מאחורי הדלתות במח"ש
מאחורי הדלתות במח"שצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, והיועמ"ש אביחי מנדלבליט הציגו היום את פרטיה העיקריים של הרפורמה במח"ש (המחלקה לחקירת שוטרים), ולפיה שוטרים לא יועסקו עוד במח"ש אלא אזרחים בלבד. כמו כן כוללת הרפורמה ייצוג מוגבר למיעוטים, טיפול מהיר בפשעי שנאה, הנגשת מח"ש לציבור הרחב ועוד.

היעד אותו מציב משרד המשפטים ברפורמה היא ייעול המערכת ושינוי המציאות בה רוב מוחלט של תיקי החקירות גד שוטרים נסגרים או אפילו לא נחקרים כלל. עו"ד מעיין חיימוביץ, מתמחה בדין הפלילי, מתייחסת בחיוב רב לרפורמה החדשה.

"אני מברכת על כך שהגיע הזמן שמישהו זעק את הזעקה שהמשפטנים זועקים כבר שנים רבות", אומרת עו"ד חיימוביץ המעריכה כי "מה שדחף קדימה זו התקופה האחרונה שבה יש תקשורת ויש צילומים סלולריים".

"עד לאחרונה הגיעו לקוחות עם פגיעות וחבלות גוף וטענו שהוכו על ידי שוטרים, אבל מצאו את עצמם מול תביעה של שוטרים נגדם, מה שהפך למילה מול מילה. היום, כשיש מצלמות בכל מקום, בין אם מצלמות אבטחה ובין את מצלמות סלולאריות, הכול חשוף. הציבור צועק את צעקתו ואומר שהגוף שאמור להגן עליי פוגע בי".

בדבריה מדגישה חיימוביץ כי "כסנגורית מזה למעלה מעשור, מדובר על סך הפירות הרקובים שמבאישים עץ שלם. לא כל משטרת ישראל רקובה, אבל אפשר לומר שאלה שרקובים מוציאים שם רע לכל השאר. אותם תפוחים רקובים מגיעים לאנשים שלהם שמחליטים לחקור אותם, ואז הכול נשאר בתוך המשפחה".

עו"ד חיימוביץ מציינת כי נתוני ההרשעות מלמדים על גודל העיוות. בעוד אחוזי ההרשעות של אזרחים עומד על כ-96 אחוזים הרי שאחוזי הרשעות מח"ש עומדים על 3 אחוז בלבד. "זה לא הגיוני. אנחנו הרי רואים את הקלות של שימוש בטייזרים בהפגנות, את השימוש בזרנוקי מים בראש, זה לא נורמאלי. מישהו צריך לתת את הדין".

המציאות העכשווית היא ש"שוטר פותח תיק לשוטר, יושבים על כוס קפה וסוגרים עניין על מי מנוחות עם לכל היותר נזיפה קטנה או החלפת מיקום בתפקיד. מה העונשים שמקבלים? מישהו יודע? לדעתי זה מידע חסוי", היא מלינה.

איך בכלל קורה מצב שבו שוטרים שאמורים להיות תחת אחריות המשרד לביטחון פנים עוברים לשרת במח"ש הנתונה תחת משרד המשפטים? גם חיימוביץ' עצמה אינה יודעת איך הדברים מתנהלים בפועל, אם כי להערכתה התפקיד במח"ש הופך להיות תפקיד נוסף של שוטרים עורכי דין שעוברים לעבוד במחלקה.

"אם הרפורמה הזו תעבור ככתבה וכלשונה על כל סעיפיה, החברים הללו במח"ש יצאו לתביעות ולשאר המערך הפלילי. הם הרי שוטרים לכל דבר ועניין ואין סיבה שהם לא ימצאו את עצמם במערכת הרגילה. התביעה והפרקליטות ישמחו לכוח אדם חדש".

באשר לכוחות החדשים שיצטרכו להשתלב במח"ש היא אומרת כי אלה יצטרכו להיות כאלה שעברו הכשרה כעורכי דין וכמשפטנים ורק לאחר מכן עברו הכשרה נוספת להיכרות עם עולמה של המשטרה, ולא להיפך, לא תהיה מציאות שבה שוטרים שגדלו וחיו בתוך המשטרה, מכירים את כולם וקרובים לכולם שם, יוכשרו כעורכי דין ויעברו למח"ש.

"זו לא פעם ראשונה שהנושא עולה", מזכירה חיימוביץ. "מדי פעם זה עולה לכותרות בעקבות אירוע גרנדיוזי שמגיע לחדשות, ואז מגיע עורך דין שדורש לעשות מעשה, ומישהו מעלה הצעת חוק קטנה. זה אף פעם לא הגיע לממדים של היום והלוואי שהפעם הרעש הגדול שזה עושה יהיה כמו התוצאה שצריכה להיות ולא רק רעש בלבד".

עו"ד מעיין חיימוביץ
עו"ד מעיין חיימוביץצילום: גבריאל בהרליה