כוח צה״ל בגבול הצפון. ארכיון
כוח צה״ל בגבול הצפון. ארכיוןצילום: דובר צה״ל

רצף האירועים הביטחוניים של הימים האחרונים בגבול הצפון מעלה שורת שאלות סביב כוונותיו של ארגון החיזבאללה וסביב תגובותיה של ישראל ובעיקר סביב החשש שהאירועים יתפתחו לכדי עימות כולל.

האלוף במיל' אייל בן ראובן, שבין תפקידיו הצבאיים היה מפקד הגיס האחראי על גזרת לבנון, סגן מפקד פיקוד צפון אוגדונר מילואים בגזרת הצפון ועוד, מתייחס לדברים.

"מדובר בחלק ממערכה גדולה שמתנהלת בין איראן לישראל. ישראל קבעה קווים מוצדקים מאוד שעל פיהם איראן לא תהיה בסוריה. אלו קווים מוצדקים כי המשמעות של כוחות איראניים בסוריה היא עימותים ועוד עימותים ולכן צריך למנוע זאת בכל דרך", אומר בן ראובן.

"שלשום בלילה זה התחיל עם חוליה שניסתה להיכנס ולשים מטען. זה לא אירוע שניזום על ידי אסאד או הרמטכ"ל הסורי. זו מיליציה בהכוונה איראנית שמנסה לעשות פעילות ולא בהכרח קשורה לחיזבאללה שטוען שעדיין לא השלים את התגובה שלו בלבנון". לנוכח ההבדל בין הגורמים עומדים מאחורי הפעולות האחרונות מגיע גם ההבדל בתגובה הצה"לית:

"צה"ל מייצר תגובה בהירה וברורה להמחשת האחריות של סוריה לכל מה שקורה מגבולה לכיוון ישראל. המסר הוא שסיפור המיליציה האיראנית יביא לפגיעה בהם. בפעולה הלילה ניתן לראות הבדל בתגובה, בסוריה ההנחה היא שלסורים כמעט ואין יכולת תגובה לעבר שטח ישראל, מאחר ולסוריה כמעט ואין חיל אוויר, אין ממש צבא, ועסוקים שם בניסיונות לשלוט טוב יותר, לכן הסבירות שיעשו משהו משמעותי קטן מאוד. לעומת זאת בלבנון הסיפור אחר, ולכן צה"ל פועל אחרת בין השאר משום שכאשר הגליל מלא בנופשים אנחנו לא רוצים פעולה שתגרור מערכה גדולה".

בדבריו מדגיש בן ראובן כי המכנה המשותף של הפעולות הוא עמידתה של איראן מאחוריהן, על אף שהמבצעים הם אחרים. על הסיכוי שהאירועים האחרונים גם יובילו למערכה ולהסלמה הוא אומר: "ישראל פועלת בשיקול דעת ו"הולכת על ביצים" בעניין הזה כי אנחנו לא רוצים מערכה וגם חיזבאללה לא רוצה מערכה גדולה ואת זה צריך לנצל. למעשה יש כאן אינטרס משותף".

על מצבו של ארגון ה חיזבאללה בימים אלה הוא מוסיף ואומר כי "חיזבאללה במצוקה ענקית בלבנון. לבנון היא מדינה בפשיטת רגל עם הפגנות ומהומות כשהאצבע המאשימה של אזרחים רבים היא כלפי חיזבאללה. האמריקאים לא מעבירים להם סיוע כלכלי כל עוד חיזבאללה פועל בשטחה.

''יש כאן מערכת שלמה שפועלת, גם ישראל, גם ארה"ב וגם רוסיה מבינות שאיראן בסוריה זו בעיה גדולה. אנחנו רואים שעל פי מקורות זרים ישראל פועלת בשטח סוריה ורוסיה לא מפריעה לפעילות הזו, למעט הצהרה כזו או אחרת".

בדבריו מזכיר בן ראובן את המגעים מול הרוסים להם היה הוא עצמו שותף בשבתו כחבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "יש גם הבנות מול הרוסים שמבינים היטב שמדובר בבעיה אבל הם לא יכולים לפעול מול האיראנים בגלל האינטרסים שלהם אז הם מאפשרים לישראל לפעול".

לנוכח כל אלה ועל אף הניסיון להלך בזהירות מירבית בגבול הצפון סבור בן ראובן כי אופציית ההסלמה קיימת ו"צה"ל צריך להיות ערוך למערכה בצפון". בהקשר זה הוא מזכיר את דבריו החמורים של מבקר המדינה על ליקויי המיגון בצפון, סוגיה שיש לפעול בה ולהסדיר אותה בהקדם.

בן ראובן אינו מקבל את התחושה לפיה האירועים האחרונים מעלים את רף ההסלמה לעומת העבר וקובע כי מדובר במערכה מתמשכת שזוכה לתשומת לב תקשורתית בעקבות דבריו של נסראללה במידה ואחד מאנשיו נהרג, וכמי שלמדו להקשיב לדבריו של מנהיג חיזבאללה הדברים זוכים לתשומת לב.

"המערכה בסוריה של ישראל מול איראן תחת כיפה רוסית שנמצאת בשטח היא מערכה שבה אחת לזמן מה מישהו תוקף בסוריה. על חלקה שומעים ממקורות זרים ועל חלקה לא שומעים. יש מערכה של סייבר ומודיעין ועוד.

''מדובר במערכה מתמשכת וכשנפגע איש חיזבאללה נסראללה מדבר וזה קופץ לתקשורת. למדנו להקשיב טוב למילים הללו של נסראללה. גם הפעולה הלילה, שבוצעה ברמה מאוד נמוכה, היא חלק ממערכה מתמשכת. הכוחות האיראנים נדחקים מזרחה לכיוון הגבול העיראקי, ולכן אנחנו שומעים שאותם תוקפים תוקפים במזרח. זו מערכה מתמשכת שבה צריך למעט במילים".