עו"ד רואש
עו"ד רואשצילום: באדיבות המצולם

עו"ד אברהם רואש, נכה 100 אחוזים המתמודד עם שיתוק מוחין ומתנייע בעזרת כיסא גלגלים ממנוע, פונה לראש המינהל האזרחי, תא"ל רסאן עליאן, בקריאה לאפשר את הנגשת מערת המכפלה לבעלי צרכים מיוחדים שאינם יכולים נכון להיום להיכנס אל המערה ולהתפלל בה.

נזכיר כי לאחר לא מעט דיונים סביב הסוגיה הורה שר הביטחון, בני גנץ, לפתוח בהליכי הנגשת מערת המכפלה לבעלי צרכים מיוחדים, אולם במינהל האזרחי הוחלט לעכב את ביצוע ההנחיה ולאפשר הגשת התנגדויות לפרויקט במשך 21 יום.

בראיון לערוץ 7 מספר עו"ד רואש על בקשתו שהוגשה תחת הכותרת 'אישור הומניטרי להנגשת מערת המכפלה': "כרגע אין נגישות. הפרויקט הזה נועד לאפשר לבעלי מוגבלויות להגיע בצורה נאותה לקברי האבות. עבורנו זה יותר ממשאת נפש. זה החיבור שלנו למורשת ישראל. כשהמקום לא נגיש לבעלי מוגבלויות יש כאן אמירה סמויה שמנתקת אותנו מהשורש היהודי והשייכות לכל המורשת היהודית".

על המניע שעיכב עד כה את מיזם ההנגשה הוא אומר כי "בחוק יש אפשרות להוציא פטור מהנגשה עבור אתרים שמוגדרים כמיועדים לשימור. המינהל לא רוצה להיכנס למערבולת הוויכוחים הפוליטיים והחליט להשתמש בסעיף שמקנה פטור למקומות כמו מערת המכפלה, למרות שלדעתי צריך להחריג את המערה מהסעיף הזה כי מדובר בבית תפילה שהוא הרבה יותר מאתר לשימור ארכיאולוגי. כבית תפילה הוא נועד לאפשר לאדם להתחבר לשורשים שלו. אם לא ננגיש את המערה נרחיק אוכלוסיות שלמות מהאתר".

במכתבו לתא"ל עליאן כותב עו"ד רואש:

הריני בא אל כבודו בבקשה שיחזור בו מן ההחלטה שלא לאשר את הנגשתה של מערת המכפלה (להלן: "ההחלטה").

אני, עו"ד אברהם רואש, יליד 1977, אדם המתמודד עם שיתוק מוחין ומתוך כך מסתייע בכיסא גלגלים ממונע.

ההחלטה שלא להנגיש את מערת המכפלה פוגעת בי ובחבריי הנכים אשר אורח חייהם הדתי מקנה לביקור במערת המכפלה משמעות רוחנית מעצימה. משמעות רוחנית זו היא כה רבה ועוצמתית עבורי הרבה יותר מן השיחה אצל הפסיכולוג, מן השיחה עם הרב.

לא זו בלבד שאיני מרגיש כשווה בין שווים מאז התקבלה ההחלטה שלא להנגיש את המערה ,אלא אני חש שגם הבילוי הקטן הזה נתקל בקשיים בירוקרטים אשר מונעים ממני את הזכות הלגיטימית להגיע אל המערה ככל אדם ולא על כתפיהם של חיילינו היקרים כאילו הייתי להם לסיום מסלול ומסע כומתה.

נכון, אני יודע שניתן למצוא היתרים ופטורים להנגשת המערה עקב היותו מבנה ארכיאולוגי הנועד לשימור הנדסי (טופס 37), וכן עקב טענות פוליטיות שונות ומשונות . אך נדמה כי יש להחריג את מערת המכפלה מכל אתר ארכיאולוגי אחר. דומה כי מידור הנכים ממערת המכפלה כמוה כעקירה שלנו, של אנשים עם מוגבלות, מן השורש היהודי, מן המקום בו התהוותה זהותה של האומה היהודית. יש שיגידו שאני מגזים עם השוואה זו, אך כאדם דתי אני חש את החסר בכל פעם שאני מוותר לפקוד את קברותיהם של הקדושים ע"ה, מתוך מחשבה שאינני רוצה להימצא בסיטואציה שרבים אוחזים בי, בבגדיי או באמצעי העזר שאיתי.

אני מבקש את הזכות להתפלל במערה ככל אדם, אני בסה"כ מבקש להתפלל בכבוד. אנא היעתר לבקשתי. אציין שבקשתי זו מוגשת בשם עצמי אולם הנני לפה לאנשים רבים כמוני אגב גם מהצד המוסלמי והנוצרי אשר אף הם רצונם הוא אחד. להתפלל בכבוד .

אני שוב פונה לכבודו בבקשה שיחשוב שנית ויבין שפיתרון ההנגשה אינו פוליטי אלא הומניטרי. על המינהל למצוא את הדרך לעזור לכולם בני כל הדתות והלאומים .

מדוברות היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: בהמשך להנחיית שר הביטחון, בתאריך 04.08.20 (שלישי) התכנסה ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי על מנת לדון בבקשה להיתר בנייה לטובת קידום פרויקט הנגשת מערת המכפלה.

לבקשת מגישי ההשגות, יועברו לעיונם החומרים המקצועיים שעמדו בפני ועדת המשנה לתכנון ורישוי, וכן ניתנה להם האפשרות להעביר התייחסותם בכתב לוועדה תוך 21 יום. לאחר מכן, תתקבל ההחלטה הסופית על ידי הוועדה.