אי ודאות?
אי ודאות?iStock

הרב יצחק מנדלבאום הוא פסיכולוג קליני כבר מעל עשרים שנים. גולת הכותרת של עבודתו היא מה שהוא מגדיר 'יילוד זוגות'. לדידו, זוג שנולד ומתחבר לאיטו - משול לתינוק היוצא מרחם אימו. לפעמים הלידה קלה וטבעית, לעיתים נצרך ניתוח קיסרי והתערבות של רופא שיציל את הקשר. או במקרה של זוגיות - פסיכולוג שינחה את בני הזוג תהליך קבלת ההחלטה האם להישאר יחד או להיפרד. "אני עובד עם זוגות שכבר נמצאים בקשר אבל יש להם דילמות והם לא מצליחים להחליט אם להתחתן או להיפרד", מספר מנדלבאום. "המטרה שלנו היא לסיים את זה בצורה טובה, לאו דווקא להתחתן - אבל לא למשוך את זה ללא תוחלת".

איך אפשר לעזור לזוגות לקבל החלטה כל כך גורלית?

"כשיש הסתבכות בקשר, מריבות וקונפליקטים – ניתן להסתייע בדרכי עבודה הקלאסיות של טיפול זוגי. כשמדובר בקושי להחליט – חשוב לעבוד באופן מותאם. קושי להחליט הוא מושג פחות מוכר והוא חוצה קהלים. אני מכנה אותו 'ליקויי החלטה', על משקל 'ליקויי למידה'. יש אנשים שמתקשים לקבל החלטות ברמות שונות; מרמת קושי של אילו נעליים לקנות או לנעול ועד כאו שמתקשים רק בקבלת החלטות מאוד גורליות.

לפני הכל, צריך לדעת שיש מושג כזה 'לקויות החלטה' ואנשים שהם 'לקויי החלטה' צריכים להתנהל אחרת מאדם רגיל. אדם שהוא 'לקוי החלטה' לא אמור להרגיש שלימות של הלב בזמן קבלת ההחלטה. יש לו ליקוי מסויים שמונע ממנו להרגיש את זה. מאידך, לאדם שאינו 'לקוי החלטה' – כדאי בהחלט להרגיש שלם. אני מאבחן מי שבא אליי - האם הוא לקוי החלטה או לא ומשם כבר פשוט יותר להחליט".

איך מתגברים בפועל על החששות שמונעים אותנו מלקבל החלטה?

"קודם כל מבינים ובודקים באמצעות התבונה שהכיוון הוא טוב וההיתכנות גבוהה. מי שקפץ למים מגובה - עשוי להכיר את החרדה האופפת לפני הקפיצה. במקרה כזה חשוב לוודא שהקפיצה בטוחה, ושהמים עמוקים דיים, ואז ליצור הבחנה בין תחושת החרדה והתסריטים השליליים הבאים עמה ובין המציאות. 'זה שאני מפחד לקפוץ - לא אומר שאני אתרסק'. היו כאלו שעצם הכרת המושג 'ליקוי החלטה' שחרר אותם ואיפשר להם להחליט, ויש כאלו שזקוקים לליווי צמוד. יילוד זוגות אצלי אורך בממוצע בין מפגש אחד לששה מפגשים".

מה המקרה הכי קשה של לקויות החלטה?

"יש מקרים קשים למכביר. אחד השיאים היה כשמישהו היה ברמת חרדה קיצונית, לאורך כל הדרך, ובעקבות החשש שהוא לא יחזיק מעמד בחופה הוא ביקש מהרב לא להזמין מברכים לשבע ברכות אלא להריץ את החופה במהירות, וכך היה. הייתי שם במעמד בחופה, האנשים לא הבינו למה הרב מריץ. יתכן שחשבו שזהו המנהג של הרב. בני הזוג יצאו בריצה לחדר הייחוד. מבחינתי סיימתי את עבודתי, ושבתי לביתי. כבר בדרך קיבלתי SMS מהחתן שהיה בתוך חדר הייחוד: 'יצחק, זה עבר'. עברו כבר כמה שנים מאז, ולשמחתי הם חיים באושר.

על מה אתה הולך לדבר בהרצאתך המקוונת במסגרת פרוייקט 252?

"יש שבעה סוגים לפחות של 'לקויות החלטה' ובהרצאה אני אעסוק בכמה מהם, ואפתח את האפשרות שלעיתים הדרך היא נכונה גם אם הלב אומר אחרת.

יש לי בקבוק ליקר דובדבנים בחדר, וברגע קבלת ההחלטה, בין אם היא להיפרד ובין אם היא להתחתן – אנו שותים 'לחיים' ומברכים. זהו רגע מרגש. אפשר להגיע בסוף להחלטה. "ומי שיחליט פעמיים יקבל שתי כוסיות" , צוחק הרב מנדלבאום בדרכו לעוד השקת כוסית. הלוואי שהפעם ייצא מזה עוד בית נאמן בישראל.

הרצאתו המקוונת של הפסיכולוג הרב יצחק מנדלבאום בנושא 'לקויות החלטה' תשודר במסגרת 'פרוייקט 252' ביום רביעי בשעה 21:00. להצטרפות לפרוייקט לחצו כאן.