מסתננים בתל אביב
מסתננים בתל אביבצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

גורם ישראלי המעורה בשיחות בין ישראל וסואן אומר לעיתון "ישראל היום" כי מתנהלים דיונים גם בנושא החזרת המסתננים הסודאנים לארצם.

הגורם לא פירט היכן עומדים הדברים והאם הושגו הסכמות. על פי ההערכות יש בישראל כ-‭7,000‬ תושבים סודאנים שנכנסו לישראל באופן לא חוקי.

בשל חוסר היציבות הפנימי בסודאן ועל רקע מחאות מצד השמאל הפוליטי בישראל, כל מאמצי הממשלות האחרונות להוציא את המסתננים למדינה שלישית או להשיבם לארצות המוצא שלהם, לא צלחו.

אתמול אמר דובר משרד החוץ של סודאן, חיידר בדווי, בראיון לרשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית כי ארצו מצפה להסכם שלום עם ישראל שיהיה מבוסס על האינטרס של חרטום "מבלי להקריב את הערכים הקבועים שלה".

"אין שום סיבה להמשך העוינות בין סודאן וישראל", הדגיש והוסיף, "לא נכחיש את קיומם של מגעים".

בדווי הבהיר כי סודאן וישראל ייהנו מיתרונות ומפירות הסכם שלום ביניהן וכי משרד החוץ הסודאני מצפה למגעים עם הצד הישראלי למען חתימת הסכם שלום. הדיפלומט הסודאני שיבח את המהלך של איחוד האמירויות בחתימת הסכם נרמול היחסים עם ישראל, והוסיף כי מדובר באומץ ובגבורה בכך שהמדינה התוותה את הדרך הנכונה ליתר מדינות ערב.

משרד החוץ בסודאן יצא כמה שעות מאוחר יותר נגד דברי הדובר בדבר קיום מגעים עם ישראל בדרך להסכם היסטורי בין המדינות. בדיווח נטען כי הדובר אינו מוסמך להצהיר הצהרות בהתייחס לשלום עם ישראל.

בישראל בירכו על דברי דובר משרד החוץ הסודאני. "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור", אמר ראש הממשלה נתניהו והוסיף, "נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות".

שר החוץ גבי אשכנזי ציין כי הודעת משרד החוץ הסודאני מצביעה על השינוי המהותי המתחולל בימים אלו במזרח התיכון בכלל ובסודאן בפרט, "בדיוק ‭ 53‬ שנה אחרי ועידת חרטום שבה קראה סודאן להתנגד להכרה ולהסכם שלום עם מדינת ישראל. הפעילות הדיפלומטית הישראלית בהובלת משרד החוץ מייצרת הזדמנויות חשובות נוספות כמו הקשר בין ישראל וסודאן".