בית ספר. אילוסטרציה
בית ספר. אילוסטרציהצילום: istock

העיריות, השלטון המקומי ומשרד החינוך יכניסו לכיתות הלימוד אלפי עוזרי חינוך מבלי לבצע להם בדיקת עבר פלילי על אלימות, שימוש בסמים וניצול קטינים, כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

שנת הלימודים הנוכחית תפתח בכיתות ג' ו- ד' בקפסולות של עד 18 תלמידים. לצורך זה גייס משרד החינוך למעלה מ6,000 עוזרי חינוך, שהם אנשים שנמצאו מתאימים מבחינת השכלתם והכשרתם לעבוד עם התלמידים.

עוזרי חינוך אלו צפויים להיות עם התלמידים חצי מזמן הלימודים ואילו ביתר הזמן התלמידים ילמדו עם המורים המקצועיים והמחנכים שלהם.

אלא בניגוד לעובדי ההוראה שמועסקים על ידי משרד החינוך, עוזרי החינוך שגויסו על ידי הרשויות המקומיות לא עברו בדיקת רישום פלילי מקיפה. הגברים בקרב עוזרי החינוך נדרשו להציג העדר רישום עבירות מין ואילו הנשים כלל לא נדרשו להביא אישור שכזה.

החלק המקומם הוא שברשויות המקומיות לא בדקו העדר תלונות, אישומים או רישומים פלילים אודות עבירות אלימות (גם לא כלפי קטינים), שימוש או החזקה של סמים וגם לא עבירות של ניצול קטינים או חסרי ישע. כלומר, אם עוזר או עוזרת חינוך הרימו יד ונהגו באלימות כלפי בן משפחה או חניך שלהם במסגרת אחרת – אף אחד, לא ההורים ולא ההנהלה ידע מזה – והוא יוכל להיכנס להיות עם הילדים בכיתה מאחורי הדלת הסגורה.

יש לציין כי החוק לא מתיר לבדוק או לבקש אישור של אי רישום פלילי מאף אחד, גברים או נשים – אלא רק העדר עבירות מין. אלא שבכל הנוגע להעסקת עובדי הוראה על ידי משרד החינוך החוק הוא אחר לגמרי.

כאשר עובד הוראה מבקש להתקבל לעבודה במערכת החינוך מחויבים מנהל או מנהלת בית הספר לקבל אישור העסקה שלו מאגף לביטחון ממשרד החינוך – שם מבצעים לו בדיקת עבר פלילי מקיפה כדי לבדוק האם הוא כשיר לעבוד עם ילדים. אלא שבמקרה הזה, בחרו במשרד החינוך להעסיק את עוזרי החינוך דרך הרשויות המקומיות ולכן כך פתרו את עצמם מלעשות בדיקות עבר פלילי מקיפות לאלפי עובדים שיכנסו אל בתי הספר היסודיים.