דגם האב טיפוס
דגם האב טיפוסצילום: אורבן איירונוטיקס

'הצלה־אייר', חטיבת התעופה של ארגון 'הצלה' העולמי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת ההזנק הישראלית 'אורבן איירונוטיקס' שמפתחת כלי טיס עירוניים לשימושים מגוונים.

במסגרת שיתוף הפעולה בין הצדדים תפתח ותייצר החברה הישראלית דגם מיוחד של אמבולנס מעופף לחילוץ והצלה ושירותי חירום רפואיים.

ארגון 'הצלה' העולמי הוא ארגון רפואת חירום הנמצא בעשרות ערים ברחבי העולם בהם קיימות קהילות יהודיות. כל קהילה מתקצבת את ארגונה בפני עצמה והתקציב ה"הצלה" הכולל של כל הקהילות משוער בכ300 מליון דולר לשנה.

אורבן איירונוטיקס מפתחת מסוק מהפכני לשימוש באזורים של בנייה צפופה. כלי התעופה שמפתחת החברה איננו נזקק לכנפיים או רוטור חיצוניים, מה שמאפשר לו להמריא ולנחות אנכית גם באזורים של צמחייה צפופה או בשטחים אורבאניים צפופים ועמוסים בחוטי, עמודי חשמל, אנטנות ועוד. עלותו של מסוק כזה היא כ-5 מיליון דולר.

על פי ההסכם הראשוני אורבן אירונאוטיקס תפתח דגם מיוחד של אמבולנס מעופף לפי דרישות הארגון, וארגון הצלה העולמי יסייע להפיץ אותו בקרב ארגוני ה-EMS (ארגוני הצלה וחירום העולמים דוגמת הצלב האדום וכד'). שווי העיסקה הראשונית הינו עשרות מליוני דולרים בודדים, כשהפוטנציאל לאחר השיווק לשאר ארגוני ההצלה העולמיים מוערך במאות מיליוני דולרים.

אחת המשקיעות הגדולות ביותר באורבן היא קבוצת 'בסדנו' שמשקיעה בעשרות סטארט־אפים, מיזמי נדל"ן ופיננסים מזה כעשור. בסדנו באמצעות חברת הבת האמריקאית שלה שמייצרת שיתופי פעולה וחיבורים עבור החברות בפורטפוליו שלה. היא גם מי ש"תפרה" את שיתוף הפעולה הזה.

המנכ"ל והמייסד של 'בסדנו', ר' אליעזר גרוס:"עבדנו על זה הרבה מאוד זמן. זהו הסכם ארוך טווח שיתן מענה יחיד מסוגו בעולם לחילוץ והצלה בעיתות חירום".

מה כולל שיתוף הפעולה?

מטבע הדברים אני לא יכול להרחיב אבל במרכזו של ההסכם נמצא פיתוח של כלי טיס ייעודי להצלה וחילוץ שלא יוגבל בשל האילוצים שיש בשטחים עירוניים. זהו הסכם לטווח ארוך של עשר שנים ויותר. בשלב הראשון הוזמנו כמה כלים בודדים לניסיון אך בהמשך ההסכם עשוי להגיע למאות מיליוני דולרים, מכיון שהצלה באמצעות קשריה תסייע להפיץ את המסוק בכל סניפיה בעולם, וגם לסוכניות חרום אחרות בכל העולם.

ארגון 'הצלה' קם כדי לתת מענה לדקות הקריטיות עד הגעת האמבולנסים. 'הצלה אייר' עמה חתמנו על שיתוף פעולה מבקשת לקצר עוד יותר את זמן ההמתנה לכוחות החילוץ באמצעות כלי טיס ייעודי שיכול לעקוף את הפקקים גם בערים צפופות ועמוסות במיוחד. החיבור הזה היה מתבקש.

איפה נמצא המסוק בשלב הזה, הוא כבר יצא משולחן השרטוט?

בוודאי! יש כבר אב טיפוס שנועד לשוק הביטחוני שעבר יותר משלוש מאות מבחני־טיסה, ואין לו תחרות בעולם. על בסיס אב הטיפוס הזה, מפותח המסוק בגרסה שמיועדת לתחום רפואת החירום ומותאם להטסת חולה, שני פרמדיקים, טייס, אדם נוסף וכל הציוד הרפואי ההכרחי לרפואת חירום מיידית. הרעיון המרכזי הוא שהוא לא מוגבל. הוא יכול לנחות באמצע רחוב פקוק ועמוס ברכבים.

אני רוצה לומר עוד מילה על הצלה אינטרנשיונל ועל החשיבות שאנחנו רואים בשיתוף הפעולה שלנו איתם. זהו ארגון המתנדבים הגדול ביותר לרפואת חירום בעולם וכבר היום מפעילה חטיבת התעופה שלו מטוסים פרטיים להטסה רפואית דחופה בחינם ליהודים ולכאלה שאינם בני ברית. אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה איתם ושמחים להיות שותפים לפעילות החסד הזו.

יש עוד שת"פ עם חברות נוספות?

לפני חצי שנה חברת בת של חברת אורבן חתמה הסכם לשת"פ עם חברת בואינג. הצדדים מגישים במשותף לצבא האמריקאי הצעות לרכישה לפי דרישת זרועות של הצבא האמריקאי, יש דרישה לדגם ספציפי עבור חיל הנחתים יש דרישה עבור חיל האוויר וגם גם עבור הכוחות המיוחדים, לכל אחד מאלה יש דרישות אחרות והדגמים שאנחנו בונים מותאמים לפי הדרישה. יש מעט מאוד חברות קטנות שעובדות בשיתוף פעולה עם בואינג מול צבא ארה"ב. עסקאות עם הצבא האמריקאי הן עסקאות של מיליארדי דולרים. כרגע אנחנו נמצאים בשלב של RFI ואם המסוקים עונים על הדרישות שלהם תתבצע הזמנה. בנוסף, יש עוד מעל 10 פרויקטים עם גופים פחות מוכרים, חלק בעז"ה יבשילו להזמנות.

אנחנו נמצאים גם בשיתוף פעולה עם חברת 'אדמה' (לשעבר מכתשים אגן) חברת הדשנים הגדולה בעולם, לפיתוח מסוק ריסוס על בסיס אב הטיפוס שלנו. כיום מטוס ריסוס שמוטען בחומר הרעיל אינו יכול לעבור מעל ערים והוא נאלץ לבצע עיקופים שעולים זמן וכסף. מסוק ריסוס לעומת זאת מגיע לשדה מוטען במקום בחומר הרעיל ומפזר אותו בשדה בלי סיכונים מיותרים. גם כאן יש פוטנציאל לעסקאות אדירות.

אתם לא חושבים להנפיק את החברה?

אנחנו כרגע בשלב הפרוטו־טייפ. אבל בהחלט יש מחשבות על העתיד. התפקיד שלנו בקבוצת בסדנו הוא לשמור על האינטרסים של המשקיעים שלנו ולהשיא להם את התשואה הטובה ביותר שנוכל להשיג עבורם. ברוך ה' שאנחנו על המסלול הנכון, עוד יהיו קשיים בדרך אבל בסופו של דבר אני מקווה שנוכל לעשות אקזיט שישתלם עבור המשקיעים. הנפקה היא לא נושא לדיון בתקשורת. כרגע אנחנו ממוקדים בהגדלת פוטנציאל ההכנסות של אורבן שאנחנו מחזיקים באחוז המניות הגבוה ביותר אחרי המייסד שלה.

אגב, מתי המסוק הזה אמור להתחיל לתפקד?

יש לנו כבר דגם שעובד שעליו צריך לעשות פיתוחים נוספים ולהעביר אותו לייצור סדרתי. ההערכה היא שיקח שלוש עד חמש שנים לסיים את שלב הפיתוח והאישורים על־ידי הרשויות ולהגיע לשלב של ייצור סדרתי.

רוצים לשמוע עוד?