פרופ' זאב רוטשטיין
פרופ' זאב רוטשטייןצילום: הלל מאיר/TPS

במרכז הרפואי הדסה בירושלים מזהירים כי אם הממשלה לא תעביר אליהם 60 מיליון שקל עד יום שישי לצורך פעילותו השוטפת, יהיה בית החולים נתון בסכנת סגירה, כך מדווח הבוקר העיתון 'מעריב'.

הדסה הוא אחד מבתי החולים הציבוריים התלוי בהזרמות כספים שוטפות מצד הממשלה.

בחודש יולי האחרון הועבר למרכז הרפואי סכום של 50 מיליון שקל בעיכוב של יומיים, מה שפגע לטענת מנהליו ביכולת לקיים יחסים תקינים מול ספקים ולפגיעה בציוד הרפואי.

בית החולים הדסה נחשב לזה שסופג את הנזקים העיקריים ממשבר הקורונה שכן התפוסה במחלקה הייחודית לטיפול בנגיף עומדת על יותר מ-200 אחוזים, כפול מכל בית החולים אחר. בנוסף, 91 מאנשי צוות בית החולים שוהים בבידוד - יותר מכל בית חולים אחר בישראל.

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, לא מסתיר את דאגתו. "לאור הקורונה, הפעילות הכלכלית של הדסה תלויה בהזרמות של תקציבים מהממשלה. יש אצלנו עשרות חולי קורונה. אנחנו בית החולים המאשפז הכי הרבה ולוקח עליו את החלק הכי גדול בטיפול בחולי קורונה בארץ. הצוותים שלנו עובדים יום ולילה ללא הפסקה כדי להציל חיים. וזה עוד לפני שהגענו לחורף. בד בבד, אנחנו נתקלים בקושי של הזרמת כספים מצד המדינה. כמו שהיה ביולי”.

"חייבים לוודא שהסכום יועבר במלואו עד סוף השבוע, כי אחרת המשמעות היא דלדול רציני ברמת התרופות והחומרים. כשאין ודאות, דירקטוריון הדסה מכריז על ‘הערת עסק חי’. הדירקטוריון הכריז על כך לפני חודשיים, כתוצאה ישירה לכך שאין ודאות בתשלומים העתידיים לבית החולים. כפועל יוצא, ספקים מוכנים לתת לנו תרופות וחומרים רק במזומן. בהיעדר מזומן, אין לנו אפשרות לקבל חומרים שדרושים לעבודה שוטפת. נוסף לכך, 60 מיליון השקלים הם החלק העיקרי מהמשכורות שיש לשלם בסוף החודש לעובדים".

“הכסף של חודש יולי הגיע ביומיים איחור, מה שיצר בעיה קשה עם הספקים. עכשיו עוד פעם כוססים ציפורניים בהמתנה לכך שיגיע הכסף כדי שנוכל גם לרכוש מלאי וגם לשלם משכורות. אם זה לא יגיע – לבית החולים לא תהיה ברירה אלא להיסגר בהיעדר ציוד מספק וכוח אדם”, מסכם רוטשטיין.

ממשרד הבריאות נמסר כי "משרדי הבריאות והאוצר פועלים למצוא פתרון הולם לבעיות התקציביות והתזרימיות כאחד, מנטרים באופן רציף את מצבם הפיננסי של בתי החולים הציבוריים ומקדמים מנגנוני שיפוי משמעותיים ושוויוניים שיסייעו לבתי החולים להיחלץ ממצוקתם, כך שסך הכנסות בתי החולים בשנה הנוכחית לא ישתנה בצורה משמעותית לאור משבר הקורונה, זאת לצד פיצוי מיידי על כלל ההוצאות אשר נגרמו עקב מגיפת הקורונה".