תכנית בית מדרש בלימודי תואר שני
תכנית בית מדרש בלימודי תואר שניצילום: המכללה האקדמית הרצוג

בעוד ימים ספורים תיפתח שנת לימודים חדשה. השנה, הקורונה דורשת מאיתנו לקחת אותה בחשבון מראש בכל התכניות שלנו, וזה הופך את העסק למסובך.

מלבד הקשיים של קיום שגרת לימודים בתוך מגבלות הקורונה ואי הוודאות, ישנם אתגרים שחוזרים בכל שנה. אחד הבולטים שבהם, ללא ספק, הינו – לימוד הגמרא. נכון, זה נושא שנראה שכבר דנו בו מכל הכיוונים והזויות, אך ייתכן שהטלטלה שעברה המערכת כולה, שחייבה אותנו בהתארגנות אחרת ופתחה אותנו לדרכי לימוד חדשות, יכולה לתת הזדמנות לבחינה מחודשת גם ביחס לגמרא.

לימוד הגמרא מהווה את הנדבך המרכזי בישיבות התיכוניות. היקף השעות מכפיל ואף משלש את כל שאר המקצועות. האחריות על הוראתה ניתנת על כתפי מחנך הכיתה, ודרכה נבנה הקשר בינו לבין תלמידיו.

במקרים רבים, הר"מ משקיע במסירות ובמאמץ מרובה בהסבר הסוגיה, המילים הזרות, השקלא וטריא המתפתל, המבנה הסבוך של הסוגיה, אבל ישנה תחושה שמשהו חסר. יתכן שזכרונות וגעגועים מציפים אותו, מרגעי המפגש שלו עם הגמרא כשהוא למד אותה בישיבה.

כמה שהיא הייתה עמוקה ומשמעותית עבורו. האם בכלל אפשר להעביר משהו משאר-הרוח הזה לתלמידים, כשהם מרגישים ריחוק וזרות כלפי הגמרא? יותר מכל מקצוע אחר, הם משדרים עייפות מהמאמץ הסיזיפי שהם צריכים להשקיע רק כדי להבין מה בכלל כתוב בה, וגם כשמבינים היא נשמעת לא ממש רלוונטית למה שמעסיק אותם.

לפרטים על תכנית בית מדרש בלימודי תואר שני בהרצוג לחצו כאן>>>

הרב ד"ר נעם סמט, ראש ישיבת שיח וראש בית המדרש בלימודי תואר שני בהרצוג, מאמין שהשינוי אפשרי, והיום יותר מתמיד- הוא מחוייב המציאות. המפתח, לדבריו, תלוי בראש ובראשונה בתהליך שהר"מ עובר בעצמו. תהליך של חיבור חדש ומרענן במפגש האישי שלו עם הגמרא, בהיכרות עם שיטות לימוד גמרא שונות הרווחות היום בעולם התורני. תכנית בית המדרש במכללת הרצוג, שהרב נעם עומד בראשה, נבנתה כדי לתת לכך מענה.

הרב ד"ר נעם סמט
הרב ד"ר נעם סמטצילום: המכללה האקדמית הרצוג

"לימודי בית המדרש מרוכזים ביום אחד, בו נפגשת חבורה של ר"מים ללימוד משותף, שמטרתו להתחדש ולחדש. להתחדש כלומדים, להיפגש מחדש עם התורה". אומר הרב נעם. "אנחנו נפגשים עם רבנים, מרצים ומלמדים בתחומי דרכי הדעת בגמרא, ועוסקים בשאלת החיבור העמוק שלנו לתורה. במהלך השנתיים האחרונות שמענו שיעורים בגמרא מהרב חיים סבתו, הרב אליהו בלומנצוויג, הרב פרופ' יהודה ברנדס, הרב יעקב מדן, הרב דב ברקוביץ' ועוד. הגישות והשאלות שעולות בעקבות המפגשים האלו נפתחות בבית המדרש, ומתוכן אנחנו רוצים לחזור ולחדש, לבוא אל הכיתה עמוקים יותר, מכוונים יותר ומחודדים יותר".

ד"ר גלעד לנדאו, שותף בהובלת בית המדרש, מוביל את ההתחדשות בתחום הפדגוגי והתאמתו ללימודי הגמרא. "התזוזה של עולם החינוך למקום ששם את התהליך הלימודי של התלמיד במרכז, מתאים מאד לדרך המסורתית של לימוד הגמרא בחברותות. החיבור בין העולמות יכול לתרום לנו כלים עדכניים ומדוייקים שיאפשרו להניע את התלמידים לסקרנות, לרכישת מיומנויות באופן שיטתי וליצירתיות". ד"ר לנדאו מוסיף ומפרט "היתרון בתכנית בית המדרש, שאנו לא רק לומדים כלים מבחוץ. לכל אחד ישנה הזדמנות להתנסות בדרכים ובכלים בתוך החבורה, לקבל ממנה משוב ולהתקדם. נוצרים כאן דברים חדשים".

ד"ר גלעד לנדאו
ד"ר גלעד לנדאוצילום: נדב מטלברג

ישי, מחנך ומורה לגמרא סיים בשנה האחרונה את הלימודים בבית המדרש, וכך הוא מתאר: "חיפשתי מסלול שבו אוכל ללמוד לימודי תואר שני, ושמחתי לגלות שיש דרך שמשלבת בו בית מדרש". גבריאל, גם הוא מלומדי בית המדרש בשנה האחרונה, ומלמד בישיבה אחרת מוסיף: "שמחתי לגלות שהלימוד בבית המדרש שונה מכל מה שהכרתי באקדמיה.

יש בו מאפיינים הרבה יותר זורמים ואותנטיים - לימוד בחבורה סביב שולחנות, כשכל החברים מדברים ומשתתפים. גם מבחינת התכנים, הם היו עם זיקה תורנית ישיבתית מובהקת, וגרמו לי להיפגש עם דברים שפחות הכרתי, עם דמויות חדשות, כיוונים חדשים. זה יצר חוויה ממש טובה. היה כיף להגיע. גם בתקופת הקורונה היה חשק להגיע, לפגוש ולחוות את הלימוד בחבורה".

ישי מצטרף לדברי גבריאל, שאכן זו הייתה שנה מעשירה, מחכימה ומגוונת "יצאנו לסיורים בהם צפינו בסדר ובשיעור בישל"ץ ובתיכון הימלפרב. ראינו מורים מדהימים ושיטות לימוד שונות. בסיום הקורס העברתי שיעור לקבוצה, והרגשתי שזה שיעור שונה לגמרי מהשנים הקודמות בהם לימדתי גמרא, לא בגלל שאני יודע גמרא יותר טוב, אלא בגלל שנתרמתי מכל העושר הזה, מהחברים שלמדתי איתם ביחד, מהדמויות שהוצגו בפנינו. היה מרתק!"

תכנית בית המדרש במכללת הרצוג מאפשרת לסיים תואר שני ביום אחד בשנה אחת, רובו של היום במסגרת בית המדרש, ובהמשכו קורסים בתושבע"פ ובחינוך, או בשילוב עם תוכנית 'לפני ולפנים' - המפגישה בין נפש המורה לעולמו של התלמיד, ברוח ישיבת מקור חיים (כולל מסע תפילה עם הרב דוב זינגר). הלימודים מתקיימים בימי שלישי בהיכל שלמה בירושלים.

לפרטים ולהרשמה לחצו כאן

Additionally, paste this code immediately after the opening tag: