מדרשה אצלך בסלון
מדרשה אצלך בסלוןיח"צ מיזם דרשתי

הפרויקט החדשני "דרשתי" מנגיש תכנים של מדרשות נשים מרחבי הארץ באמצעות שיעורים חיים ומקוונים.

מדי בוקר ישודרו כארבעה שיעורים שונים, ממיטב המרצים והמרצות כמו הרב שמואל אליהו, הרב מאיר גולדוויכט, סיון רהב מאיר, הרבנית ימימה מזרחי, הרב יהושע שפירא, הרב אליעזר קשתיאל ועוד, וכן שיחות להעצמה נשית. בהפסקות שבין השיעורים תהיה "אתנחתא תרבותית ברוח יהודית": ניגונים, שירה, אמנות, סטייל, עיצוב הבית וכד'.

במסגרת התוכנית כל מנויה מוזמנת לבחור את היום והמסלול בו תרצה להשתתף: כל התוכנית או חלקה.

עם ההרשמה, מקבלת כל מנויה קישור כניסה לתוכנית שבחרה ובנוסף את הקלטות השיעורים במייל.

הרבנית הילה וולברשטין, ראש מדרשת 'כיסופים' בניצן ומי שיזמה את המיזם הזה ומשמשת בו כמנהלת התוכן, מספרת לנו: "בימים שלפני הקורונה, כמאה ושמונים נשים מכל הדרום, היו מגיעות ללמוד אצלנו יום בשבוע במדרשה.

כאשר התחילה הקורונה - המדרשה הפסיקה לפעול בניצן, והנשים שאלו אותנו "מה יהא על 'המטען השבועי' שלנו, יום הלימוד שכ"כ מחייה אותנו?"

בעקבות המצב העגום, שהיה בגדר מצוקה אמיתית לאותן נשים, התחלתי לחשוב על רעיון שיוכל להחזיר, ולו במעט, את תחושת הלימוד המיוחדת של המדרשה, התחלנו עם בקשה מהמרצים להקליט את עצמם ולשלוח לנו את החומר, אותו העברנו לנשים.

תוך זמן קצר נכנסה לחיינו פלטפורמת הזום, מה שאפשר להעצים את תחושת החיות בשיעורים, ההשתתפות הפעילה, והמפגש בין הנשים מבעד המסך. נשים שמחו שיש אפשרות ללמוד בזום, אף על פי שלא לכולן היה קל עם התפעול הטכני, בעיקר לנשים המבוגרות, אך גם לכך מצאנו פתרונות בשליחת השיעורים המוקלטים.

תוך כדי התהליך התברר לי שמצב המדרשות, כמו שאר המוסדות בארץ שנפגעו מהקורונה, הולך ומחריף. נשים לא נרשמות לשנה הבאה בשל חוסר הוודאות באשר לסיום תקופת הקורונה. רציתי לייצר עוגן עבור המדרשות ובד בבד להרוות את צמאונן של הלומדות המבקשות מענה רוחני ומגוון גם בימי הקורונה. ידעתי גם שיש הרבה מאוד מדרשות עם תוכניות מעולות ואין סיבה שרק נשים שלומדות במדרשת 'כיסופים' ישתתפו בתוכניות שיש לנו להציע וכך גם הפוך, רציתי שנשים שלנו תוכלנה להשתתף בשיעורים של מדרשות אחרות.

הנחתי שאם ניצור תוכנית שבה במשך תקופה מסוימת, בכל יום נשים יכנסו (וירטואלית) למדרשה, זה יאפשר תפעול של המערכת. התייעצתי עם הרב איתיאל בר לוי, ראש האגף לתרבות יהודית, כיצד להרים את המיזם הזה ולהנגיש אותו לנשות ישראל. הוא שמח על הרעיון, והציע להיות שותף ולסייע בהרמת המיזם. 'מעלה', המרכז לציונות דתית שמעביר שיעורי יהדות בכל הארץ, הצטרף גם הוא למיזם, ולקח על עצמו את כל המענה הארגוני והטכני, וכך יצאנו לדרך. בחרנו מדרשות מובילות בציבור הדתי והתחלנו בבחירת התכנים והמרצים לתוכניות השונות.

מסתבר שלשימוש בזום יש גם יתרונות משמעותיים, כיוון שיש באפשרותנו להזמין מרצים מכל הארץ, מה שקודם לכן לא התאפשר בעיקר מסיבות של מרחק. ריבוי המרצים מעשיר מאוד את לימודי המדרשה. מדובר בראשי ישיבות, מרצים ומרצות שונים שידועים בשיעורים הטובים שהם נותנים, ואין להם את הזמן והיכולת להגיע עד לדרום בשביל להעביר אותם. האפשרות הזו פתחה בפניהם את היכולת הזו ללמד. כמו כן נשים מכל הארץ יכולות להצטרף ללימודים בזום.

דבר נוסף שהכנסנו לתוכנית הוא 'תרבות יהודית'. בהפסקות שבין השיעורים יתקיימו מופעים מוזיקליים עם זמרות מובילות, אמניות, סטייליסטיות, מאפרות, יועצות תזונה ומגוון של תחומים נוספים. כ"כ יתקיימו סיפורי העצמה, עם נשים מעוררות השראה. התוכנית תתקיים כעת במתכונת של פיילוט למשך ארבעת השבועות הבאים, של תוכנית אלול, ולפי הביקוש נדע אם להמשיך הלאה, כל עוד לא יתאפשר לשוב לבית המדרש ללימוד החי.

אין תחליף ללימוד חי, מפרה ותוסס, תורת חיים, ולמפגש השמח והחם בין נשות המדרשה. אך הזום מאפשר משהו מהחוויה הזו ואת זה חשוב לנו להעביר לכמה שיותר נשים."

חשוב לציין כי ההרשמה מוגבלת במספר מקומות לכל תוכנית. מוזמנות לתפוס מקומכן כאן.