הריבונות - המשך מורשת אוסלו
הריבונות - המשך מורשת אוסלוצילום: קובי גדעון, לע"מ

עיתון 'המבשר' פרסם תחקיר היסטורי בו מובאת עמדתה המסורתית של היהדות החרדית נגד מסירת שטחים ממנה נגזרת ההתנגדות העקרונית לתוכנית הריבונות של טראמפ במתוכנתה המוצעת.

בפתח התחקיר מודגש שכמו לאורך כל שנות אגודת ישראל, גם עתה, במידה וסוגיית הריבונות תידרש להכרעה, ההחלטות המעשיות יתקבלו על ידי מועצת גדולי התורה של התנועה.

"יחד עם זאת, הקדשנו זמן רב ובדקנו את הארכיונים של אגודת ישראל כמו את העיתונים המרכזיים שיצאו לאור ברחבי העולם היהודי עד ימינו, מעת שאומות העולם העלו את שאלת ארץ ישראל בעולם היהודי ועד הנה", מסביר כותב התחקיר.

בשלב סיכום התחקיר כותב עורך התחקיר כי במבט לאורך השנים בולטת העובדה שבכל המבחנים השונים שעלו, הביעו גדולי התורה את דעתם, שלא השתנתה משנת תרצ"ז עד שנת תשס"ה.

"אותה דעה הקובעת שאין לשום אומה ולשון חלק בארץ ישראל מלבד עם ישראל, וששום אומה ולשון אינה יכולה לערער את שבועת הבורא שנשבע לתת את כל הארץ הזאת לעם ישראל, ומלבד עם ישראל אין לשום אומה זכות בארץ.

"דעה זו, הביעו גם בעת שלא חסרו שטחים בארץ ישראל להתיישב בהם, ובלי להתחשב בשיקולי ריווח והפסד. אלא מתוך ראיית חובתו של עם ישראל לשמור את כל התורה שאינה תלויה בדעת אחרים, ולצורך קיום מצותיה מחוייבים לשבת בה וליישב את ארץ הקודש.

"בהתאם להנחייה זו לא הסכימה אגודת ישראל מרצונה, לכל הצעות של וויתור, בשום פעם, על שום חלק מארה"ק. כמו שלא הסכימה לוותר על חוקת התורה, שמועצג"ת החליטה שהיא המחייבת להיות חוקת המדינה היהודית.

"גם כאשר העובדות העמידו את אגודת ישראל בפני מציאות מורכבת, שהוכרח להשלים אתה. הודיעו מפורשות שאין בהסכמתם שבדיעבד, משום וויתור, לא על זכויות התורה ולא על חובות התורה. אלא בכל מצב נתון, החובה התורנית היא להשתדל למלא את הזכויות ואת החובות ככל האפשר.

עוד הובהר כי רק "המנותקים משמירת התורה", כלשון כותב התחקיר, "מוכנים לעקור חלקים מארה"ק.

"כל רעיונות החלוקה שעלו לכל אורך השנים, היו פרי הגיונם של יהודים חילונים, שלא היו להם ערכי הקודש, ומשום כך לא ראו בארץ הקדושה ערך של קדושה. הוויתורים על חלקים מארץ ישראל, במהותם, מבטאים מבט חילוני, המתייחסים לשטחה של ארצנו הקדושה כמו אל שטח מסחרי. המוכנות לנהל מו"מ של מסחר עם אדמת הקודש, מבטאת את הגישה החילונית, של אלו שניתקו עצמם מחובת שמירת התורה ומצוותיה, ולכן חשים עצמם גם מנותקים מחובת השמירה על ארץ התורה - רעיונות החלוקה שאינן מכירות בקדושת הארץ, מתבססים על עקירת התורה".

ומכאן לתכנית טראמפ שלטענתו מבוססת על חלוקת הארץ. "במבט היסטורי זה, בולטת העובדה שגם החלת הריבונות המוצעת בתכנית ה־100 של טראמפ, ממשיכה את מורשת 'אוסלו' המכירה שחלק מארץ ישראל שייך לערבים.

"לעומת הכרזת הריבונות שבוצעה בעת קום המדינה, שהגדירה במילים פשוטות "הואיל ושטחים שונים בארץ־ישראל הנם בחזקתו של צבא־הגנה לישראל משפט מדינת ישראל חל על השטחים המוחזקים". למעשה גם תכנית טראמפ אינה נותנת לישראל להתנהל על־פי אותו חוק משנת תש"ח.

כותב התתחקיר מבהיר כי עוד לא נהגתה הצעת חלוקה אחת, שנבנתה על בסיס של טובת העם או הארץ, לא כלכלית ולא ביטחונית.

"הרצונות והשאיפות האישיות הן שהכתיבו את הגישה וגם את המועד, של העלאת יוזמות החלוקה. מעולם לא שורטטו תוכניות חלוקה על בסיס של חשיבה אסטרטגית של קווי הגנה, וגם לא על יסוד של תועלת כלכלית ליושבי הארץ".

"החשיבה הבלעדית של מציעי ההצעות היו ממבט של תועלת אישית, שדחתה כל שיקול דעת אחר. כל הדיונים והשיקולים נערכו על ידי המציעים עצמם, בלי לשתף דעות אחרות של נשיאה באחריות לתוצאות הביצועים, ואפילו בטווח הנראה לעין, כשראו את ההתדרדרות במצב הבטחוני, לא חזרו בהם מרצונם ושאיפותיהם.

עוד נטען כי ריבונות יהודית טובה לערבים. "המושג של הכרזת ריבונות של מדינה, בנוגע ליהודים, שימשה תמיד כמושג תיאטרלי־ייצוגי, בעוד שכלפי הערבים התבטאו במעשים בפועל.

"הדיבורים על ריבונות ליהודים מכוונים ליצור משטר של כבלים ותקנות, המצירים את צעדי התיישבות יהודית בארץ ישראל כי ריבונות יהודית, מעצם מהותה, מחייבת את היהודים להעניק הטבות לערבים, ושחרור הערבים מסדרי התנהלות ומכבלי התנהגות של חוק ומשטר. מכיון שכך, ריבונות יהודית בארץ ישראל מטיבה עם ערבים ולא עם היהודים".