שפורסמו על ידי הממשלה היו נמוכים בצורה משמעותית, ככל הנראה בצורה מכוונת על מנת להימנע מהודאה בכישלון ניהול המגיפה.

הגורם אמר לרשת הבריטית כי החליט לחשוף את הנתונים האמיתיים "על מנת לשפוך אור על האמת ולסיים את המשחקים הפוליטיים בנוגע למגיפה", לדבריו.

הנתונים חושפים עוד כי בטהראן הבירה נרשם מספר המתים הגבוה ביותר עם 8,120 בני אדם שמתו מקורונה, בעוד בעיר קום, מוקד ההתפרצות הראשון של הנגיף, נרשמו 1,419 מקרי מוות שמהווים מוות אחד לכל אלף תושבים. בתחילת המגיפה בחודש מרץ נרשמו מספר מקרי מוות פי חמישה מאשר הנתונים הרשמיים שפירסם הממשל בטהרן. לאחר מכן הוטלו הגבלות ומספר מקרי המוות ירד, אולם לאחר הסרת ההגבלות שוב נרשמה עלייה משמעותית במקרי המוות אך למרות זאת הנתונים של הממשלה הצביעו על מספרים נמוכים בהרבה.

רופאים בטהרן אמרו לרשת בי.בי.סי כי "משרד הבריאות האיראני נמצא תחת לחץ של גורמי ביטחון ומודיעין בתוך איראן". אחד הרופאים אמר בעילום שם כי "משרד הבריאות האיראני נמצא בהכחשה מתמדת. תחילה לא היו להם ערכות בדיקה מספיקות, וכאשר כבר קיבלו אותם, לא נעשה בהם שימוש מספיק".